Dacă tot a venit sezonul rece, sper că ați trecut la anvelopele de iarnă. Bine, cei care nu aveți deja all season, că la voi nu se aplică. 😛
Pentru că perioada asta este plină de știri (unele reale, altele nu) despre legislație și cozi pe la atelierele de vulcanizare, ne-am gândit că v-ar ajuta explicațiile oficiale ale RAR despre subiect.
Ați citit articolele despre amenzile pe care le riscă românii dacă nu au montate anvelopele de iarnă la 1 noiembrie și sunteți nedumeriți sau panicați? Nu aveți de ce! Registrul Auto Român vă explică tot ce trebuie să știi despre anvelopele care sunt obligatorii pe timpul iernii.Chiar dacă vremea încă este însorită în cea mai mare parte a țării, au început să circule deja informații menite să panicheze posesorii de autovehicule, așadar precizăm CLAR că NU există o data limită pentru montarea acestor cauciucuri și că TOATE anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M și S (însemnând noroi și zăpadă – engl. mud and snow), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condițiile specifice de iarnă prevăzute în legislația națională rutieră.Obligativitatea utilizării anvelopelor de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei a fost introdusă în România prin Ordonanța Guvernului nr. 5/2011 pentru modificarea și completarea OUG nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în 2006.Este important de reținut că legea NU prevede o dată limită de la care autovehiculele trebuie dotate cu anvelope de iarnă sau o temperatură minimă care să declanșeze procesul. Așadar, anvelopele specifice sunt necesare dacă mașina circulă pe un drum public acoperit cu gheață, polei sau zăpadă, indiferent de anotimp, iar de la momentul elaborării legii aceste prevederi nu au suferit modificări.Registrul Auto Român precizează că denumirea “all seasons” este una comercială, folosită de producătorii de anvelope, dar care nu are un corespondent în legislația națională a României. Indiferent care este denumirea comercială a unui pneu, dacă acesta este inscripționat cu literele M şi S (însemnând mud and snow), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, el îndeplinește cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia rutieră națională.„Independent de ceea ce ne spune legislația, un conducător auto conștiincios ar trebui să știe că, sub temperatura de 10 grade Celsius, anvelopele pe care le-a utilizat în timpul verii nu mai prezintă același grad de siguranță rutieră”, explică ing Cristian Bucur, directorul tehnic al RAR.Vă recomandăm ca, înainte de a monta anvelopele, să verificați anul fabricației (DOT) și adâncimea profilului (vezi foto). Dacă anvelopele au o vechime de peste 4-5 ani, solicitați părerea unui specialist, care să observe dacă există urme accentuate de uzură.Sancțiunea pentru lipsa anvelopelor adecvate, în condițiile specificate în lege, este o amendă din clasa a IV-a de sancțiuni (între 9 și 20 de puncte-amendă), adică între 1.305 și 2.900 de lei, dar se poate reține și certificat de înmatriculare al vehiculului.Prin urmare, dacă posesorii de autovehicule respectă legislatia în vigoare și folosesc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, indiferent de data calendaristică la care se face deplasarea, anvelope marcate cu literele M și S, nu riscă să fie sancționați contravențional.
Personal am ales anvelope de vară/iarnă pentru Kodiaq și all season pentru Logan. Motivația este simplă – cu cea din urmă nu circulăm atât de des și nu se justifică costul pentru achiziția a două seturi de gume și pentru manopera de la atelier. Voi cum stați la acest capitol?
Pe Duster am avut all-season (din fabrica) si a fost ok.
As fi pus all-season si pe Mazda CX-5 dar am remarcat ca anvelopele de vara cu care vine din fabrica (Toyo Tires Proxes R46A) nu sunt in categoria cele mai proaste, ba chiar ok in unele cazuri (C aderenta pe umed, tot C si la consum) asa ca am decis sa-mi iau roti separate de iarna – o sa-mi comand niste Bridgestone Blizzak lm005 (ca sunt printre putinele marci care au obtinut A la aderenta pe umed).
Nu ma aventurez off-road sau prin drumulete putin circulate, asa ca aderenta pe carosabil umed e ce ma intereseaza (mai putin pe zapada). Zapezi par a fi din ce in ce mai putine, nu stau la munte si nu circul prin coclauri => sunt total ok si all-season in cazul meu, dar daca tot sunt ok cele de vara, imi iau ceva dedicat si pentru iarna.
Eu sper ca nu. Încă e destul de cald.
Clarificarea lu’ Peste.
Exista vulcanizari care iti aplica M S pe cauciuc cu matrita.
„dacă acesta este inscripționat cu literele M şi S (însemnând mud and snow), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, el îndeplinește cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia rutieră națională.”
In schimbul a 50 lei pot avea cauciucurile de vara stantate cu MS.
Legislatia ar trebui sa fie uniforma in Uniune pentru toate cele. Un fel de norma Euro.
Eu personal am niste Toyo de vara – destul de bune, dar nu la fel de bune ca Hankook (cel putin la aderenta). Totusi arata foarte bine profilul asimetric.
Iarna – BFGoodrich – decente.
Eu mi-am luat all season: KUMHO HA32 205/45 R17 88V XL
La 6-7.000 km/an pe drumuri normale nu se merita.
https://zen-auto.ro/anvelope-auto/autoturisme-suv-4×4-si-autoutilitare/anvelope-all-season/8428-kumho-ha32-205-45-r17-88v-xl-8808956281601.html
jos poluarea, jos anvelopele de iarna!
ps: eu merg in uk si cu slick-uri de vara, inclusiv cand a fost inghetat… deci..
Mi-am pus Pirelli Cinturato All Season SF2 205/50 R17 93W XL pe o Mazda 3.
Nu prea am depășit 10.000km/an de când o am și m-am săturat să pierd vreme și bani la vulcanizare la fiecare schimbare de sezon.