După ce am lăsat la showroom Mazda CX-30 cu motorul de 2.5 litri (review aici), am văzut că aveau și CX-80, cel mai mare SUV Mazda disponibil în Europa, echipat cu motorul diesel de 3.3 litri, 6 cilindri în linie. Știam despre acest motor încă din 2021 și mi-am dorit foarte mult să-l conduc. Am spus și atunci, imediat după anunțarea sa, că va fi un motor diesel rafinat și că va fi o plăcere de condus.
Intro
Nici nu știu cum să încep. Sunt multe scenarii în care poate fi pus acest motor. În primul rând, aș menționa că eu sunt PRO diversificare și că nu sunt de acord cu electrificarea forțată. Nu sunt de acord cu eliminarea motoarelor diesel din ofertele producătorilor și nu-mi doresc să văd doar mașini cu motoare mici, obosite, sau doar hibride.
Îmi doresc ca oamenii să aleagă ceea ce este mai bine pentru ei, iar pentru asta este important ca producătorii să continue să ofere toate tipurile de motorizări. Mazda este unul dintre producătorii care, astăzi, a întors spatele normelor imbecile și a lansat motorizări generoase, cum este acest 3.3 diesel cu 6 cilindri în linie, motorul de 2.5 litri benzină de 140 CP, dar și alte motorizări PHEV.
Sper că îmi înțelegeți logica și că iubesc mașinile la fel de mult precum iubesc tehnologia, motiv pentru care scriu, testez și vă povestesc întâmplările mele. Aceste lucruri îmi plac și le fac din pasiune.
Cât despre cei care vor comenta că acum ne pricepem și la mașini, menționez un aspect foarte important: noi, membrii ArenaIT, scriem din plăcere și doar când avem timp liber. Scriem despre ce ne place, fie că este vorba de telefoane sau de mașini. Foarte rar se întâmplă să fim plătiți pentru ceea ce facem aici, motiv pentru care ne permitem să fim onești. Așadar, scriem despre mașini pentru că ne plac mașinile, nu pentru că suntem experți în domeniul auto. Nici vorbă! Ne plac mașinile, mai mult decât unora care doar le conduc.
După ce am lăsat la showroom Mazda CX-30 cu motorul de 2.5 litri (review aici), am văzut că aveau și CX-80, cel mai mare SUV Mazda disponibil în Europa, echipat cu motorul diesel de 3.3 litri, 6 cilindri în linie. Știam despre acest motor încă de acum 2 ani și mi-am dorit foarte mult să-l conduc. Am spus și atunci, imediat după anunțarea sa, că va fi un motor diesel rafinat și că va fi o plăcere de condus.
Mazda CX-80 este un Cal Troian
Revenind la Mazda CX-80, mașina aceasta este un cal troian. Îmi place să cred că, cine va cumpăra mașina asta, este o persoană care știe exact ce vrea. După un weekend în care am făcut 600 km, mi-am dat seama pentru cine se adresează, mai ales cu motorizarea asta.
Genul acesta de mașină se pretează foarte bine unei familii cu mai mult de 2 copii sau unei familii care pleacă în concedii cu bunicii după ei, ca să aibă grijă de copii. Sau cu bona, habar n-am.
Parcă îl și văd pe soț cum încearcă să-și păcălească nevasta: „Iubita mea, este o mașină mare, încăpătoare, economică, diesel, o să consume puțin”. Când colo el știe că este un 6 în linie și că o să mănânce asfaltul când pleacă de la semafor, iar după ce își lasă copiii la grădiniță o să meargă până acasă cu pedala la podea.
Este, deși pare greu de crezut, un diesel fun to drive. Un motor cu 6 cilindri în linie este întotdeauna o decizie corectă și va oferi nu doar cuplu, dar și un sunet senzațional. Ce nebun lucrează la Mazda pe divizia de motoare nu știu, dar a făcut o treabă foarte bună luând decizia de a veni pe piață cu motoare adevărate, nu jucării.
Un motor mare in ciuda restrictiilor aberante
Motorul este foarte elastic și trage bine. Mașina, având o greutate cuprinsă între 2 tone și 2.1 tone, tracțiune AWD, cutie cu 8 trepte multi disc, echilibrul găsit de Mazda mi se pare reușit. Mașina, chiar și cu 7 oameni, accelerează violent și te scufundă în scaun, iar senzația asta de cuplu de diesel este mereu plăcută.
CX-80 împarte, la prima vedere, multe elemente comune cu CX-60, diferența cea mai vizibilă fiind de dimensiune. Mazda CX-60 are 4.6 metri, iar CX-80 ajunge la 5 metri, motiv pentru care s-au putut monta 2 locuri în plus. Dar, în afară de asta, CX-80 are modificări aduse pe care clientul nu le poate vedea, cum ar fi îmbunătățiri la partea de suspensie, direcție, amortizoare, servo direcție, sistem AWD, DSC și multe altele. Sunt lucruri care nu se văd, dar există, iar asta transformă mașina.
În plus, au fost remediate problemele întâlnite la CX-60, și asta datorită celor care au testat mașina și clienților care s-au dus la reprezentanță și au reclamat anumite probleme, cum ar fi diverse vibrații și zgomote.
Motorul este o plăcere, le-a plăcut tuturor. Cei care au participat cu mine la test drive peste weekend s-au declarat uimiți de motor, de cât de silențios este și cât de frumos se comportă. Nu se aude ca un diesel și nu se simte ca un diesel atunci când îl conduci. Este un motor rafinat cum rar am văzut. Doar timpul ne va spune dacă este și un motor fiabil. Credeți-mă, trebuie să mergeți la un test drive cu motorul acesta, neapărat!
Suspensia poate fi mai bună
Suspensia m-a pus pe gânduri. Nu știu dacă îmi place și nu știu dacă este potrivită pentru mașina asta. Deși înțeleg ce a vrut Mazda să facă aici, nu cred că le-a reușit chiar atât de bine. Personal, mă așteptam să fie o suspensie confortabilă, moale, care să preia denivelările și să nu simți nimic în caroserie. Nu se întâmplă asta. Suspensia este tare, mașina topaie uneori și la denivelări mici și constante, cum ar fi benzile acelea albe paralele de dinaintea unei treceri de pietoni, mașina vibrează toată la interior și se aud și niște greieri.
Eh, cu toate astea, te va ajuta să conduci sportiv pe viraje, mașina având o stabilitate foarte bună în ciuda dimensiunilor sale masive, iar tehnologia AWD combinată cu G-Vectoring Control face totul să fie un vis. Pentru cine nu știe, GVC ajustează cuplul motorului pentru a optimiza distribuția greutății pe axe în timpul virajelor, iar scopul este să îmbunătățească manevrabilitatea și confortul șoferului, printr-o senzație mai lină între schimbările de direcție, oferind un control mai natural și reducând efortul la volan.
Acum, nu știu cine își dorește așa ceva pe un SUV de 5 metri. Cu motorul o mai păcălești pe nevastă, dar cu suspensia e cam greu.
Cât consuma?
Consumul București – Craiova – București a fost neașteptat de bun. Țineți cont că am plecat 4 oameni și ne-am întors 5, plus bagaje. Am mers în mare parte pe autostradă și drum expres și puțin pe drumuri comunale. La final, am înregistrat un consum de 8 la suta, în condițiile în care nu am mers la economie, ci am mers cu viteza maximă legală.
Repet, consum de 8% pe un motor diesel de 3.3 litri, 6 cilindri în linie, o mașină de 2 tone, 5 oameni + bagaje, frig + ploaie. Cine spune că asta este un consum mare nu știe ce vorbește.
În oraș, consumul este de 10.4 la suta, hai să zicem 11 la suta. Am mers prin București în traficul de vineri seara + centura, iar sâmbătă, când ne-am întors de la țară, am prins aglomerat la intrarea în București. A fost haos, deci consumul eu zic că poate să scadă în oraș. Eu am prins cel mai rău trafic posibil.
Despre interior
Mazda CX-80 este o mașină impunătoare, luxoasă, cu un preț pe măsură. La 67.000 euro ai pretenții, vrei ca totul să arate bine și să funcționeze. Concurența germană este mult mai scumpă și nu aș vrea să spun că este și mai bună, pentru că nu este. Mașini similare sunt BMW X7, Audi Q8, Mercedes GLS, VW Touareg.
În Mazda m-am simțit ca acasă, cred că acesta este cuvântul potrivit. Mașina este foarte primitoare, foarte cozy, ai mult spațiu în ea, mai ales pe locurile din spate. Sunt folosite doar materiale de calitate, de la piele la lemn și metal. Desigur, poate unele sunt doar imitații, însă arată bine și se simt bine. Mașina este robustă și oferă senzația de lux. Are un design care merge într-o direcție mai clasică, însă cred că așa și trebuie să arate o astfel de mașină, să fie impunătoare.
Sunt și câteva lucruri care nu mi-au plăcut, cum ar fi mânerul de pe portiera șoferului care mi-a venit fix în genunchi. Ciudată amplasare indiferent de cum mi-am reglat scaunul.
Un alt minus l-am găsit și la încălzirea în volan. Poate era doar o problemă la acest exemplar, însă abia dacă se încălzea. Climatizarea scoate niște sunete ciudate într-un mod aleatoriu. Când mă opream la semafor, auzeam din când în când niște trosnituri din spatele panoului de climă, ciudat.
O chestie pe care n-am înțeles-o și care m-a enervat la culme a fost selectorul de la cutia de viteze. Cu toate că poți selecta doar PRND, Mazda a decis să amplaseze P-ul în sus și la stânga. Oricum ai siguranța pe care trebuie să o apesi, nu cred că mai era necesară o extra metodă. Practic, când pleci de pe loc, nu poți trage de manetă în jos să ajungi în D, trebuie să o dai în dreapta și după în Drive.
O altă chestiune, personală să o numim, este controlul pentru sistemul multimedia. Cred că este timpul ca Mazda să introducă, într-un final, un ecran tactil. Serios, suntem în 2024, acel joystick nu mai are ce căuta acolo. Oricum poți ajunge ușor cu mâna la ecran, deci…
Dar hai să vă mai spun și părți foarte mișto de la mașină:
- Ușile spate se deschid la 90 de grade. Accesul este super ușor în spate și ai loc regește.
- Banchetele spate pot culisa față-spate, iar spătarul este reglabil.
- Locurile 6-7 sunt foarte generoase și confortabile. Ai USB C chiar și acolo în spate, suport pentru pahar, ventilație și boxe.
- Sistem de climatizare independent pentru locurile din spate.
- Butoanele sunt foarte clicky, se simt foarte mișto.
- Sistemul audio Bose cu 12 difuzoare este SUPERB.
- Ai priză de 220V și 150W în portbagaj.
- Perdeluțe pentru locurile din spate.
- Scaune față electrice, foarte confortabile și cu memorie.
- Centurile sunt reglabile pe înălțime.
- Plafon panoramic.
Concluzia mea
Mazda CX-80 este o mașină scumpă, pe care nu și-o permite un om de rând. Însă, dacă ai banii aceștia și vrei o mașină mare, puternică, cu 7 locuri, merită să faci un test drive cu ea. Mie mi-a plăcut mult mașina. Nicio mașină nu este perfectă, dar consider că aici ai mai multe avantaje decât dezavantaje, iar o astfel de mașină întoarce mai multe priviri în trafic decât una nemțească.
Este o mașină bine făcută, robustă, cu materiale premium la interior, cu o ținută de drum bună și cu un motor rafinat, eficient, puternic și economic în același timp. Doar japonezii puteau realiza așa ceva.
Pentru oferta de pret, extra detalii sau test drive luati legatura cu Amir. Nivelurile de echipare le gasiti pe site, recomand sa va jucati cu configuratorul inainte.
- 0755.571.788
- [email protected]
Recomand sa vedeti si prezentarea lui Vlad, ca detaliaza mai bine motorul.
Rem a zis
eu nu sunt de acord cu „norme aberante, imbecile etc.
Fix normele astea fac aerul cat de cat respirabil prin oraș.
Cum ar fi că toți să conducă prin oraș motoare diesel de 3-4 litri, conduse de o bătrânică ocazional in ultimii 19 ani, prin Germania.
Deci, normele sunt norme și sunt bune. Aaaaa că nu ne convine ? Pai sa ne ne convina putoarea de fum negru din pateke unuk diesel prost întreținut ? Sunt sigur că îmi dai dreptate.
In plus Mazda nu e renumita pentru motoare diesel care merg 500k km …fără fum negru, alb, gri.
Electrificarea e buna, dar nu forțată. Trebuie sa vina cu beneficii. Și vor veni, o data cu scumpirea benzinei.
As vrea sa testezi, daca ai ocazia un hyunday SantaFe 2004. Că îi de aia vreau sa îmi iau :)))
Gabriel a zis
Nu-mi amesteca cuvintele. Nu am spus ca bine sa conduci un diesel in oras. Sunt de acord ca un diesel nu prea are ce cauta in oras, dar lasa omul sa-l cumpere. Prefer sa existe taxe de poluare. In plus, eu nu sunt de acord cu motorizarile mici, fortate, de 1 litru si trei pistoane.
Greuceanu a zis
@Gabriel
De acord cu răspunsul tău, ai specificat despre o mașină diesel ca fiind ideal de folosit în afara zonelor urbane, la navetă, ceea ce sunt de acord.
Dar nu sunt de acord cu clișeele astea cu motoarele în 3 cilindri ca fiind forțate, afirmația enunțată astfel este cel puțin caraghioasă. De ce?
Pentru ca motorizările de 1,0 au fost popularizate deja de 10-15 ani spre exemplu de Renault(cele TCe) și s-au dovedit statistic(faptic) ca fiind foarte fiabile, rezistente, cu nimic mai prejos decât motoarele diesel mai mari. Întreținute corect și conform cu recomandările producătorului merg fără probleme și peste 500 000 km.
Ideea e că depinde pe ce mașină montezi acest tip de motoare(1l și 3 pistoane), dacă îl pui pe automobile de maxim 1,4 tone se comportă exemplar, pe mașini de peste 1,5 t e normal să fie considerat forțat. Pe mașini de 1,1t până la 1.4 t s-au dovedit la fel de fiabile ca orice diesel de capacitate superioară, e un fapt, nu o părere singulară.
Adică enunțarea asta seacă cu motoare în 3 pistoane ca fiind forțate nu are nicio legătură cu realitatea. fără a fi pusă în context.
Una peste alta un motor pe benzină e de preferat oricând inclusiv la navetă, diferențele de consum fiind minime între un turbo diesel și un turbo benzină, iar performanțele sunt în general superioare la motorizările pe benzină, iar poluarea în zonele urbane e sensibil mai mică.
Gabriel a zis
Sunt lesinate! Cat timp masina e usoara sau nu ai pasageri, sunt ok. Am avut motor mic, nu mai vreau in viata mea asa ceva, nici macar cu turbo. Si n-am avut masini grele ci masini usoare, mici. Nici la consum nu stau bine, nici nu-ti ofera vreo senzatie misto la condus. Pana si vw a renuntat la ele si au pus un 1.5 cat de cat decent. Ce a facut Mazda mi se pare de respectat. Au motoare de 2.0, 2.5 pe masini compacte, usoare. Sa vezi ce misto se conduce acel 2.5 de 140CP si iti garantez ca nu-ti mai trebuie nici un 1.0, 1.2.
Greuceanu a zis
E ok ce a făcut Mazda, nu am obiecții.
Dar nu, nu sunt leșinate deloc, ăsta e un clișeu fără acoperire în realitate.
Am condus îndeajuns de mulți km un Logan 1.0 Tce 100 Cp și e foarte fâșneț, nici pomeneală să fie leșinat, nu e cu nimic mai prejos decât orice Logan 1,5dCI de putere asemănătoare. Și este așa inclusiv în sarcină cu 4 persoane, nu doar cu șoferul.
Cine afirmă altceva nu are habar ce înseamnă performanța, aceasta se măsoară în timpi(secunde), nu în senzații.
Dar Loganul, ghici ce, avea masa la gol de 1 150 kg, motorul de 1.0 Tce fiind foarte potrivit acestei greutăți, puterea și cuplul liniar oferind performanțe măsurate chiar peste motoare diesel de capacitate mai mare, dar puteri asemănătoare. Asta e realitatea, nu cea deformată de așa zisele senzații.
Gabriel a zis
Skoda Rapid 1.2, 4 pistoane, 90CP, an 2015. 4 pasageri + bagaje nu se putea baga in depasiri dupa mine, eu fiind cu 1.5 dci 110cp, Megane 2015. NU PUTEA! Masina nu tragea nici macar cu a 4-a. Ne-am oprit la primul peco sa vad daca totul este in ordine, de ce nu se tine dupa mine. Masina pur si simplu NU PUTEA! Era lesinata toata! Cand era goala, vai ce fugea. Fasneata, vai, vai. Am mai avut noi discutia asta anul asta, tot nu ne-am inteles. Daca tie iti plac, sa-ti placa in continuare, e alegerea ta. Dar daca intrebam acum 10 oameni random pe strada iti garantez ca nu o sa zica nici unul „vai ce misto e 1.0 pe Logan, trage de rupe”.
Radu a zis
Una e placerea subiectiva a condusului, alta e fiabilitatea anumitor tehnologii.
Deja se stie ca motoarele mici pot duce multi km cu intretinere corespunzatoare. A, ca nu dezvolta aceeasi putere la 2500 rpm ca un motor de 2.5-3 litri asta e altceva si nu are legatura cu fiabilitatea.
Ca o paranteza, BMW are motoreta aia cu 2 cilindri boxer si mai are si una cu 6 cilindri in linie. Aia cu 2 cilindri nu este mai putin fiabila decat cea cu 6 (cel putin din ce stiu eu).
Personal cred ca informatia ar trebui oferita obiectiv, pentru ca principul cu nr de cilindri nu este valid. Argumentele subiective sunt si ele binevenite, mai ales cele de genul „imi place sa conduc un motor mare” pentru ca asta e doar o placere. Ca tot vorbim de pareri subiective, cred ca am mai zis, dar 6 in linie sunt vai de capul lor (pentru incepatori). Minim V8 daca vrei placerea condusului si daca crezi ca o poti tine pe sosea :))
Iulian a zis
Poluarea masiva nu vine de la masini. Poluarea masiva vine din industria chimica si din fabrici.
PS: e putin pueril sa crezi ca masinile iti polueaza aerul cand in jurul tau oamenii fac teste cu bombe nucleare :))
Gabriel a zis
Se fac teste nucleare in Bucuresti? Din cauza asta e aerul poluat?
Greuceanu a zis
Gabriel, comparația ta e deplasată, tu compari un motor de 90 cp cu unul de 110 Cp cu peste 20% mai puternic. Pe bune? Pe cine crezi că prostești?
Compară aceleași mașini cu motorizări turbo tot de 90 Cp ca să faci comparația corectă.
Tu pare că nu înțelegi noțiunea de performanță, îți demonstrez la orice ora că dacă facem o comparație între un Logan 0,9Tce de 90Cp și unul diesle 1,5 dCi de 90Cp niciodată nu o să obții timpi pe reprize sau 0-100 mai buni(tu cu cel diesel față de mine cu cel Tce). E simplu, fă comparațiile corecte, nu ce îți convine ție.
Îți repet, pe măsurate, un motor turbo benzină de aceeași putere cu unul diesel obține performanțe(timpi în secunde) superiori aproape fără excepție. Ce vorbești tu despre senzații sau alte copilării din astea demonstrează ca nu înțelegi ideea de performanță. Cu tot respectul.
Gabriel a zis
Nu compar, am dat un simplu exemplu de lesinatura de motor care nu poate face o depasire. Putea sa fie si pe kerosen, atata timp cat nu poate sustine o depasire, motorul ala te poate pune in pericol. Eu nu compar aici diesel vs benzina sau Logan vs Skoda, repet, a fost un simplu exemplu cand un motor mic nu facea fata. Pentru mine aceste motorizari sunt bune doar daca mergi in oras, dar si acolo consuma mult si nu vad nici un avantaj. Consuma tot cat un 2.0 sau chiar 2.5, dar se conduc mai rau. Plus vibratiile alea enervante daca mai sunt in trei pistoane…aoleu….nu multumesc!
Greuceanu a zis
Iulian, cu toată dragostea să spui că într-o aglomerare urbană plina de autoturisme pe combustie, aerul pe care îl respiri în stradă nu este din cauza acelui puhoi de mașini care circulă este cel puțin o copilărie dacă nu ceva de cascadorii râsului.
Da, poluează și fabricile, dar în acest moment în oraș aerul e îmbâcsit ziua preponderent de la gazele de eșapament(în special de la cele diesel), nu de la fabrici(astea sunt texte ieftine).
E vorba evident despre poluarea cu noxe, cu particule care afectează în mod direct sănătatea oamenilor, nu de cea cu CO2.
Radu a zis
Iulian, desigur ca poti avea poluare mare de la industrie. Pe la Ploiesti simti numai mirosul de la rafinarii, fumul de diesel aproape ca nici nu il mai simti.
Dar nu ne putem amagi ca masinile nu contribuie mult, mai ales cand stau blocate arzand gazul pe loc. Tin minte pe la inceputul anilor 2000 cand in Bucuresti erau inca multe dacii, vara pe un bulevard cu trafic blocat te cam sufocai. Si nu erau la fel de multe masini ca acum. Asa ca orice reducere a consumului de carburant ne ajuta pe noi in primul rand, atat la buzunar cat si la sanatate.
Greuceanu a zis
Nu Gabriel, tu ai comparat un motor vizibil mai puternic cu unul mai slab, e normal ca acela mai puternic să obțină performanțe mai bune.
Dar comparația făcută în acest fel tot e nepotrivită.
În general orice benzinar(turbo) de putere apropiată sau egală cu a unui diesel e mai performant pe orice palier, e simplu. Chiar dacă e în 3 cilindri și doar 1l capacitate,
Rem a zis
Pfai, cate greșeli de se ortografie am făcut.
Autocorctul e se vina. Și faptul că nu văd fara ochelari 🙁
Gelu a zis
Ai descris toate nimicurile dar ce e mai important la un motor,puterea si cuplul,ba
Greuceanu a zis
Mașina are 254 Cp și 550Nm, dar, aspect foarte important, are 2 100 kg, ceea ce o face să aibă performanțe dinamice mai slabe decât mașini cu doar 200 Cp și 300 Nm care au masa proprie de 1 400 kg.
Degeaba are cuplu mare dacă masa mașinii e la fel de mare, nu ajută îndeajuns acel cuplu pentru a compensa greutatea excesivă.
Gabi a zis
La ce va trebuie motor de 3.3l? Văd ca nu nu aveti delic respect pentru oameni si natura, pacat.
Zero a zis
Inteleg ca nu esti specialist in domeniul auto, dar nu mai pune consumul in procente, ca presupun ca ai mai mult de 4 clase promovate.
E un sfat…
Alin a zis
Cancerul trebuie să facă cancer și să moară odată!
Greuceanu a zis
Asta a fost din puțul fără fund al gândirii tale?
Niiino, niiino, niiino….
Alin a zis
Daca turezi la maxim cu omv100 un benziar, nu are cum sa dezamăgească.
Greuceanu a zis
Dacă mănânci o șaorma cu de toate nu ai cum să nu fi sătul după aceea.
Georgian a zis
Ce argument stupid, cica sa se scoata normele si sa lasam oamenii sa decida….
Pai chiar crezi ca oamenii isi vor lua masina de 60k euro noua, diesel, si o vor conduce numai in afara orasului? Si isi mai iau si o electrica pt oras, nu? Ca le-a mai ramas niste maruntis, vreo 30k euro.
Sau scenariul asta, dovedit deja de istorie: isi vor lua un diesel vechi de 20 ani, prost intretinut, de banii pe care ii au, cateva mii de euro. Si desigur, vor conduce in majoritatea timpului in oras.
Cand mai ai pareri d-astea poate mai si deschizi ochii si te uiti in jurul tau, nu sa fii doar pe modul fantezist.
Darius a zis
Oricat de rafinat ar fi acest diesel tot cancer scoate pe toba…
Adi a zis
Primele 6 paragrafe apar scrise de două ori.
Gogu a zis
Doamne,ce sa zic .Nu stiam ca la masinile cu motoare pe benzina scot pe evacuare OZON SI OXIGEN… si doar cele diesel sant FOARTE POLUANTE. Chiar asa de prosti santem? Un motor de 1litru are cat de cat putina putere la o turatie dubla fata de un motor decent si combustia este muult mai prost controlata. Nu poti sa ai putere fara sa arzi combustibil. Legile fizicii se aplica pentru toti. Asa ca va rog sa nu mai fiti asa de entuziasmati de motoarele de 1litru. Nu pot sa inteleg cum un motor de 1 litru polueaza mai putin decat unul de 2 sa 2,5 litri daca cunsumul este ACELASI sau mai mare .
Radu a zis
Nefiind vreun expert in industria chimica, ma gandesc ca depinde si ce arzi? Daca ard 1 litru de gpl parca nu miroase la fel ca atunci cand ard 1 litru de pacura?!
In rest, da, si eu cred ca un motor de 2.5 litri care arde 1 litru de benzina, polueaza la fel de mult ca un motor de 0.9 care arde 1 litru de benzina (desigur, avand aceleasi filtre si fiind aceeasi norma de poluare).
Dar daca in oras un motor de 2.5 iti arde 8-9 litri/100km iar motorul mai mic arde 6.5 litri / 100 km, atunci ala mai mic polueaza mai putin.
Eu ma declar multumit de motoarele de 1 litru (mai ales cand sunt puse pe motociclete! :D)