În weekendul trecut, ne-am bucurat de o pauză binemeritată la Brașov, mai exact în Zizin. Fără să intru prea mult în detalii despre vacanță, vreau să vă povestesc despre experiența întoarcerii spre București, când am reușit să merg aproape exclusiv electric până la Ploiești.
Știm cu toții că mașinile hibride nu sunt concepute pentru a merge doar pe electric, cel puțin nu pe distanțe lungi, având baterii relativ mici. Însă, uneori, în anumite condiții, acest lucru devine posibil – deși e ca și cum ar trebui să se alinieze toate astrele.
Dețin din iulie o Toyota Corolla GR Sport 2.0 hibrid-benzină, care include o baterie de aproximativ 1.4 kWh. Aceasta îmi permite să folosesc modul electric în proporție de 80% la deplasările urbane. Sistemul hibrid al Toyota este cel mai avansat de pe piață, fiind perfecționat încă din 1998. În tot acest timp, Toyota a rafinat tehnologia pentru a o aduce la performanțe de top.
Am ales să mă întorc pe ruta Cheia, fiind drumul cel mai scurt de la Zizin și o alternativă la DN1, pe care îl cunosc prea bine. Pentru noi, Brașovul este ca a doua casă, așa că am vrut să mai schimb peisajul. Uneori, prefer chiar o ocolire prin Fundata, doar pentru diversitate.
Traseul a fost Zizin – Bucuresti, care s-a finalizat cu urmatoarele date:
- Timp condus – 2h 55m fara nici o oprire
- Distanta parcursa – 183.4km
- Viteza medie – 63km/h
- Consum – 4.4 litri/100km
- Raport conducerea in mod electric – 44% – ACEST RAPORT EV ESTE PANA LA BUCURESTI SI INCLUDE SI AUSTORADA A3!!
- Timp condus in mod electric – 1h 38m
- Timp condus in mod termic – 1h 17m
- Distanta parcursa in mod electric – 80.5km
Aceste date reflectă călătoria până la intrarea în București, astfel că a fost inclusă și o porțiune de autostradă. Este important de menționat acest aspect, deoarece pe autostradă sistemul hibrid nu este foarte activ. Vă invit să urmăriți harta atașată – în prima imagine este vizibil întregul traseu, unde porțiunile albastre indică mersul în modul electric, iar cele negre, predominant utilizarea motorului termic. Pe A3, se observă că sistemul hibrid a fost folosit extrem de puțin, doar în câteva decelerări.
În a doua imagine, traseul dintre Zizin și Ploiești este mai detaliat. Chiar dacă aplicația nu oferă o estimare exactă, estimez că aproximativ 90% din această porțiune a fost parcursă în modul electric. Regiunile marcate cu negru reprezintă momentele când motorul a intervenit fie pentru încărcarea sau răcirea bateriei, fie pentru a ajuta la frânare, acționând ca frână de motor.
Cum a fost posibil acest lucru? În primul rând, drumul era liber. Fiind sâmbătă, majoritatea mergeau către Brașov, iar în direcția București a fost lejer până la Ploiești. Drumul a permis un condus economic, fiind în mare parte în coborâre. Am accelerat lin, evitând frânările bruște, și am lăsat mașina să ruleze singură acolo unde a fost posibil. Am activat și modul ECO, deoarece nu aveam nevoie de accelerații puternice.
A fost, practic, un drum „la economie”. Este prima dată când încerc acest stil de condus cu Toyota, și asta dintr-un motiv deosebit: călătoream cu câinele nostru, care fusese operat cu nici 24 de ore înainte, iar soția m-a rugat să conduc mai prudent. Astfel, am profitat de ocazie pentru un test de economie, verificând comportamentul mașinii într-un regim mai liniștit și economic.
Și, sincer, am fost surprins să constat că am avut mai multe ore de condus pe electric decât pe termic. Nu pot spune că a fost cea mai „palpitantă” experiență – drumul liber mă tenta să accelerez în viraje, dar aveam „ciocănitoarea Woody” lângă mine, așa că am rămas cuminte. Totuși, a fost o experiență interesantă și poate servi drept dovadă pentru cei care încă au dubii în privința mașinilor hibride.
Alin a zis
nais! dar de ce nu pun baterii mai mari pe hibride? daca ar fi fost dubla bateria de exemplu? sunt curios cum ajung ei sa decida aceste baterii mici.
ps: ce zici de… un caine „electric”? doar bug-uri virtuale si poti vorbi cu el etc..
Gabriel a zis
E vorba de spatiu. Nu ai unde sa pui o baterie mai mare. Actuala ocupa deja spatiul de sub bancheta. In cazul meu masina are si suspensie independeta spate si roata de rezerva + rezervorul de benzina. Si cu toate astea au pus si o baterie.
Alin a zis
cat de mare este, nu mai incapea inca una?
Gabriel a zis
Este cat tot sezutul banchetei.
Costin a zis
44% numesti tu „aproape pe electric”? Pe sistemul asta si Viorica Dancila aproape a fost președintele României.
Gabriel a zis
Incerc sa ma abtin dar…
44% a fost tot drumul pana la Bucuresti, unde a intrat si A3. Am scris CLAR in articol asta. In titlu scrie Brasov – Ploiesti.
Radu a zis
Poti seta aplicatia sa arate cat % a fost partea de propulsie electrica?
Din articol eu inteleg ca acel procent de 44% electric include si coborarile, deci sistem a fost un generator de energie. M-ar interesa mai degraba cat a mers ca motor electric.
Spun asta pentru ca orice masina la vale merge fara sa injecteze combustibil. Ba mai mult pana si mild-hibridul merge ca generator la vale si tine si o frana de motor excelenta (ce e drept nu pentru prea multi km)
Gabriel a zis
Acel procent ev din aplicatie este strict partea electrica. Daca motorul a pornit pe post de generator automat masina ia in calcul ca este pe termic. Se vede asta si pe harta pe portiunea dintre Brasov si Ploiesti.
Radu a zis
Da, asta am inteles. Dar strict pe partea electrica, procentul include si incarcarea bateriei (mersul la vale)? Acela nu e relevant pentru „economie” pentru ca nici masinile cu motoare termice nu consuma la vale. Deci la vale nu ar trebui considerat ca mers electric.
Alin a zis
nu consuma dar se invaerte totusi etc…iar bateria probabil se incarca la vale.
ar mai trebui un test in sens invers cam in aceleasi conditii de trafic si meteo.
e bine ca nu a poluat padurile, ci doar bucurestiul. 🙂
Gabriel a zis
Am vrut sa pun poze din aplicatie si la dus, ca tot pe Cheia am fost, insa nu ar fi fost corect. La dus nu am mers „economic”. Si cu toate astea consumul nu a sarit de 5 si un pic.
Marius Petrică a zis
Mai fraților chiar mă minunează, cum se poate asta. Deci, corect din alte puncte de vedere, comfort sau ce mai vreți voi, dar, revin… Renault Clio din 2007 1.5 dci cum zici tu că ai mers cu media de 65km/h nu trece peste 4l/100km cel mult. Deci acum ăștia se chinuie sa fac cu 2 motoare ce făceau atunci cu unul singur, si nu mai vorbesc de preț…
Gabriel a zis
Stii ca eu am facut trecerea de la un Megane 1.5dci din 2015? Hai sa luam in calcul si puterea oferita, reprizele, normele de poluare, eficienta motorului si multe alte lucruri. Da, 1.5 a fost un motor bun, insa este un diesel care nu se preteaza pentru oras, acolo unde eu merg 90% din timp. Motiv pentru care am vandut Meganul si am luat Corolla hibrida. Consumul extraurban este identic, insa in oras am consum mai mic decat aveam cu acel 1.5.
Andrei Vlad Popa a zis
sa ma ierti pentru ca rad, insa e bizar cum pui tu situatia.
In primul rand, masinile hibrid sunt ideale pentru urban – iti garantez ca nu scoti overall consumul acela cu Clio (nici pe aproape).
Uite, eu pe Prius mk4 2017, am consum de 5.0 in Timisoara (conduc la ore de varf) pe 10 mii de km. Ok, admit ca aproximativ 3500 km i-am facut extern si de acolo consumul de 5 si nu mai mic.
Totodata, admit si faptul ca odata cu venirea iernii, consumul va creste, insa va creste la media anuala maxim la 5.5-6/100.
Si asta cu consumatorii porniti – vara/iarna.
Si iti mai spun o chestie – Prius MK4 varianta plug-in are un consum estimat de 1% – iti garantez ca urban mai mult de 2% nu consumi. Ai autonomie de aproximativ 70-80km in electric, apoi rulezi full hibrid.
Deci, comparatia cu Clio e… non-sens.
Gabi a zis
Am impresia că dacă merg ambele motoare, in aplicație îți arată că ai mers pe electric. Sunt multe situații la drum lung când îți funcționează și termicul și electricul, dar nu vad o astfel de diferențiere in app. Deci nu e chiar așa relevanta statistica electric vs termic, poate cifrele sunt ok doar la consum.
Peter a zis
Felicitări pt performanță. Pot sa va confirm doar consumul corect de 4,4/100km. Pentru un motor de 2 litri este excelent. Eu am 4,1 cu un Yaris de 1,5 l hibrid.
Ce aplicație folosiți pt raportul ăsta?
Gabriel a zis
Este aplicatia masinii, MyToyota.
Andrei Vlad Popa a zis
Peter, tu ai masina grea pe motor mic.. de aia ai consum mai mare, e oarecum logic.
Insa 5% pe Cross e un consum bun.
Daca te ajuta, pe un Auris mai vechi foloseam MyToyota.
Pe Prius nu folosesc nimic, e mai smart masina.
Popa Andrei Vlad a zis
Salut,
Pai… eu ce sa zic ca scot extra urban intre 3,6 si 4 cu un Prius MK 4 din 2017 daca merg respectand viteza legala? 44% nu e aproape electric, insa consumul tau e bun. Cu siguranta il poti imbunatatii.
Drive safe, Toyota is the best!
Gabriel a zis
44% pana la Bucuresti. Titlul zice pana la Ploiesti.