Gabi și-a luat un Duster nou pentru escapadele lui la pescuit, iar asta a fost știrea momentului luna acesta, pe site-ul nostru!
La fel ca în cauzul meu, când am decis să trec de pe Android pe iOS, s-au trezit destui care să îi explice lui Gabi de ce nu este ok ce a făcut el și, mult mai important, cum ar fi putut să își cheltuie mai cu cap banii. Banii lui, să ne înțelegem, că nu l-a sponsorizat Dacia cu vreun leu. Asta deși conduce și un Megan, din același grup, carevasăzică… 😛
A fost destul de amuzant să îi citesc articolul de follow-up, dar asta m-a dus cu gândul la alte situații cu care ne-am mai confruntat unii dintre noi, când ne-am cumpărat mașini noi. Așa că am făcut un mic research, ca să vorbesc la fel ca și corporatiștii din filmul românesc în vogă zilele astea, și am descoperit că există studii despre bugetul alocat de români pentru achiziția de mașini, fie ele noi sau second hand.
Conform Mediafax, cel mai mare procent de cumpărători îl are categoria 26-35 de ani, reprezentând 29.6% din totalul clienţilor finanţatorului auto. Aceştia se orientează către mărcile Audi şi Volkswagen, cu modelele A4 sau Passat. Pe lângă faptul că sunt uşor de întreţinut şi unele motorizări au un consum mai mic, sunt potrivite şi pentru familii, datorită dimensiunilor adecvate şi confortului oferit. Pentru această categorie de vârstă, costurile alocate de români variază între 1.000 şi 28.500 de euro.
Ei, problema majoră vine când ne uităm la cifre și descoperim că avem al doilea parc auto ca vechime din Europa, după Lituania:
Practic, românul clasic preferă mașinile second hand, cu vechime în jurul a 10 ani, în locul uneia noi, la preț similar. Și asta, pentru că mașina nouă cea mai la îndemână – ținând cont de dimensiuni și motorizare – este Dacia. Iar, după 50 de ani de comunism, nu i se pare deloc normal să ia tot mașină autohtonă, mai ales că știe el mai bine cât de fiabile sunt Loganurile, Sandero sau Dusterele!
Partea interesantă vine după achiziție, când sunt sărite din schemă reviziile periodice, schimburile de consumabile și verificările obligatorii, pe principiul ”las-o, că merge și-așa!” Apoi, același român get-beget, se crucește când vede că vecinul lui a murit într-un accident stupid, prea de tânăr și prea nevinovat…
Din păcate, astfel de situații sunt extrem de des întâlnite printre cunoscuți, iar majoritatea nu înțelege un principiu economic simplu (pentru care îmi voi lua destul hate ulterior): Mașina nu este o necesitate, cel puțin nu pentru majoritatea. Prin urmare, nu este obligatoriu să ai una în parcare. Iar dacă chiar ai nevoie de ea, dar nu ți-o permiți nouă, poate ar fi indicat să mai aștepți…
Cu un singur lucru te voi contrazice: „Mașina nu este o necesitate”. Eu vin si iti spun ca este dintr-un motiv foarte simplu: este imposibil sa fii pieton. Atunci cand fiecare drum pana la magazin sau in alta parte e o tentativa de omor, ai nevoie de masina.
Nu ma intereseaza ce marca, sh, nou, sunt optiuni pentru toate bugetele si toate gusturile.
Parerea mea e ca daca nu poti sa mergi pana la magazin pe jos sau cu bicicleta, sau pana in centrul orasului cu transportul in comun, ar trebui sa schimbi orasul.
Corect. Desi si eu stiu oameni care merg pana intr-un km pentru o paine, cu masina, desi nu le e urgent.
Exact, si lucrez la asta.
Aici nu sunt de acord cu tine. Masina este o necesitate mai ales pentru oamenii care nu stau la oras. Daca nu stai la oras, mijloacele de transport in comun nu exista sau sunt o gluma extrem de proasta, in cazul acela ce faci, cu ce te deplsezi?
Am fost posesor de masina second-hand si acum am ales una noua pt ca am avut posbilitatea, dar sunt o multime de oameni care nu-si permit o masina noua.
Daca ai 4000 de euro ca atat poti, dintr-o multitudine de motive pe care nu trebuie sa le enumar pt ca le stii si tu foarte bine, ce alternativa ai?
Multi oamenii nu-si cumpara Dacia pt ca sunt mandri, dar mai este un motiv, fie ca suntem de acord sau nu, preturile Dacia sunt mult prea mari pt valoarea oferita.
A nu se intelege ca o masina de acum 15 ani e mai buna ca o Dacia noua, dar exista masini cu un pret calitate mai bun ca al Dacia, ceea ce nu e chiar normal.
Ca sa fie clar – eu sunt utilizator de masina, ca stau langa Timisoara, nu fix in oras. Dar eu zic asa – daca atunci cand m-am mutat la casa, langa oras, am luat in calcul si masina. Prin urmare, imi era necesara si am inteles asta. Nu m-am mutat si apoi am descoperit ca am nevoie de masina si mi-am cumparat un BMW vechi (ca sa ma plang de rable) sau Sandero nou (ca sa ma plang ca e mica si nu pot cara chestii cu ea)
Mi se pare ca privesti in alb si negru.
Cei care s-au nascut in mediul rural cum voiai sa-si planifice masina sau ei nu au necesitati legate de mediul urban?
Sigur sunt si nuante. Dar hai sa vedem cati dintre cei de la satese puteau muta la orase sau puteau astepta mai mult ca sa ia masina noua, nu SH. Si daca au luat SH, cati fac revizii la ele. Oricum, scopul editorialului nu era sa arat eu cate stiu, ci sa nastem o discutie argumentata.
Pai cred ca ti-am argumentat. Ca sa te muti la oras implica niste costuri enorme, cu achizitia sau chiria unei locuinte, iar cu asteptatul dupa masina noua, din nou e o discutie. Daca trebuie sa mergi la munca si nu ai cu ce, astepti sa-ti iei masina?
Nu mai privi doar din perspectiva it-stului roman. Daca ar exista mijloace de transport in comun cu adevarat viabile, cu siguranta vanzarea de masini sh s-ar reduce foarte mult.
Hai sa iti explic mai simplu – m-am mutat la ”tara” cu un Logan SH. Am asteptat pana mi-am permis masina de care sunt eu multumit. Vrei sa te muti langa oras si nu ai masina? Well, poate nu e pt tine. Vrei sa iei masina si ai buget de 1000 Euro? Well, poate nu e de tine. Si nu, masina nu este un must have…
Scuza-ma ca iti spun, dar traiesti in bula ta. Omule daca te-ai nascut la tara, a 3-a oara iti spun, nu trebuie sa mergi si tu la oras? Sau ai spitale, institutii si toate magazinele de care ai nevoie?
O fi bula mea, dar tine cont cae plina tara de masini vechi care abia mai merg, polueaza si fac accidente. QUED!
Lasa dictonul acela latin pt matematica, acolo se foloseste qued. Cat despre argumetele tale sunt ft slab argumentate si ma opresc aici.
E opinia mea si o consider argumentata. Dar e dreptul tau sa fi de o parere contrara
Aici tin sa fiu de parere cu Marius.
Daca stai la sat, o masina ar cam fi necesara si de obicei iei in bugetul pe care il ai.
Daca lucrezi intr-o fabrica in schimburi, cum ajungi la 6 dimineata sa intri in tura? Daca ai parinti,bunici de dus la un control/o analiza si trebuie sa ii plimbi dintr-un loc in altul cu ce ii duci?? Sa mergi cu un vecin care are masina e o varianta, dar daca stai sa calculezi ca ii platesti ca la taxi un drum pana in oras, la final de luna se aduna niste bani. Apoi s-ar putea sa nu prinzi pe nimeni disponibil.
Nu toti au bani sa-si cumpere o masina noua, desi poate chiar ar visa sa-si ia un duster sau logan, iar faza cu pus bani deoparte e usor de zis, dar cand ai copii, ai renovari sau constructii, mai apar urgente nu prea reusesti sa pui deoparte.
Asa ca multi recurg la a-si cumpara o masina second-hand la 2000/3000/5000 euro.
Iar faza cu cei care nu fac o revizie la masina se poate aplica la fel de bine si la cei care o cumpara de noua.
Un second de 10 ani il iei la 5000E.
Nu exista masina noua, care sa se apropie macar asa… vag, de dimensiunile si dotarile unei masini second de 10 ani.
Eu mi-am luat second de 10 ani / 5000 E. In afara de intretinere si mici consumabile nu am avut probleme. Deja am masina de peste 5 ani. Dar cred ca eu sunt un caz fericit. Fara probleme.
Altfel… sunt si eu fan masina noua.
Corect. Insa stiu cazuri cu BMW din 2011 cutie automata, cu revizii minus sau deloc, de cand au fost cumparate
Eu sunt intr-o situatie relativ similara. Am preferat un SH, decat un autoturism nou, care sa aiba sistemele de siguranta dorite, pentru ca nu imi permiteam altfel.
Intretinerea unei masini mai vechi uneori e ceva mai scumpa, dar tot iesi in castig
dca masinuta e de calitate.
Acum destul de probabil ca imi voi lua ceva nou sau un SH mai nout. As tinde catre ceva nou, caci trendul pare a fi sa fie in circulatie un vehicul maxim 10 ani.
Ca sa fiu sincer doar acum Dacia a inceput sa ma convinga ca nu trebuie sa merg cu jumatate de masina in portbagaj sau sa fiu Titi Aur pt a compensa o manevrabilitate mai ciudata. Reversul medaliei este ca si pretul la Dacia devine cam ridicat.
Poti lua un SH si sa il intretii si poti lua una noua si o dai dracului in 5 ani, ca nu schimbi nimic la ea si nici revizii nu vede. Problema e la acele „cazane” pe care le vedem pe strazi. Nu la posesorii de buna credinta. Ca si eu am luat un Logan SH acum 15 ani – care, intretinut, inca merge -, dar pt masina noua am asteptat sa imi permit ce doream
Sa nu intram prea tare in subiect si sa aducem vorba si de cauciucuri – masina de 12k euro (am zis o medie) si punem all-season. Dupa ne intrebam de ce facem accident, ca noi nu mergem prea des la munte si oricum ce iarna avem noi…
Nu am vrut sa fac off-topic dar nu ma pot abtine. 🙂
Nu all season sunt problema… daca sunt bune. Ci faptul ca multi merg pe ideea „mai au carne pe ele” desi nu se uita ca au DOT de 15 ani, mai vechi ca masina. Asta daca mai au „carne”, daca nu de fapt sunt de Formula 1.
Darius – nu recomand nimanui sa aiba masina cu 200+ cai, greutate sub 1.6 tone, si sa puna all-season – fie ele si premium. Masina „scartaie” primele 3 trepte vara la 40grade afara si 60 asfalt. Franare de la 100 la 0 este iarasi o gluma ca distanta. Temperaturi sub zero grade, dimineata pe serpentine trebuie sa ai iarasi rugaciunile la indemana.
Pe Autostrada A3 se fac multe balti de apa cand ploua – fereasca sfantul sa prinzi una cu All-season.
Toate astea le spun din cunostinta de cauza cu un passat cc cu allseason noi. Pus cauciucuri premium de vara / iarna – masina are alt comportament, poate chiar si cu 50% mai bine.
Pai aici vorbim de max. 70 de caluti nu cai din aia de 200+ unde cauti clasele V/W si strambi din nas ca alea de iarna au H 🙂
Plus că există cauciucuri de iarnă mai proaste ca alea all-season iar vara nu este chiar asa critica situatia ca scartie la 59 in ac de par – poti sa iei curba si cu 50 mai relaxat, ca nu-i cursa de coasta 🙂
nu mai cumpara chinezisme mai bine! niste sh all season de firma sunt cele mai ok! jos poluarea!
Vorbiti fix ca sa nu adormiti!
Trezeste-ne tu. Ce parere ai despre subiectul de mai sus?
Acum ar mai fi ceva de luat in considerare, zic eu : dotarile masinii. O Dacia noua de 10.000 – 20.000 EUR nu este la fel de dotata ca o masina second-hand de aceeasi bani. Nici nu mai vorbim de situatia in care vrei sa iei ceva cat mai ieftin, adica sub 8.000, cam cat e cea mai ieftina Dacia noua.
Si vorbesc in calitate de fost posesor al ambelor variante. Am avut un BMW 520i din 2002 cu vreo 90.000 KM (SH, evident) si am avut si un Dacia Duster 1.5 4×4 Laureate nou (2015). Desi era aproape maxim ca si dotari (lipseau niste ornamente si scaune de piele), Duster-ul era clar inferior ca dotari fata de BMW-ul vechi de 12-13 ani.
Chestiile cu fiabilitatea, pot fi discutabile – pt. mine Duster e 0 barat la fiabilitate (injectoare stricate, infundate la 2 luni de la iesirea din garantie – nu ca ar fi contat ca injectoarele sunt considerate consumabile), iar vechiul BMW a avut in tot 5 ani de folosire doar 1 problema minora la AC. Si Duster-ul a costat cat 2 BMW-uri d’alea.
Eu am masina de 6k euro ce a implinit 10 ani. Opel.
In acelasi timp si un logan de munca generatie 2015.
La momentul cand am luat Opelul o alta varianta era sa iau un logan asemanator nou.
Vorbind in cunostinta de cauza, nu as da opelul pe logan sub nicio forma. E o diferenta enorma intre ele. La Opel inchizi usa ca la frigider, la logan ca la dulapu lu mamaie ala vechi. Interiorul nici nu mai vorbim. Tabla pe logan e o gluma buna. Ce sa mai compari Audi sau Bmw. Problema e ca oamenii in fuga dupa brand iau toate lesinaturile. In grupul de prieteni nu are nimeni masina noua dar in schimb cam toate masinile sunt ingrijite exemplar. In afara de unul ce schimba piese pe genunchi, culmea, cu bmw.
Sunt cazuri si cazuri si e nimeni de aratat cu degetul ca ia masina noua sau sh. Important e sa fie ingrijite. Iar pentru asta avem nevoie de rar, itp si politie functionale. Ceea ce la noi nu exista.
Pai asta am spus si eu. Ca lumea se uita la brand, nu la nevoile lor. Si da, poate fi pt tine ceva bun si pt mine nu. Vezi cazul lui Gabi, pe care il lua la perpulis lumea ca a aruncat banii pe Duster si nu a luat un SH….
banii de masina noua e talharie! apropo, dupa ce ai cumparat o masina noua pt ceilalti devine doar un sh.
E talharie banii, da. Dar e si prostie! 🙂
Opinie nepopulara, gabriel tot nu stie sa faca articole, bine ca nu activeri si pe alte redactii. Nu are nici o treaba vechimea unui automobil cu modul in care propitarul il intretine. Am vazut o groaza de masini noi sau mai noi de 10 ani dar scumpe cu cauciucuri de zici ca sunt slickuri, am cunostinte care uita sa faca revizia, da bai sa se gadeasca, ba, ia sa o verific inainte de a ma duce in grecia. Doar pentru ca ai masina nou nu inseamna ca automat si ai grija de ea, iar la ultima parte, vezi ca iti cam dai cu stangul in dreptul, practic si daca e moft, nu conteaza, daca e noua se trece cu vederea. Cat despre dacia, decat asa, mai bine bicicleta, prefer sa dau 10.000 pe o masina veche si sa mai bag inca 5000, decat sa iau dacia. Orice cazan vechi, chiar si un passat, golf 5 sau ceva mai scump, un e90, e60, sunt semnificativ mai confortabile, mai dodate si mai bine construite decat o sa fie dacia vreodata, iar sa privesti problema asa este o dovada de viziune ingusta. Scopul unei masini este sa reziste si sa fie refolosita, tocmai, ca sa nu poluezi prin creearea uneia noi la fiecare 10 ani, daca si-ar si permis toata lumea masini noi secam de mult orice minereu. Lumea iti da cu hate pentru ca esti foarte fixat pe ideile tale, nu esti deloc subiectiv cand ai impresia ca parea ta e unica si cea mai buna, tot ce faci tu este un fel de „rant”, doar iti da cu parerea si atat, impartialitate 0.
Draga Marian,
Articolul este scris de colegul meu Cristi. Asta ca sa vezi ca tu ai o problema reala cu mine si cu Dacia incat n-ai fost in stare sa vezi autorul. Dar e ok, ramai tu la cazanele tale, stai cu ele prin service si lasa-ne pe noi, astia mai saraci cu duhul, sa mergem cu Dacii.
eu am „slick-uri” de firma(csc5), au doar vreo 7 ani..am si arcurile rupte pe fata momentan, dar tot sunt cel mai rapid inclusiv pe ploaie…nu ma tem nici de inghet, inca o iarna..deci care e problema?