Vinerea trecuta am fost la lansarea oficiala in Romania (la Timisoara) a lui Zoe, o masinuta 100% electrica de la Renault. Am condus-o putin, am analizat-o, i-am facut poze si am ascultat o prezentare despre automobile electrice. Tot acolo am condus si Twizy, un alt automobil electric de la Renault, despre care voi vorbi intr-un alt articol ulterior, cand va voi spune mai multe despre masinile electrice. Iar cu ocazia asta inauguram si categoria Auto, unde speram sa testam cat mai multe masini electrice si chiar unitati multimedia moderne.
Daca Twizy nu este o masina in adevaratul sens al cuvantului, fiind catalogat ca fiind un cvadriciclu, Renault Zoe este o masina pe bune, de talia lui Clio sau Sandero. Ba mai mult, chiar daca e electrica, n-arata rau deloc, cum ne-au obisnuit unele modele de masini electrice sau hibride. Dar haideti sa luam fiecare categorie in parte la analizat.
Tehnologie
Sub capota Zoe are un motor electric de 65 kW, adica 88 de CP. Acesta este propulsat cu ajutorul bateriilor Lithium-Ion, de 22 kw, care cantaresc nu mai putin de 290 kg si sunt amplasate in podeaua masinii.
Bateriile se incarca in 9 ore la o priza normala, de locuinta, de 16 A (monofazic, 3 kW) sau 80% intr-o ora, daca dispuneti de circuit electric trifazic de 22 kW (32 A). In cazul in care vor aparea si statii de incarcare acestea vor putea duce pana la 43 kW (63 A) ceea ce s-ar traduce intr-o incarcare pana la 80% in doar jumatate de ora. Dar, deocamdata, asta e doar un vis frumos, cu toate ca exista planuri serioase de instalare a unor statii de incarcare, despre care va voi vorbi in articolul cu Twizy.
Acum, daca tot v-am spus si in cat timp se incarca bateriile, sa va spun si cat anume tin. In momentul in care sunt incarcate la 100% autonomia masinii pleaca de la 100 Km. Daca mergi frumos poti sa parcurgi 150 Km cu „un plin” de curent, desi masina e omologata cu o autonomie de 210 Km, insa in viata reala nu vei atinge probabil niciodata acea valoare. O incarcare completa costa, in momentul de fata, undeva la 12 lei.
Zoe are cam toate sistele de siguranta incluse in standard: airbag-uri frontale si laterale, ABS, ESP si altele. Asa ca a primit si 5 stele de siguranta la testele Euro NCAP.
Motorul e cuplat la roti prin intermediul unei cutii de viteze automate. Ceea ce e impropriu spus, pentru ca nu e o cutie de viteza clasica, cum vedem pe masinile cu motor termic. Insa, ca idee, totul se reduce la P, R, N si D. 🙂
Cum se conduce? Tinuta de drum
Zoe nu e o masina usoara, are nu mai putin de 1429 Kg (din care va spuneam ca aproape 300 Kg sunt baterii). Cu toate acestea e o masina fasneata si usor de condus. Am avut tot timpul senzatia ca ajunge foarte repede la 100 Km/h. Dupa care am citit specificatiile si am aflat ca, de fapt, ajunge in 13.5 secunde. Ceea ce nu e repede deloc, dar asa era senzatia, poate si datorita cutiei automate (care de fapt e o singura treapta de viteza) si a motorului electric care ofera intreg cuplul (de 220 Nm) inca de la plecarea de pe loc.
Desi are bateriile in podea si, astfel, centrul de greutate mai jos nu pot spune ca o masina care sta limita de asfalt pe curbe, ca o sportiva. Insa nici rau nu este, nu va speriati. Doar ca, nu asta e scopul ei, sa o duci cu viteza pe curbe.
Iar daca tot vorbim de viteza, aflati ca masina e limitata la 140 Km/h pentru a-ti asigura o autonomie mai buna a bateriei. In carte scrie ca e limitata la 135 Km/h insa pe bord ajunge pana la 140 fara probleme. Dar am inteles rapid de ce e limitata: urcand de la 100 Km/h la 140 Km/h (in cateva secunde) autonomia a scazut cu vreo 7 Km.
Avantajul e ca daca o lasi mai moale cu acceleratia Zoe incepe sa recupereze energie prin franare si bateria se incarca, castigand autonomie.
Prin oras lucrurile stau foarte bine. In masina e o linista de nedescris, auzi doar, cateodata, zgomotul rotilor. Asa ca te poti bucura de muzica… sau de liniste.
Fiind vorba de o cutie automata e pefecta pentru oras. Din pacate, trebuie sa te obisnuiesti sa te uiti in bord pentru a afla daca esti in P, R, N sau D, pentru ca dupa pozitia schimbatorului nu iti poti da seama.
Design exterior
Nu stiu de ce dar majoritatea masinilor electrice sau hibride sunt foarte foarte urate. Parca daca e electrica trebuie sa fie si urata. Nu e cazul si cand vorbim de Zoe, care arata ca o masina normala cu design nou si modern.
Pe alocuri gasim tente de albastru: prin faruri, stopuri si sigle iar formele masinii sunt, in general, rotunjite si placute ochiului.
Zoe e chiar simpatica.
Design interior
La interior se pastreaza cam aceeasi nota pozitiva de la exterior. Materiale luminoase, bord cu ecran LCD de buna calitate si frumos colorat si o navigatie/tableta R-Link.
Masina vine in doua variante de echipare: Zen (cea de top) si Life. Diferentele intre ele sunt minore si se refera la jante de aliaj, camera video pentru mersul inapoi sau geamuri cu tenta pe spate. Echiparea Zen mai are, din standard, si cateva „gagdget-uri” menite sa-ti faca viata mai frumoasa: senzori de ploaie si lumini, senzor de toxicitate (care trece clima pe recirculare), ionizor si difuzor de parfum.
Spatiul interior e bunicel, cel putin in fata. In spate locul e mai restrans, mai ales daca in fata sunt niste persoane mai inalte. Dar avand in vedere ca masina nu e gandita pentru distante lungi, e mai mult decat in regula. Portbagajul e si el foarte decent. Incap 2-3 trollere medii in el.
Concluzie si pret
In concluzie, Renault Zoe o masina adevarata, 100% electrica, dar care se preteaza cel mai mult celor care fac foarte des drumuri prin oras. Mi-ar fi placut sa o conduc mai mult, dar poate cu alta ocazie.
Nu e o masina pentru facut economie la combustibil pentru omul de rand, insa e o masina cool. Pentru economie as vedea-o la agenti, taximetristi sau in general la firme, pentru ca s-ar putea merge zilnic aproape gratis cu ea, prin tot orasul.
Pretul pentru Zoe Life pleaca de la 20.900 Euro cu TVA. Pentru Zoe Zen de la 22.000 Euro cu TVA. Pentru a mentine preturile mici (da, sunt preturi mici pentru o masina electrica) Renault nu vinde si bateriile. Le inchireaza pentru o taxa lunara care incepe de la 70 euro pentru maxim 12.000 Km anuali si ajunge pana la 142 Euro daca se merge pana la 30.000 Km anual.
Ba mai mult, pentru a o incarca acasa ai nevoie fie de un cablu special pentru priza, care nu e inclus, si care costa cateva sute de euro (300 parca spuneau) fie de o priza speciala care merge cu cablul inclus dar care costa undeva la 600 Euro.
Avantajul, pe partea de baterii, e ca daca se strica sau se uzeaza mai mult de 20% vei primi alta.
In final, Renault Zoe nu e o masina ieftina (desi statul roman promite cat de curand o prima de pana la 6500 Euro la achizitionarea unui autovehicul electric – intra si Zoe aici) dar e o masina care nu polueaza, consuma putin, nu are nevoie de schimburi de ulei si, pe deasupra, e si foarte simpatica. Sper sa vad tot mai multi producatori lansand astfel de masini pe piata din Romania.
Mai multe detalii gasiti pe site-ul Renault.
PS: In afara de mine si Oana nu cred ca a mai fost alt blogger din Timisoara la eveniment. Prin presa n-am vazut mai mult de 2-3 articole, scrise ca trebuiau scrise, niciun review. Pacat ca s-a manifestat atat de putin interes pentru un subiect atat de interesant si de nou la noi.
Silver a zis
Sincer sa fiu, nu prea pare o solutie viabila (inca);
Pei ce… masina poate undeva la 150km per incarcatura de 12RON, la care trebuie sa astepti 1 noapte cu cablu tras din apartamentul tau de la etajul 10 (LOL!)
Bateria costa si ea lunar undeva la o medie de 100E (depinde cat mergi)
Masina insusi costa mult(21.000E), cat o masina ‘adevarata’ care poate sa consume si putin si sa mearga si mai mult de 150km fara „cablu”.
Pei …. mai bine imi iau benzina, adica de cei 100E pe care ii dau la chiria bateriei pot sa bag echivalentul a 81~ L de benzina…
Daca imi iau o masina care mananca 7L la 100KM, renault megane spre exemplu, care nici macar nu mai intra in aceiasi clasa cu asta, dar costa tot acolo, poate chiar mai putin.
(evident, nu asta este scopul acestei masini)
Maria Claudia a zis
Eu nu inteleg de ce sunt inca asa scumpe… tehnologia e chiar asa de costisitoare sau doar pt ca sunt putine modele total electrice, lipsind concurenta, atunci se arunca la preturi mari… sau ca sa descurajeze achizitia unor astfel de masini si sa forteze oamenii sa cumpere in continuare din astea „clasice”???
Darius J. a zis
Sunt scumpe pentru ca:
Tehnologia nu e cea mai ieftina.
E ceva nou pe piata.
Sunt cool. 🙂
razorsbk a zis
Tehnologia acumulatorilor este cea mai costisitoare. La Tesla de ex: costul unui 1kw de acumulatori este cam 250$. La Renault poate fi chiar mai mult si sa se apropie de 300$/Kw.
Deci masina asta are 22Kw si astfel doar acumulatorii costa ~6000 euro.
Nu cred ca s-au mentionat in articol tichetele de la Ministerul mediului in valoare de 6500 euro pentru masini electrice ( in numar de 100 ).
Deci pretul lui Zoe ar ajunge pe la 16.000 euro.
Alta problema este chiria lunara care nu pot sa o inteleg. 70 euro pe luna mi se pare mult.
Actualmente cam asta e suma ce o bag in motorina deci nu e nu mare avantaj.
Darius J. a zis
@razorsbk: S-a mentionat despre tichet. Citeste articolul. 😀
Radu a zis
Inca nu se produc „pe banda” ca sa zic asa, pentru ca nu exista infrastructura deci nu exista nici cerere.
Tehnologia e noua, nu e foarte clar cat de fiabile sunt. Evident sunt testate, dar in final testul adevarat este cel de zi cu zi si acesta cam lipseste deocamdata.
Tehnologia nu este nici ea ieftina. Banuiesc ca motorul e cu magneti, in cazul asta, in functie de tipul de magnet e posibil sa fie scumpi. Apoi mai este electronica care tre sa suporte cei 65 kW. Nu e foarte usor sa faci ceva care sa fie si mic si sa si reziste la puterea asta.
Toate adunate ajung la 20 de mii, fara baterie. Cu cat se vor cumpara mai multe cu atat se vor ieftini.
Silver a zis
[…] 70 euro pentru maxim 12.000 Km […]
Nu e 70 euro …. 🙂
Acuma depinde si cat mergi cu ea, ca daca o ‘scoti’ pana la un ‘suc’ si inapoi odata pe saptamana …. atunci trebuie sa fi atent sa fie langa tine ‘suc-ul’ 🙂
1. Masina costa enorm de mult pentru ceea ce poate sa ofere.
(cu banii aia imi iau o masina adevarata care merge mai mult de 150~km)
2. Cu banii pe chirie de la baterie imi bag benzina lunar pe o masina normala.
Sa nu mai zic de ‘accesorii’ lipsa, gen cablu de alimentare, sau curentul care il mananca;
Sau ca stai o noapte ca sa o reincarci ca sa poti sa mergi jumate din drum pana la mare cu ea (LOL!)
MSS a zis
Silver, poate cei care stau in constanta ajung fara griji la mare.
Silver a zis
Sincer sa fiu, chiar si pentru ei ma cam indoiesc…..
DDR a zis
Frumoasa! – asta am remarcat de la inceput. Ma saturasem si eu de design-uri futuristo- umoristice, voiam sa vad o masina electrica eleganta, cum e tesla, cum e ampera, cum e zoe acum.
Apoi, e clar ca e masina de oras, buna pt cei care stau la casa in apropierea oraselor(pana in 30 km) si au drum des in oras. Buna si pt firme, de taxi sau nu, care sa ofere statii de incarcare in parcarea sediului. Pt cei care stau la bloc si nici la servici nu si-o pot incarca, evident ca nu, glumele cu cablul tras de la etajul 10 nu-si au rostul.
Pret? din 22000 daca scadem 6500 raman 15500, un pret bun pt o masina electrica. Daca, pe langa cei 70 euro lunar chiria bateriilor platesti 12 lei un „plin”, cred ca de la un kilometraj lunar incolo devine mai rentabila decat o masina clasica, fie si consumatoare a 7 l benzina/suta de km
De confortul suplimentar al conducerii unei astfel de masini nu mai vorbesc, important pt cei care conduc mult, zilnic.
Poluare zero (local cel putin).
In USA si Europa de vest, unde orasele sunt mult extinse prin suburbiile de case dupa case, astfel de masini au piata asigurata si au succes. La noi, la bloace, inca lifturile sunt la putere, masini electrice pe verticala. :))
Asta-i viitorul, si-l salut!
Marius M a zis
Desi poate ne sperie chiria lunara a bateriei (mergi, nu mergi tot platesti), motorul electric are mai multe avantaje fata de cel clasic. Daca filtrele si uleiul sunt consumabile uzuale, in cartile masinilor vedem ca pe la un anumit numar de km trebuie sa mai schimbam si alte piese (ex: bujiile 40.000km, distributia ~80.000km, etc). Totodata uzura motoarelor electrice este mult mai mica in timp, ceea ce face ca la un numar mare de km rulati investitiile in reparati sa fie mai mici. Eu cred ca pentru taxi-uri si cine merge mult in oras se renteaza.
Silver a zis
Exact invers, cum sa fie rentabil pentru persoane care merg mult prin oras;
Si mai ales pentru taxiuri care fac „suta” fara sa isi dea seama….
Masina asta sincer ma gandesc ca-i buna pentru cineva care se duce cu ea la servici zilnic si nu trebuie sa traverseze orasul cu ea….
Si evident, sa stai la casa, ca totusi iti trebuie cablu si daca stai la bloc … e nasol sa arunci cablu pe geam etc….
Radu a zis
Taxiurile ar da faliment primele. Nu sunt sigur dar cred ca ei merg mai mult de 30 de mii pe an. deci chiria pentru o masina ar fi de minim 140 de euro pe luna inmultit cu numarul de masini de care dispune compania de taxi. PLUS incarcatul. PLUS ca dupa 100 de km tre sa o bagi in priza. Deci nu.
Eu o vad strict ca o masina personala, de mers la servici si inapoi, chiar daca trebuie sa traversezi bucurestiul.
Evident pentru cei ce au casa sau garaj cu priza la bloc si nu in ultimul rand, multi bani de dat pe „gadget-uri”.
Marius M a zis
A naibii matematica… Pe un alt site este facut si un calcul al eficientei si rezulta ca masina aceasta este echivalentul uneia pe benzina care ar consuma 1,3 litri/100 km. Deci daca nu mergi deloc cu ea dai 70euro. Cat trebuie sa circuli cu ea ca sa devina rentabila? Raspunsul vostru …. putin (pana la munca si inapoi). E destul de simplu de inteles ca exista un prag peste care aceasta masina devine rentabila, iar cu cat se circula mai mult cu atat este mai avantajoasa. In regim de taxi aceasta masina este foarte buna, la trifazic se incarca in 30 minute la 80% (soferii mai au nevoie de cate o pauza, mai mananca), iar daca daca veti intreba un sofer de taxi cati km are pe bord si ce se mai strica pe la masina, veti observa ca in principiu au foarte multi km la bord, iar majoritatea reparatiilor la motor sunt tipice uzurii motoarelor clasice, cele electrice fiind mult mai simpliste, nu functioneaza explodand combustibil in ele si nu au nevoie de asa multe elemente ( multiple pompe, cutie de viteza, recire cu apa, etc).
Radu a zis
Da, Marius ai dretate. se economiseste mult la distante mari si e un prag unde devine rentabila masina. Probabil ca in regim de taxi se fac undeva la 100 de mii pe an? Poate mai mult oleaca? La 1.3 l/100km, masina ar fi foarte rentabila.
Dar partea cu incarcarea trifazata de 30 de minute, doar cand va aparea infrastructura va fi posibila.
alin a zis
majoritatea masinilor sunt urate de multi ani!
daca nu ar fi rata aia lunara probabil s-ar vinde mult mai bine.
si apropo, asa au impresia si aia cu diesel ca ei merg tare, dar defapt te impiedici de ei tot timpul.
ionyva a zis
Chirie la baterie?
Adica eu dau 220000 pe o masina, dar ca sa pot circula trebuie sa inchiriez o baterie, deci nu o pot cumpara.
Ideea de masina electrica era sa facem economie la combustibil, sa salvam planeta nu?
Deci la pret e mai scumpa ca o masina pe motorina sau benzina echivalenta ca putere si calitate, aici inteleg, dar daca la combustibil nu iesi mai ieftin care e ideea? unde e inovatia? unde e WOAAAA ala, unde e economia?
Radu a zis
inovatia e maricica. Ai un motor de 65kW, probabil undeva la 80% eficienta, convertizor tot la cel putin 65 kW plus un fel de cutie de viteze toate bagate intr-o masina micuta.
Bateriile au evoluat mult, si inca mai au mult de evoluat ca sa fie cu adevarat fezabile intr-o astfel de investitie.
Ideea nu este sa scada costuli, ci sa ofere o alternativa (care este mai scumpa momentan) la motorul clasic. Si tot momentan nu se pune problema de o economie, si nu salvezi nici o planeta pentru ca, tot momentan cam „arzi gazl” ca sa produci energia necesara incarcarii.
Da, chirie la baterie. Probabil ca daca iti permiti sa o cumperi nu te va opri nimeni. Dar eu unul nu as vrea sa o cumpar pentru ca e cam scumpa.
Uite ca o comparatie nu prea reusita, imi amintesc cand a aparut ecranul OLED. avea un pret gigantic pentru o suprafata de abia vedeai pe ea. Si atunci puteai sa zici, pai unde e inovatia? nu sunt deja LCD-uri?
Daca si in viitor masinile vor ramane la sume mari comparativ cu ce ofera, atunci da. Intrebarea unde e inovatia e corecta.
Silver a zis
SHOCK !!!!!
(sound effects de la Kanal D)
O masina NORMALA care costa mai ieftin decat una ELECTRICA este in acelasi timp si mai rentabila dar si ma ‘luxoasa’ ???!??!
Nu te greeeeeeeeed……….
I must be knew here …..
German Alexandru a zis
Masina de oras de 5 locuri? Adica trebuie sa merg la piata cu tot familionul?! Masa totala 1,5tone?! E o nebunie. Ca sa tina bateria masina trebuie sa fie usoara. Asta e tanc. Mica, usoara, ieftina – au uitat complet de Logan – s-a vandut pentru ca era ieftin.
ion a zis
Sunt curios cum s-ar descurca cu autonomia pe timp de ger/viscol, trafic aglomerat si incarcata de bagaje.
ion a zis
Daca o parchezi in soare pe asfalt unde temp sare de 40 grade si o lasi acolo mai multe zile… pot aparea probleme
radanpetrica a zis
Apropo:
65 kilowatts =87.1664358 hp
Sorin a zis
Posed de la firma un vw e-up!. Este fantastic. Merg cam 100km in Bucuresti.
O incarc gratuit la Porsche Pipera (incarcator rapid 30 min) si pe la clienti o las noaptea.
Am mers intr-o saptamana 500 km fara sa platesc nici un leu. Este tare.
Daca ar fi prize la supermarket ar fi super pt. daca stau 1 ora la priza normala mai castig 20 km. Mi se pare super-practic. Se conduce extraordinar de usor. Demarajul e fantastic, nu ma ajunge nici o masina.
Mai revin …
Silver a zis
[…] si pe la clienti o las noaptea. […]
What ?!
Si pe urma cu taxiu a 2-a zi inapoi la client;
Sa-ti ridici masina sa te duci cu ea la firma, corect ?
Suuuuper tare frate!