În mod normal, acest articol ar fi trebuit să apară săptămâna trecută, doar că eMAG nu ne-a trimis și nouă rezulatele financiare oficiale de la evenimentul de Black Friday 2022!
Prin urmare, pentru cei care au văzut deja sumele, este posibil să nu fie o noutate analiza, deși nu am văzut-o pe altundeva. De fapt, majoritatea presei nu face decât să preia comunicatele ofiale și să le publice ca atare, mai ales dacă este vorba de un jucător atât de mare precum este eMAG!
Dar, haideți să trecem la subiect: evenimentul organizat pe 11 noiembrie 2022, a adus peste 560.000 de clienți care au cumpărat de la eMAG și de la cei peste 9.560 de selleri care au participat la eveniment. În total, clienții au comandat de Black Friday la eMAG produse cu o valoare totală de peste 644 de milioane de lei, cu 35 de milioane de lei mai mult față de ediția precedentă. Nu vă plictisesc cu datele brute, pentru că le găsiți aici.
Eu vă propun să analizăm două aspecte menționate în comunicatul oficial al retailerului, preluat cu atâta fericire de mass-media audio, video sau scrisă, online sau tradițională! Și anume, vom discuta valoarea totală a comenzilor și opțiunea de plată în rate. Și, ca să fie mai simplu, le vom pune într-un context concret, care să permită înțelegerea unor cifre seci.
În primul rând, vom discuta despre cele peste 644 milioane de lei care au fost cheltuiți de clienții eMAG în acest an, cu ocazia Black Friday. Dacă vom compara nivelul cu anul trecut, vedem că avem parte de o creștere cu aproape 6%. Dar, în același timp, inflația anuală (calculată din Octombrie 2021 până în Octombrie 2022, ultimele luni disponibile oficial aici) este de 15,32%. În traducere liberă, eMAG a vândut pe mai mulți lei, dar în pierdere cu aproape 10%, ca valoare absolută.
În al doilea rând, să discutăm despre opțiunea de a plăti în rate, care a crescut cu 43% față de anul trecut. Mă bucură optimismul celor de la eMAG, sau cel puțin, cel al agenției lor de PR, doar că discutăm despre un fenomen de creditare, care are câteva rateuri mari la noi în țară. Eu m-aș bucura, în locul lor, să primesc banii cash sau în cont, imediat ce livrez marfa, nu să risc să pierd bani prin creditare.
Voi ce părere aveți?
Parerea mea, in legatura cu plata in rate, eu zic ca este un lucru foarte bun. Trebuie sa tinem cont si de faptul ca nu toti avem bani sa-i intoarcem cu lopata, asa ca sistemul de rate, cel putin cel in 4 rate fara dobanda este binevenit.
Si tot parerea mea ar fi ca nu ai de ce sa iti cumperi un TV de 2300 lei daca tu nu ti-l permiti sa il cumperi cash. Cam asa s-ar traduce pe scurt problema romanului – munceste pe 1500 lei dar vrea TV de 2500.
Păi și care e problema ta dacă își ia tv de 2300 in 4 rate? Trebuie să ceară aprobare la centru. Au apus demult vremurile alea stimabile, trăiești în trecut. Fiecare face ce vrea cu banii lui, fericirea oamenilor este foarte diferită. Ai fi surprins ca cineva care câștigă 3000 lei să fie mai fericit ca tine. Nu toți visează la bugatti, iar dacă tu ai voie să-ți iei casă sau mercedes in rate eu de ce nu am voie să-mi iau telefon în rate. Care e problema ta? Mai iesiți din bulă și mergeți prin lume, veți cunoaște oameni foarte diferiți. Și apropo, chiar mi-am luat un telefon in rate de la Orange deși îmi permiteam să-l iau cash(wtf?!?). Sic!
Fericirea nu tine de bani sau mai bine zis „banii nu aduc fericirea, ci doar o suplinesc”.
Stiu oameni care dau o gramada de bani pe case, masini, telefoane, laptopuri, televizoare, motociclete, biciclete, calatorii, tatuaje etc … dar atat timp cat o fac din pasiune si au posibilitatea financiara (nu neaparat cu caramida de bani in buzunar, ci cu venituri suficiente sa acopere ratele cu macar jumatate de salariu) … restul e can-can.
Dar in momentul in care o duci de pe o zi pe alta, iti fluiera vantul prin buzunare, frigiderul are ecou, salariul e minim pe economie, stai in chirie intr-o garsoniera confort 3, ai 3 puradei si o sotie somera … nu te arunci la ultimul model de Iphone.
Si daca ar fi cazuri izolate, as mai fi zis, dar din pacate e o situatie generalizata.
Multi se plang ca nu au bani in buzunar, dar fumeaza un pachet de tigari pe zi, se imbraca in toale Gucci, Versace, Balenciaga (mai mult sau mai putin fake) … nu mai vorbim de Adidas, Nike (din astea pentru saraci).
Dar vorba aia … cum iti asterni … asa dormi
A fost un fiasco total pentru toata lumea, nu doar pentru emag si ceilalti vanzatori (cel, pcgarage, evomag etc), dar si pentru cei din alte domenii diverse (bricolaj, mobilier, produse de casa, etc).
Dar si pentru cumparatori care nu prea au vazut oferte bune.
Incet incet lumea se trezeste la realitate si isi da seama ca:
– ofertele bomba sunt putine si se termina in cateva secunde sau zeci de secunde si nu au ca scop decat sa atraga clientii pe site (poate totusi cumpara altceva)
– ofertele bune sunt doar la putine produse, la restul sun fake (umflate cu 1-2 luni inainte de eveniment)
– discounturi umflate sau inexistente la majoritatea produselor sau preturi chiar mai mari
„eMAG a vândut pe mai mulți lei, dar în pierdere cu aproape 10%, ca valoare absolută” … de fapt ca valoare relativa pentru ca in valoare absoluta a crescut.
„Eu m-aș bucura, în locul lor, să primesc banii cash sau în cont, imediat ce livrez marfa, nu să risc să pierd bani prin creditare” … stai linistit ca direct sau indirect isi recupereaza aceste pierderi cu varf si indesat. Pierderile sunt stiute din start si incluse deja in costurile de creditare. Iar veniturile din creditare sunt mai mari decat din activitatea propriu-zisa pentru ca aceste costuri se suporta de vanzatori (gratuit pentru clienti). In plus o mare parte nu returneaza la timp banii si au parte de niste dobanzi/penalitati uriase (la fel ca la IFN-uri).
E lumea plina de botanisti…
Nu cred in reducerile de Black Friday. Tot timpul anului magazinele anunta reduceri de preturi incat ar trebui sa dea gratis de sarbatorile de sfarsit de an. Nu ne comparam cu cei care au inventat conceptul BF, care au studiat toate aspectele evenimentului de piata pe o perioada definita de timp, nu ca la noi, unde ofertele sunt permanente, ceea ce ne duce cu gandul ca aceste oferte nu sunt reale.
Exista si oferte bune, insa trebuie sa cunosti preturile si sa stii sa filtrezi foarte bine. Personal am cumparat de pe siteul philips un ipl care in mod normal era aproximativ 2700 lei cu 1800. 2100 reducere black friday plus 15% daca esti client nou. Nu este singura reducere buna pe care am gasit-o, insa inca o data, trebuie sa stii sa cauti
Din ce stiu eu ANAF-ul nu permite vanzarea de produse in pierdere, intrucat tu ca firma esti obligat ca sa generezi profit, ceea ce rezulta ca la noi ofertele de black friday nu pot concura cu ceea ce vedem prin SUA. La noi si cand se doreste a se face o lichidare de stoc in cel mai bun caz vanzatorul poate doar renunta la adaosul lui comercial, mai jos de atat pretul nu se poate duce.
Ba da, se poate duce si mai jos de pretul de achizitie … dar numai in anumite situatii si dupa anumite proceduri.
Dar lumea evita acest lucru … pentru ca vine ANAF pe urma in control si … spaga sau amenda … tu alegi … gasesc ei ceva in neregula.
Asa si cu TVA-ul de recuperat … mai bine stai in banca ta si il compensezi mai tarziu, doar daca esti „bazat” sau contabilitatea este „tzipla”
Sper ca tu glumesti acum . Pai eMag incaseaza banii din comenzi de la creditorii care se ocupa cu serviciul asta. Adica IFN-urile respective . eMag nu risca nimic .
In cazul BF se aplica direct: prostul daca nu- i fudul, parca nu e prost destul.Multi cumpara sa se afle in treaba, chiar de nu au nevoie de ceea ce au cumparat.In legatura cu creditul…sa fii idiot.Tu nu ai bani sa traiesti omeneste, dar cumperi tv, telefon sau nu stiu ce alta tampenie, echivalentul a cateva salarii.Eu nu plang pentru genul asta de persoana, de aceea sunt saraci… de prosti.Nu poti privi la un tv de 900 ron, daca nu ai bani, sau cumperi ultimul model de telefon , doar ca zic ei ca- i redus si mananci mizerii ieftine ?
Fiecare cum isi asterne … asa doarme
Sincer, rezultatele sunt surprinzator de bune. Suntem in buza unei crize economice, costurile cu traiul de zi cu zi au explodat….faptul ca au fost atat de multi cumparatori chiar si stiind ca multe „superoferte” sunt tepe ma uimeste. Bine, nici dorinta vanzatorilor de a scapa de stocuri nu mai e aceeasi. Aprovizionarea se face mai greu, progresul tehnologic a franat deci nu mai e nevoie sa scapi de telefonul perimat din 2021 ca ar veni ala super-ultra-smecher din 2023 care sa il faca pe ala din stoc sa devina nevandabil…. Acum retailerii sunt la pescuit de fraieri (de aici si denumirea de Black Fraier Day)
Are balta peste … altfel cum iti explici ca multi casieri au ultimul model de Iphone?!
Eu ii zic Blat Fraier Dăi