Conduc strict electric de aproape patru ani de zile si am vazut cum peisajul s-a schimbat pe zi ce trece in acesti patru ani. De la oferta pentru masini electrice pana la disponibilitatea statiilor. Si stam BINE DE TOT!
Pentru ca inca mai vad propozitii ca „Masinile electrice sunt bune doar in oras!” sau „Nu ai unde sa incarci la drum lung!„, n-am cum sa nu subliniez ceva ce s-a schimbat masiv in ultimii 2-3 ani: numarul statiilor de incarcare pentru masini electrice a crescut enorm.
Si daca acum 3-4 ani aveai o statie rapida la un oras, sau poate nici macar pe aia, acum ai cel putin 3-4 alternative cand ajungi chiar si in orasele mici. Si pentru asta nu trebuie sa ma credeti pe mine, puteti verifica in Plugshare unde gasim aproape toate statiile pentru incarcare masini electrice. Zic apoape pentru ca este o platforma sustinuta de comunitate, asa ca unele s-ar putea sa lipseasca.
Imi amintesc cand acum 4 ani mergeam la ai mei la Deva si incarcam la singura statie rapida de acolo, de la Kaufland. Insa, culmea, era si gratuita cu cupoane primite in urma cumparaturilor. Daca statia aceea era ocupata, n-aveam de ales decat sa astept, daca era stricata nu prea aveam optiuni decat sa incarc undeva la priza, de aceea mi-am si facut un prelungitor care sa ajunga de la etajul 6 (unde stau ai mei) pana jos in parcare, pe care nu l-am folosit niciodata in acest scop. Insa ulterior au mai aparut statii asa ca presiunea a disparut.
In continuare exista mici probleme legate de buna functionare a statiilor, de accesibilitatea de utilizare si poate de pret, dar cam atat. Insa ai optiuni de incarcare pentru toate buzunarele si poti evita statiile scumpe foarte usor. Eu, de exemplu, n-am incarcat niciodata pe mai mult de 2.5 lei/kWh in ultmii 4 ani. Iar in ultimii 2 ani cred ca am reusit sa nu trec de 2.39 lei/kWh. Pentru ca sunt optiuni.
Asadar, nu, numarul de statii de incarcare nu este un impediment in utilizarea unei masini electrice in Romania. Te impiedici de ele peste tot. Daca e ocupata sau stricata mergi la alta, si sunt sanse sa fie alta fix in aceeasi parcare. Toate centrele comerciale, de la mall-uri mari sau strip mall-uri au cel putin 3-4 puncte de incarcare.
In afara nu mai vorbesc, ca poti sa mergi oriunde in vest fara nici cea mai mica emotie, si am dovedit asta de nenumarate ori prin excursiile mele in Europa (chiar si in Grecia mergi lejer deja) cu masina electrica, pe care le gasiti la mine pe canal.
Dar in continuare masinile electrice nu sunt pentru toata lumea, si sunt de acord cu asta, si nu vor fi poate niciodata. Vreau sa detalizez intr-un articol dedicat de ce cred eu asta, in viitor. Dar e in regula sa fie asa, e normal sa fie asa.
Piuir a zis
Faine astea cu electricele. Dar fa te rog un articol cu o analiza a costurilor: incarcare acasa, daca treci de pragul ala plafonat, cat costa kw/h, apoi incarcarea pe coclauri care sare spre 2.5 lei/kw. Cat e totusi de rentabil? Iarna cu cat consuma mai mult? Eu merg cu dieselul meu 100 km cu 40 lei. Fie vara, fie iarna cam tot atata imi ia. 90-110 km/h. E mai rentabila o electrica? Cu cat? Hai sa fim informati corect nu doar marketing si greieri in fundal.
ANDREI a zis
Îți spun eu un cost în ultimul an. Am luat Tesla Model 3 Long Range (498cai putere….pt mine asta a contat având și Porsche 911), am făcut 45000km în ultimele 11 luni. Stau la bloc. Mașina a consumat 15% în acești 45000km.
Am încărcat cu zero lei pe kwh, 1.19 lei, 1.40 lei, 2.59 lei, 3 lei, 2.15 DAR având totul notat am ieșit la un preț mediu de 1.27 lei / kwh. Da, incarc în 90% din timp la stații care au preț sub 1.40 lei, stații care sunt în drumul meu zilnic.
Reviziile în acești 45000km au fost ZERO lei (la Tesla nu ai revizii obligatorii și nici nu e nevoie sa faci).
Deci, în 45000km eu care știu sa îmi organizez costurile am plătit 8672 lei pe „combustibil” adică 19 lei/100km. Mașina are 17 boxe, piele, scaune încălzite și ventilate, tehnologie cu 50 de ani înaintea tuturor, 498 cai, 4×4, autonomie de 550k..la 110 kmh sau 727km pe drumuri lente (am clip video youtube aceasta autonomie realizata cu familia în concediu).
Acum, noua, fără rabla e 49000euro.dar o poți lua și la 40000 euro fără rabla.
Dacă o comanzi de pe un referat https://ts.la/petcu104139 mai primești 500 euro reducere și dacă scazi rabla încă 5000 euro.
Dacă stai la casa și ai fotovoltaice prețul / 100km scade
Luc a zis
Fără a lua în calcul schimburile periodice de ulei, curele etc, o electrica medie consumă intre 10-17kwh la 100km. Chiar și Spring merge lejer cu 110, dar consuma catre 15kwh atunci. Iese deci mai ieftin ca dieselul și încărcată la stațiile alea rapide și scumpe. Nu am luat in calcul confortul și tehnologia inerente mașinilor electrice, nici demarajul.
Adrian a zis
Am 60000 km cu Tesla M3 și consumul (general anual) e 15 kWh/100 km. Înmulțit cu 80 bani kWh la Hidroelectrica, fără nicio plafonare, mă costă 12 lei la 100 km. Într-adevăr, din cei 60k kilometri, vreo 20k au fost concedii și drumuri lungi, cu încărcări DC la 2,3-2,7 lei/kWh. Așa că media generală în 3 ani de exploatare a fost 20 lei la 100 km.
Andrei a zis
Eu stau la bloc si pot compara un mitsu outlander avut 3 ani vs 2 ani tesla model y.
Outlander benzina lunar 900 lei. Revizie primul an 800 lei, al doilea 1200 lei, al 3-lea 1600 lei.
Model y incarcat lunar la statie: 250 lei, revizii 0 in 2 ani, nu exista revizii.
Cu outlander nu mai tin minte exact costurile dar am fost anul acesta in Corfu si Kefalonia cu model y, costuri totale deplasare 950 lei Iasi – Corfu – Kefalonia – Iasi. Am incarcat la cazare si statii publice.
Dupa ce ma mut la casa de la 250 lunar o sa merg la 0 cu panouri.
Darius a zis
Consumul meu mediu pe ultimii 37k km este de 18.6 kwh/100 km. De aici poti face calculele. Si contrar asteptarilor, e un consum obtinut peste 50% la mers de autostrada, adica 130 km/h. Altfel ar fi fost mai mic cu minim 10-20%.
La hidroelectrica e tot 0.8 lei/kwh si daca sari de plafon. La restul e 1.3 lei.
Daniel a zis
Încărcat acasă cu ~60 lei plinul, fac minim 400km in regim mixt, în viteza legala. Mașina are 520cp, o mașină comparabilă cu dieselul tău la putere va fi și mai eficientă decât a mea. Chiar dacă scazi 15% iarna tot ieși mai bine. Nu plătești impozit, nu ai revizii, nu schimbi plăcuțe de frână înainte de 100.000 de km și se adună. Dacă incarci la stații publice e de 3 ori mai scump ca acasă, de aceea zic că electrice nu prea sunt pentru cei ce nu au posibilitatea asta.
Rem a zis
Eu nu m-aș simți confortabil că sa merg cu Tesla in grecia.
Pe drum am văzut cozi mari la încărcare -cele câteva stații erau mega ocupate.
M-am dus pe : evia, Eghina, etcz unde opțiunile sunt limitate. Cazările le-am luat de pe Airbnb cu mașina lăsată la mama naibii, deci imposibil de încărcat
Stau la casa, am panouri (9kw) dar inca nu mă grăbesc să îmi iau electrica (deși mi-o doresc) pentru că în oraș clio 2-ul meu este cea mai bună opțiune, deocamdată.
N-are sens financiar ( NU ARE) oricum as luat-o că sa dau 40000 euro că sa îmi duc copii la școală cu 400 de cai sub bord. Cine sta in Cluj știe ce înseamnă haosul matinal.
Nu îmi trebuie 17 boxe, pentru că de obicei in mașină comunicam (vorbesc în engleză cu copii de multe ori că sa ii trainuiesc)
Nici AC nu îl folosesc prea mult pt că merg cu geamurile deschise 99% (habbit de pe vremea Dacia 1310)
Reparația la orice shit o fac eu. Mi-am schimbat și motorul singur.
Câtă motorina și câte piese trebuie sa cumpăr că sa am consumabile de 40000 euro?
Deci, cat mai tine clio (are 19 ani deci nu e imortal) economic electrica nu are justificare.
Pentru drumuri lungi mă gândesc la un Hyunday santafe 2024.
Darius a zis
nu e confortabil sa mergi in Grecia cu Tesla, dar se poate relativ usor
Dan a zis
Nu cred ca e vreo diferenta intre Clio-ul tau si mersul pe bicicleta. De altfel, copiii pot lua transportul in comun, nu trebuie sa fie dusi de mama sau de tata la scoala, ideal, parcata masina in fata salii de clasa. Nu e nevoie de boxe. Pe bicicleta toata lumea vorbeste cat vrea limba engleza, iar fiindca si asa mergi cu geamurile jos, veche meteahna de Dacie 1310, se incadreaza perfect in zona aceasta.
Sigur, sunt ironic, insa cam aici e nivelul raspunsului tau.
Pe de alta parte, o masina care o inlocuieste si pe cea de 19 ani, dar si pe „Hyunday”, tine mai degraba de mentalitate.
E clar ca doua masini in gospodarie nu inseamna o valoare mai mare pe impozite, mentenanta si asigurari.
Asa ca te intreb: Cata benzina si cate piese trebuie sa cumperi de minim 53.000€?
Bogdan a zis
Mai e mult pînă departe cu electrica. Cînd o să fie stațiile de încărcare așa cum sunt benzinăriile, adică să nu trebuiască neapărat să ajungi într-un oraș și să te duci la supermarket, iar încărcarea rapidă va însemna maxim jumătate de oră atunci mai discutăm. Apoi mai problema prețului mașinii și al înlocuirii bateriei, ambele nerentabile încă.
Darius a zis
Incarcarea rapida poate fi cel mult 30 de minute, dupa care mai mergi 2-3 ore.
Statiile sunt in drum peste tot, nu trebuie sa mergi la supermarket, dar e fain sa poti face si altceva in timp ce incarci.
Dan a zis
Interesanta logica de argumentare.
Carevasazica, inlocuirea bateriei nu renteaza, asa cum renteaza inlocuirea pieselor prin motoare, mai ales daca ai unele de-acelea bune, marca VW, de le sare intinzatorul de lant si supapele.
Sau altele care n-au acel prost obicei, dar la 200.000 km trebuie sa schimbi motorul, ca… e mai ieftin in loc sa-l duci in service, sa-i rectifici chiuloasa, sa-i inlocuiesti camasile, segmentii, si altele.
Vai, dar e jale! Intre timp, multe electrice din 2019 merg la fel de mult cu aceeasi baterie ca atunci cand era noua si n-au nimic. Basca, apuca sa le manance rugina pana sa fie nevoie sa se inlocuiasca bateria.
Ntz, ntz, ntz, jale… jale mare!
Alin a zis
trebuie standardizate „prizele” si modul de plata, un revolut ceva care sa mearga instant oriunde oricand. si sa le repare statiile in maxim 24h.
dizelistii sa calculeze cate taxe platim pe cancer etc..
Darius a zis
prizele sunt foarte standardizate, plata inca nu, dar vine o lege care spune ca toate statiile vor trebui sa aiba plata cu cardul. insa probabil pretul va fi altul, deci probabil tot aplicatia lor o vei dori.
Sebi a zis
Știe cineva sa nu spună cât se descarcă bateria in 24 de ore daca nu folosești mașina? Întreb pentru ca să îmi dau seama cum iese un scenariu de genul ăsta: condus la aeroport 100 km, lăsat mașina la aeroport 14 zila cat sunt in concediu, venit înapoi și condus acasă 100km
Darius a zis
depinde de la masina la masina. a mea s-a descarcat 2-3% in doua saptamani.
Eugen a zis
@Adrian: 15 kWh / 100 km e consumul mediu raportat de masina, dar in realitate e mai mare de atat. Detin un MR3SR, e o masina extraordinara, dar Tesla minte de ingheata apele referitor la consum.
Iar pe langa asta, vezi ca eficienta la incarcare nu e 100%.
In cazul meu, e in jur de 89%, incarcare foarte lenta (1-2 kW).
La concret, masina raporteaza consum mediu de 15 kWh / 100 km, in realitate consumul e undeva pe 19 kWh / 100 km.
Mai adauga la costuri si asigurarea CASCO. E sensibil mai scumpa decat pentru un ICE.
Nu spun asta ca sa trolez, sau sa critic, dar vad ca nimeni sau prea putini spun lucrurilor pe nume.
Masina electrica devine cu atat mai rentabila cu cat faci mai multi KM – asta presupunand ca se incarca predominant acasa, la pret HidroElectrica.