Noua generatie de placi video de la Nvidia a fost prezentata oficial in cadrul CES. S-a terminat cu forta „bruta” hardware?
Eu sunt de parere ca da, iar modelul de business al Nvidia devine din ce in ce mai daunator pentru consumatori. Bineinteles, scopul unei companii este sa faca profit si nu acte de binefacere, dar la ora actuala mi se pare ca s-a trecut la nesimtire cu zambetul pe buze, iar din ce vad pe internet, nu sunt singurul de aceasta parere.
Sa o luam istoric putin de la lansarea seriei GTX 1000, cu cativa ani inainte de DLSS, pana in prezent:
- GTX 1080 a fost lansata in 2016 si pana la aparitia lui GTX 1080 Ti era cel mai puternic GPU de la Nvidia. RTX 2060 a fost lansata in ianuarie 2019, iar RTX 2060 Super in iulie 2019. RTX 2060 a fost un model destinat maselor, un low mid-range, insa RTX 2060 oferea performante similare cu un GTX 1080, in timp ce modelul RTX 2060 Super era considerabil mai performant in toate testele. Testele de aici confirma aceste aspecte.
- Generatia RTX 2000 a avut la randul ei un RTX 2080 si un RTX 2080 Ti – variantele de varf ale gamei, iar lansarea seriei RTX 3000 in septembrie 2020 a adus din nou un salt impresionant de performanta. Un GPU mid-range din seria 3000 – RTX 3070 – egala un RTX 2080 Ti. Testele de aici confirma. Intre timp a fost introdus si modelul RTX 3090 si modelul pentru desktop RTX 3050 ( RTX 2050 a fost disponibil doar in varianta pentru laptopuri, GTX 1050Ti a fost si pentru desktop-uri ).
- cu seria RTX 4000 lansata in septembrie 2022 lucrurile intra intr-o zona gri: un RTX 4060 Ti 8GB nu reuseste sa bata un RTX 3070, teste aici. Un RTX 4070 insa ofera forta bruta peste cea a unui RTX 3080 10GB si chiar a unui RTX 3080 Ti, conform testelor de aici. Cel mai popular sector – adica cel din zona xx60 primeste astfel o lovitura crunta: daca vrei un spor de performanta sesizabil esti fortat sa treci la un model mult mai scump din linia xx70.
- ianuarie 2025, Nvidia prezinta seria RTX 5000 si declara ca sunt de doua ori mai rapide decat omoloagele sale din seria anterioara, dar nu prin forta bruta, ci cu ajutorul tehnologiei DLSS 4.0. Lucrurile merg si mai departe, Nvidia demonstrand cum o placa grafica cu un pret recomandat de 2000$, cu un TDP de 575W, si 32GB memorie GDDR7, NU poate rula Cyberpunk 2077 in rezolutia 4k la 60 de cadre pe secunda nativ, dar cu DLSS 4 activat il poate rula la 240 de cadre pe secunda, pe modul performance.
Si de la aceasta evolutie spre involutie, trendul e confirmat. DLSS a fost lansat odata cu seria RTX 2000 dar cu foarte putine titluri care o incorporau si fara galagie mare. DLSS 2 a venit cu imbunatatiri aduse imaginii , iar Nvidia incepe marketing-ul adevarat.
DLSS 3 este urmatorul pas logic, iar graficele de la Nvidia vorbesc de la sine. In plus, catalogul titlurilor care foloseste tehnologia de upscaling DLSS este tot mai mare.
Ray tracing i-a dat de furca DLSS-ului, iar cu DLSS 3.5 este indreptata si aceasta problema: ray reconstruction fiind o alta tehnologie bazata pe AI care promite sa reconstruiasca pixelii la o calitate inalta.
Alaturi de aceasta este introdus si Frame Gen, care genereaza un cadru artificial intre doua cadre reale.
Iar luna ianuarie a acestui an ne-a adus noua generatie de placi RTX 5000 si DLSS4. Marketingul Nvidia pune in lumina reflectoarelor DLSS 4, care este prezent pe toate slide-urile unde sunt grafice legate de performanta. Frame Gen este actualizat si devine Multi Frame Gen – astfel in loc de 1 cadru generat artificial, avem 3, dar este disponibil exclusiv pe noua serie de placi video.
Tehnologia DLSS este fara indoiala impresionanta, la fel ca rezultatele in majoritatea cazurilor, insa Nvidia, din lipsa de concurenta, pare ca a capturat piata cu un efort minim, iar cei care au de suferit suntem noi consumatorii.
- DLSS este o tehnologie care va functiona doar pe un GPU Nvidia
- desi DLSS este compatibil teoretic cu toate placile de gama RTX (2000-5000), ca sa beneficiezi de cele mai noi tehnologii incorporate, ai nevoie de un GPU Nvidia din cea mai recenta serie
- fara concurenta, Nvidia poate dicta preturile dupa cum doreste
Iar partea interesanta acum urmeaza – cam din ce perioada au inceput jocurile sa ruleze prost pe PC si developerii sa uite de capitolul asta? Si hai sa nu vorbim despre saltul tehnologic, ca nu e cazul.
Battlefield 1 foloseste engine-ul grafic Frostbyte si a fost lansat in octombrie 2016, fara nici o tehnologie de upscaling. Arata impresionant chiar si astazi si ruleaza foarte bine pe o multitudine de placi grafice.
Dead Space Remake foloseste o versiune actualizata a aceluiasi engine si a fost lansat in 2023. Desi nu are niveluri masive sau spatii deschise, jocul este un stutter-fest si pe un GTX 980 Ti unde Battlefield 1 rula in 1440p cu detalii maxime, Dead Space nu ruleaza nici in FullHD.
Hai sa luam alt caz bazat pe Unreal Engine 4. Gears (of War) 5 lansat in 2019 din nou nu utilizeaza vreo metoda de upscaling. RTX 3070-ul meu il ruleaza fara probleme in 1440p cu detaliile la maxim. Banishers: Ghosts of New Eden utilizeaza Unreal Engine 5 si s-a lansat in 2024. In 1440p nu-l pot rula fara DLSS si intalnesc stutter destul de des, imi coboara cadrele sub 40 de fps. Si nu e un joc care a stors Unreal Engine 5: s-a lucrat mai mult la atmosfera, dar texturile si fidelitatea grafica este sub Gears 5, care ruleaza pe o versiune mult mai veche de engine si arata mult mai bine. In plus, implementarea DLSS lasa de dorit cu efectele de ploaie aratand rau, vegetatia cu pop-in si urme de „zgomot” pe langa personaj.
Jocurile portate de pe consola pe PC, desi majoritatea portate de Nixxes sunt bine facute, acestea nu rulau pe PS4/PS 5 cu tehnologii de upscaling, dar pe un PC cu GPU net superior comparativ cu cel gasit in console, nu le poti juca fluid fara DLSS daca vrei un nivel de detaliu acceptabil.
The Witcher 3 a fost lansat in 2015 si arata impresionant. A fost actualizat cu ray-tracing si DLSS in final de 2022. Versiunea vanilla functiona pe un RTX 2070 in 1440p cu toate detaliile la maxim. In varianta next-gen nu mai e cazul nici macar in FullHD. Fidelitatea grafica a fost imbunatatita, insa saltul nu este atat de mare incat sa faca diferenta.
Singurele jocuri care nu includ DLSS in ziua de astazi sunt cele indie. Chiar si cele AA au inceput sa se bazeze puternic pe DLSS.
Mai mult, orice titlu high-end este aproape sigur preluat de Nvidia pentru a-si prezenta tehnologiile: Black Myth Wukong, Cyberpunk 2077, Black State, Dune Awakening. Si toate cu motto-ul „ia uite ce bine ruleaza jocul X pe GeForce cu DLSS!”.
Un alt punct interesant la mijloc este cel aparut anul trecut: pentru gaming premium este nevoie de mai mult de 8GB VRAM, iar modele din seria RTX 3000 si cele din RTX 4000 au fost criticate pentru memorie RAM limitata. Un slide interesant prezentat de Nvidia arata ca DLSS reduce si utilizarea memoriei VRAM si astfel, chiar daca seria RTX 5000 ofera in mare parte aceiasi capacitate de memorie VRAM ca generatia anterioara, nu vor fi probleme de VRAM.
Toate astea ma duc cu gandul la faptul ca DLSS a contribuit la lipsa de optimizare in mai toate titlurile care se doresc a fi premium, si in acelasi timp, din lipsa de concurenta, nimeni nu va opri acest DLSS si preturile practicate de Nvidia.
La fel ca alti producatori tech, Nvidia minte ca ai nevoie de ultima generatie hardware ca sa beneficiezi de ultimele „bunatati” software. Practic platesti mai mult pe software decat pe hardware. Si mi s-ar parea perfect normal, daca HW-ul ala nu ar avea nevoie de asa resurse pentru a genera cadre artificiale cu ajutorul software-ului. Din perspectiva mea, cei care isi doresc 4k premium gaming ar trebui sa poata cumpara o placa grafica la 2000$ care sa poata rula nativ jocurile in 4k si sa nu trebuiasca sa se bazeze exclusiv pe tehnologii precum DLSS pentru a se putea juca premium. DLSS sa fie prezent, dar asta pentru cazul in care vrei mai mult de 60fps. Iar tehnologia DLSS sa fie un atu pentru placile video entry-level si mid-range in titlurile flamande dupa resurse si pe dispozitive portabile de gaming precum Steam Deck – sa aduca valoare acolo unde chiar este nevoie.
Ce am scris mai sus reflecta strict punctul meu de vedere, iar acum sunt curios de parerea voastra. Vi se pare normal ca cine are o galagie de bani si ii da pe o placa video sa aiba parte de o experienta 4K doar cu upscaling in 2025?
Da
Eu am pe sistemul PC desktop un GTX 980 Ti achiziționată în 2015 dacă nu mă înșel.
Joc și acum orice titlu pe detalii maxime(ultra) în Full HD și pe medium-high la 1440p, efectiv orice titlu.
Așa că dau dreptate 100% lui Alex în legătură cu subiectul articolului.
cred ca visezi puiu
Ei sunt avari, fii tu destept. Foloseste mod-ul dlss to fsr de la nukem, de exemplu, si activeaza-ti frame gen cam in orice joc care-l suporta chiar si cu seria 2000 de la nvidia. Eu il folosesc pe un 3080 Ti si e fara cusur in orice titlu jucat.
De mult vorbesc despre inselaciunea nvidia.Pe partea de hardware – de unde ar trebui sa ceara banii – sunt diferente mici intre generatii, la unele modele deloc.De cand cu DLSS toate jocurile sunt mai prost optimizate, pai nu face DLSS treaba, dictata de sponsor ? Parerea mea ca intre generatii singura diferenta o face exclusivitatea DLSS.Sunt sigur ca DLSS 4 va rula fara probleme pe seria 4000, ca si DLSS 3.5 pe seria 3000 si chiar 2000, dar este musai sa ai ultima generatie nu ? Pana la aparitia DLSS era o diferenta intre generatii, iar pretul era apropiat, acum daca facem diferenta intre seria 1000 si seria 5000 este exagerat de mare pretul, pentru o bucatica de soft si un ventilator mai atractiv.Lipsa concurentei duce la nesimtire.Eu unul nu inlocuiesc 4070 -ul meu, pentru minciunile nvidia.Chiar acum rejoc Bordelands 3, care nu are implementat DLSS si urca la 170 fps 2K fara probleme, sigur daca plateste nvidia nu va atinge 60 fps fara DLSS.Sincer am fost impresionat la aparitia DLSS, crezand ca va fi un ajutor pentru modelele mai vechi – sa poata rula fluid jocuri noi, dar este pur si simplu o afacere nvidia.Oare ce platim acum – o placa video performanta sau un soft adus la zi ? Sper sa se dezmorteasca AMD, altfel toate jocurile pe PC vor fi acaparate de nvidia si DLSS, iar consumatorul nu va avea de ales daca vrea sa joace.Eu unul deja mi-am propus sa rejoc titlurile mai vechi pe care le detin si nu mai investesc in placi verzi doar pentru a face mofturile nvidia.Cu ani in urma cu 2000 de dolari cumparai un PC de top, acum o amarata de placa video.Performanta financiara …
Am un rtx asus rog strix 4090 si am deja in plan achizitia unui rtx asus rog 5090. Cu actuala 4090 rulez 4k nativ pe un oled absolut orice. Sunt multumit. Nu imi pasa cat de fake sunt frameurile daca cyberpunk va rula in 240fps pe setari extreme sau viitoarele titluri vor fi optimizate cu tehnologia asta. Imi doresc un gaming de calitate cu imagi e fluida si rapida nu performanta bruta sau benchmarkuri.
Hai fii serios cu nativul tau 4K … nu poti depasi o consola „nativ” in jocuri cu DLSS incorporat.Nu esti singurul detinator de placi nvidia.Spor la contributie, nvidia iti va trimite o guma gratis.
Așa cum Intel sponsoriza generos platformele de test pentru a descalifica în permanență AMD, mai mult ca sigur Nvidia are înțelegeri oculte cu marile studiouri de gaming să le promoveze tehnologia. Cred că șmecheria constă într-o „cheie” ascunsă în aplicații, astfel că, în lipsa acesteia, acceleratorul grafic se „sabotează” singur, generând rezultate jalnice.
Subscriu. Cel mai bun comentariu.
Cam bati campii, cand o sa faci tu o placa video atunci sa vorbesti. Si vezi la dezacorduri, ca ai omorat textul ala. Placa asta video noua are upscaling hardware si ruleaza full ray tracing si zburda acolo unde alte placi au 20 fps. Eu zic ca a evoluat destul fata de generatia precedenta.
Ce fumezi?
Sunt de acord că Nvidia practic „fura” cu DLSS, practic saltul de performanta bruta între 4090 și 5090 fiind undeva la 10% restul e din algoritmii de interpolare, AI, etc. Singurii pe care ii vad sa devină o concurenta cu adevărat sunt AMD cu seria UDNA (RDNA+CDNA), însă și ei merg pe același trend indiferent că se numește FSR, DLSS etc. Pe de altă parte, sa nu uitam de limitările fizice: trecerea pe litografiere de dimensiuni mai mici, reduce într-adevăr consumul, însă exista niste limite și ce fac ei nu e altceva decât testarea unor variante sa mențină creșterea de performanta de la o generație la alta. De ce a durat atât lansarea 5090? De ce s-a renunțat la 4090Ti? Poate pentru că 4090Ti ar fi avut specificațiile lui 5090 ca hardware și ar fi avut nevoie de mai mult timp sa lanseze ceva nou cu performanta chiar teoretică de 20-50%. Poate ceva producători din China daca nu se vor ridica pt că în Intel personal, nu am nici o speranță. Nu credeam că voi prinde vremuri în care doar nostalgicii și neștiutorii vor mai cumpăra procesoare Intel, cat despre plăcile lor grafice cum spunea cineva pe internet: niste „pârjoale mizerabile pline de bug-uri lăudate de influenceri idioți sau plătiți”. Deci nu am așteptări din partea aia. Poate cineva din zona de procesoare Risc-V să facă vreo placa ieșită din comun, dar nu va fi curând.
Va salut cu respect eu am un rtx 2060 12 GB anul trecut a apărut un joc farming simulator 25 e ce sa vezi detalii pe medium 45-47 fps-uri un prieten are 1080ti face live pe YouTube joaca în 2k pe ultra doua weburi sta blocat în 60 de fps-uri sincer acum caut și eu sa cumpăr un 1080ti sa joc în minim 60 fps-uri nu în 2k ca nu am monitor 2k dar un full HD ma mulțumește aaa era sa uit joaca și cu reshade eu dacă îmi bag acel reshade îmi scade pana la 25 fps-uri
Asa e cand ai monopol pe o piata, te doare-n pix, faci ce vrei tu. Mai vedem noi cum sta treaba cand se-arata cate o criza.