În timp ce majoritatea constructorilor auto se îndreaptă spre electrificare, Ferrari alege o altă cale. Legendarul producător italian nu este încă pregătit să renunțe la sunetul inconfundabil al motoarelor sale și vede în metanol o soluție viabilă pentru a păstra performanța emblematică a mașinilor sale și după 2035.
Uniunea Europeană a stabilit o limită clară: începând cu 2035, nu vor mai fi permise mașini noi alimentate cu benzină sau motorină. Totuși, există o excepție: motoarele care funcționează cu un combustibil neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon vor avea undă verde. Aici intervine metanolul.
Metanolul este un combustibil lichid care poate fi produs folosind energie regenerabilă, captarea carbonului sau chiar biomasă. Spre deosebire de benzina convențională, arde mai curat și emite mult mai puțin dioxid de carbon. În plus, oferă puterea necesară pentru a menține performanțele de top ale motoarelor Ferrari. Comparativ cu hidrogenul, care necesită infrastructură complexă de stocare și realimentare, metanolul poate fi transportat și utilizat în sistemele actuale de alimentare, ceea ce îl face o opțiune mult mai practică.
Benedetto Vigna, CEO-ul Ferrari, a afirmat clar că marca nu va abandona motoarele cu combustie internă. Deși Ferrari va lansa primul său model complet electric în 2025 și deja oferă versiuni hibride, Vigna insistă asupra importanței alegerii.
Nu vrem să impunem clienților noștri ce tip de mașină să conducă. Oferim trei tipuri de propulsie—hibrid, electric și combustie internă—iar ei vor decide, a declarat CEO-ul Ferrari.
Această strategie diferențiază Ferrari de alți producători auto care au ales să se concentreze exclusiv pe electrificare.
Ferrari nu își pune toate resursele într-o singură direcție, ci explorează mai multe opțiuni pentru a asigura că viitoarele sale modele vor rămâne la fel de incitante la condus. Strategia pe termen lung a companiei include atât investiții în electrificare, cât și în combustibili alternativi precum metanolul.
Metanolul are avantaje semnificative față de benzina clasică și alte alternative. Are o densitate energetică ridicată, asigurând performanțele de vârf ale mașinilor Ferrari. Spre deosebire de hidrogen, care necesită rezervoare costisitoare și stații de alimentare specializate, metanolul poate fi stocat și transportat la fel ca benzina convențională, făcându-l o soluție realistă pentru viitorul motoarelor cu combustie internă.
Un alt avantaj major este faptul că metanolul poate fi produs într-un mod neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon. Cercetătorii au dezvoltat metode pentru a obține metanol sintetic (e-metanol) prin captarea dioxidului de carbon și utilizarea energiei regenerabile. Astfel, arderea acestui combustibil eliberează doar cantitatea de CO2 utilizată inițial pentru producerea sa, ceea ce îl face o soluție cu emisii net-zero.
În prezent, metanolul este mai scump decât combustibilii tradiționali, dar acest lucru se poate schimba rapid. „Este o tehnologie nouă și, la fel ca toate tehnologiile noi, costurile vor scădea pe măsură ce producția se eficientizează,” explică Vigna. Pe măsură ce metodele de producție devin mai accesibile, metanolul ar putea deveni o alternativă viabilă și economică pentru propulsia mașinilor de înaltă performanță.
Decizia Uniunii Europene de a permite combustibilii neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon și după 2035 oferă Ferrari timp suplimentar pentru a perfecționa tehnologia motoarelor alimentate cu metanol. Deși Ferrari merge înainte cu planurile sale de electrificare, nu pierde din vedere potențialul acestui combustibil alternativ de a menține vie esența motoarelor sale iconice.
Doar sa fie stații de alimentare
pai stai asa, momentan inca exista dubii legate de electric: producerea si depozitarea bateriei polueaza grav, incarcare relativ lenta, sursele de obtinere a curentului sa fie regenerabile ca altfel nu ai facut nimic (ceea ce se intampla in putine tarii )…Metanolul acesta pare prea frumos sa fie adevarat, de ce nu investetim in asta ?
Poti scoate incarcarea relativ lenta din lista. BYD se lauda cu incarcare in 5 minute pentru autonomie de 400 km (desigur nu in Romania). Dar nici Ferarri ala nu va fi „masina romanului”
Cat despre metanol, daca nu ma inseala memoria, acesta este alcool metilic (ala pe care daca il bei, te intoxici si dai coltul). Este deja folosit in special in masini de circuit. Are si avantaje si dezavantaje, cel mai mare dezavantaj fiind ca nu poate fi folosit intr-un motor obisnuit.
Mai interesant este ca, desi se stie de el de ani de zile, industria auto clasica nu s-a orientat catre metanol. Chiar din contra, au preferat sa investeasca miliarde in electrificare. Or sti ei ceva ce noi romanii nu stim?
Poate avea încărcare rapidă și într-un minut, dacă bateria se prăjește după câteva sute de încărcări nu faci nimic cu ea.
Andrei, foarte adevarat!
Ramane de vazut daca va fi buna sau nu.
Pe de alta parte, acum 5 ani nu auzise nimeni de asa baterii. Desigur, cercetarea era facuta si tehnologia exista si atunci. Abia acum ajung pe piata.
Pe de alta parte, fiind facute de chinezi nu m-ar mira sa fie surprize neplacute.