Când vorbim despre mașini, îmi place să simplific lucrurile: motoarele pe benzină sunt sinonime cu Japonia, iar cele diesel cu Europa. Nu este o regulă absolută, dar experiența mi-a arătat că japonezii au fost întotdeauna maeștri ai motoarelor pe benzină – fiabile, economice și capabile să ofere o plăcere reală la volan. Cu această premisă, am acceptat invitația Mazda de a testa noul motor de 2.5 litri, un upgrade interesant care înlocuiește motorizările G122 și G150 pe modelele Mazda 3 și Mazda CX-30.
Mazda 3 și CX-30: o scurtă privire asupra motorizărilor
Până de curând, Mazda 3 și CX-30 aveau trei variante de motorizare pe benzină: G122, G150 și X186. Toate erau motoare de 2.0 litri, cu tehnologie mild hybrid, orientate spre eficiență și plăcerea condusului. Într-un mod surprinzător, Mazda a decis să renunțe la variantele G122 și G150, înlocuindu-le cu motorul de 2.5 litri și 140 CP. Acesta se poziționează strategic între motorul de bază (G122) și cel mai puternic din gamă (X186), oferind o combinație echilibrată între performanță și eficiență.
Experiența mea cu Mazda CX-30: design, confort și motor
Am testat modelul CX-30 în echiparea Center Line, situată pe poziția a doua în ierarhia Mazda. Este o configurație populară, echilibrată, care pornește de la un preț de aproximativ 28.000 de euro. Dacă sunteți familiarizați cu Mazda CX-30, știți că vorbim de un crossover urban bine proporționat, care îmbină aspectul premium cu funcționalitatea. De altfel, CX-30 este o Mazda 3 „mai înaltată”, cu o suspensie optimizată pentru confort și o manevrabilitate de invidiat.
Motorul de 2.5 litri impresionează încă de la început. Puterea și cuplul sunt disponibile natural, fără a fi nevoie să turezi excesiv motorul, iar cilindreea mai mare oferă o senzație de control și relaxare la volan. Este genul de motor care îți dă impresia că ai sub capotă un diesel rafinat, dar fără complexitățile unui turbocompresor sau sistem hibrid complex. În oraș, plecările de pe loc sunt viguroase, iar motorul rămâne silențios și eficient chiar si la viteze mari.
Cutia manuală: o surpriză extrem de plăcută
Eu sunt fan declarat al cutiilor automate și, în general, prefer confortul lor. Totuși, Mazda m-a făcut să reevaluez lucrurile cu această transmisie manuală. Timoneria este scurtă, precisă și foarte sportivă, ceea ce transformă fiecare schimbare de treaptă într-o experiență plăcută. Chiar dacă nu aș alege o transmisie manuală pentru mașina personală, aceasta de la Mazda este o excepție pe care o recomand oricui. Dacă aveți ocazia să o încercați, sunt sigur că veți fi încântați.
Cum stă la capitolul consum?
Acesta este un punct important, mai ales pentru cei sceptici față de motoarele aspirate mari. În oraș (București), consumul mediu pe care l-am înregistrat a fost de 10%. De ce este acest rezultat remarcabil? În primul rând, pentru că testul s-a desfășurat într-o perioadă rece, când orice motor consumă mai mult din cauza nevoii de încălzire suplimentară. În al doilea rând, traseele parcurse au fost variate, de la Rahova la Pantelimon și de la Popesti Leordeni la Floreasca, în condiții diverse de trafic. Comparativ, motorul G122 consumă doar cu un litru mai puțin în oraș, ceea ce face diferența aproape insesizabilă.
Pe autostradă, consumul a fost de 5.8% la 120 km/h și 6.8% la 130 km/h. Pentru un motor pe benzină de 2.5 litri, aceste valori sunt excelente. Comparativ, un motor diesel mic precum celebrul 1.5 dCi de la Renault avea consumuri similare, ceea ce demonstrează eficiența soluției Mazda. Cum am facut? Am resetat consumul si am mers pe pilot automat pe A0 de la Bragadiru la A2 si invers. Cand consumul s-a stabilizat am tras linie.
Plăcerea condusului: punctul forte al Mazda CX-30
Ceea ce diferențiază acest motor de multe alte opțiuni din segment este felul în care combină performanța cu economia. Mazda CX-30 se simte agilă, chiar dacă este un crossover. Trage bine de la turații joase, iar motorul de 2.5 litri are suficientă putere pentru a te bucura de fiecare drum. Aerodinamica nu este punctul forte al unui SUV compact, iar la viteze mai mari, o Mazda 3 ar putea părea mai sprintenă, dar diferențele sunt minore și rareori contează în utilizarea de zi cu zi.
Verdictul meu
Noul motor de 2.5 litri de la Mazda este o surpriză plăcută și un exemplu de cum un motor aspirat mare poate fi atât eficient, cât și plăcut la condus. Dacă aveți dubii privind consumul sau performanța, vă recomand să programați un test drive. Eu am testat mașina prin reprezentanța Mazda de pe Tudor Vladimirescu (vis-a-vis de centrul comercial Vulcan), unde Amir vă poate ajuta cu toate detaliile.
CX-30 rămâne o opțiune solidă în segmentul crossoverelor urbane, iar cu acest motor, Mazda ridică standardele. Mergeți să o testați – vă asigur că nu veți fi dezamăgiți!
Hai sa zic si 2-3 vorbe despre masina, desi, repet, o gasiti prezentata pe net inca de acum 5 ani.
Lucruri care mi-au plăcut la mașină:
- Suspensia este confortabilă, moale.
- Poate cel mai calitativ interior din acest segment, comparabil cu mașini mult mai scumpe.
- Sistem multimedia foarte bun, cu setări complexe.
- Antifonare excelentă.
- Sistem audio de bază cu o calitate a sunetului surprinzător de bună.
- Timoneria este un vis! Schimbi treptele de viteză cu un stil aparte.
- Spațiu generos pentru pasageri, în ciuda dimensiunilor aparent compacte.
- Portbagaj mulțumitor ca dimensiune.
- Faruri Full LED foarte eficiente.
Ce nu mi-a plăcut la mașină:
- Scaunele sunt prea înguste pentru confortul unor persoane mai robuste.
- Mult plastic lucios la interior, predispus la zgârieturi.
- Semnalizările față sunt integrate jos în bară, ceea ce le face mai puțin vizibile.
- Fiind o Mazda 3 înălțată, comportamentul sportiv specific este diminuat, deci nu este o mașină ideală pentru condus agresiv pe viraje.
sciuro a zis
Ok, am inteles ca joaca in alta liga fata de Corolla care ramane masina Uberistului si nu in sens peiorativ. Am avut „foarte sportivă” si sotia avea palpitatii – acum vrea Corolla 🙂
Romi a zis
S-a dus vremea motoarelor de 2.5 și 140 cp, mai bine făceau ceva hibrid, aveai și putere și consum. La noi cel puțin unde e taxata cilindreea nu cred ca o sa aibă succes, o sa vândă câteva mașini cu motorul asta
Gogu a zis
Cand am cumparat o Mazda, cei de la magazin (Militari) au zis ca CX30 e pe platforma de Mazda 2, nu 3. Pe platforma de Mazda 3 e CX5. Ambele erau prea mici pentru mine, dar am una pentru fiu-meu.
Gabriel a zis
Mazda CX3 era pe platforma de Mazda 2, dar nu se mai produce. Mazda CX-30 este pe platforma de Mazda 3, iar Mazda CX5 este deja o clasa mai mare.
Florin a zis
Consumul este mare,de fapt si motorizare mare. La 2,5 l doar 140 cai? Eu am un suzuki Vitara 1.6. 120 cp motor aspirat M16A ,consum urban 5%,autostrada maxin 6,2,si nu-i hybrida. Oricum,hybridele consuma de rup,doar numele de hybrid.
Gabriel a zis
Pai da, doar 140CP pentru ca este gandit pentru eficienta. Sunt motoare de 1.2 care dezvolta mai mult de atat, turbo evident, dar hai sa nu discutam despre fiabilitatea lor 🙂 Cat despre Vitara, nu are sens comparatia cu masina aia. E ca si cum ai compara Dacia cu Mazda.
Radu a zis
Cred ca au preferat sa fie un motor cu putere mai mare la turatii mici si medii decat sa obtina un maxim spectaculos. Plus ca trebuie sa ramana si in standardele noxelor.
Ar fi interesant de vazut graficul turatie-putere sa vedem cat dezvolta in intervalul 1500-3500 rpm unde ma gandesc ca e folosit cel mai mult.
Gabriel a zis
La 3200rpm dezvolta maximum de putere si cuplu
Amdrei77 a zis
Tipic habarnist român…oricum hibridele consuma de rup…tu ai o căruță aspirată de 120 cp, prost izolată și vorbești despre mașini !!!
Radu a zis
Am gasit si eu ceva informatii. Vad ca ar dezvolta 238 Nm la 3300 rpm ceea ce inseamna cam 110-111 cai la turatia aia. Mi se pare excelent mai ales ca e aspirat.
Andrei a zis
are design interior de Audi A3 2012……
De fapt, cred ca asta este si marea problema a tot ce inseamna japoneze…design interior depasit, iar Toyota este la apogeu – ceva ingrozitor de urat la capitolul design interior.
Greuceanu a zis
Chiar dacă reprizele 0-100 km/h nu sunt spectaculoase, în depășiri atunci când este nevoie mașina se simte mai puternică de 140 Cp. De ce?
Pentru că Mazda a reușit o etajare elastică și un cuplu maxim de aproximativ 230-240 Nm disponibil de la turații foarte joase, suficient pentru manevre executate rapid și fără dificultate. Totuși un astfel de cuplu maxim pentru un motor aspirat de doar 140 Cp este ceva care se simte atunci când e nevoie.
Plus că în ciuda aspectului mai masiv al lui CX30, aceasta are masa de doar 1, 4t, ceea ce favorizează comportamentul dinamic în accelerații ale motorului cu un astfel de cuplu.
Zero a zis
Consumul in Bucuresti e de 10% din ce? Din PIB-ul Romaniei?
Probabil consuma in medie in jur de 7 l / 100 km, adica absolut decent.
Gabriel a zis
Lasa ironiile