Va spuneam la inceputul anului ca imi doresc o masina noua. Am reusit in aceasta toamna sa imi cumpar o masina noua si v-am detaliat totul intr-un articol dedicat. Il gasiti AICI. Astazi vreau sa discutam despre riscurile unei masini second hand de doar cativa ani vechime si ce costuri vin dupa.
Nu imi place sa generalizez si in acest articol o sa va povestesc intamplarile mele. Dar sunt convins ca prin asta vor trece si alti posesori indiferent de marca masinii. Asa ca puteti sa luati notite sau daca si voi ati trecut printr-o intamplare similara sa povestiti in sectiunea de comentarii.
PS: puteti sa ma/ne injurati cat vreti cand scriem articole despre masini. Este un blog, suntem independenti, nu avem un trust media in spate si scriem din placere. In 90% din cazuri nu castigam nimic. Articolele platite le stiti si sunt extrem de putine, iar Profitshare-ul e apa de ploaie. Plus ca nu inteleg supararea daca noi am avea ceva de castigat din cand in cand, dar asta este alta poveste. Avem sectiune Auto pe site unde discutam despre masini clasice, masini electrice, tehnologii pentru masini etc. Acest articol se incadreaza in respectiva sectiune.
Anul acesta toata echipa ArenaIT a reusit sa-si cumpere o masina, noua sau second hand, toti am reusit treaba asta. Dada, din banii aia de pe Profitshare (multumim pentru click-uri), banii de la eMAG si Apple pentru promovari si de la toti producatorii mentionati aici pe site in ultimul an. Sunt ironic in caz ca nu v-ati prins. De fapt toti avem un job si ArenaIT se intampla atunci cand avem timp liber, in pauza de masa sau cand ne plictisim si nu avem ce face.
Darius si-a cumparat un Renault Zoe 2020 (vedeti povestea AICI), Cristi si-a cumparat o Skoda Kodiaq 2020 (vedeti povestea AICI), Alex si-a cumparat un Nissan Patrol din 2005(vedeti povestea AICI, dar poate va spune si ce s-a intamplat dupa), Razvan si-a luat un Audi A3 Sportback tot model 2020, iar eu am ales un Renault Megane 3 GT Line din 2015.
V-am spus ca initial nu mi-am dorit aceasta masina, de fapt, in ziua in care trebuia sa o vad i-am spus vanzatorului ca nu o mai vreau si sa mergem direct la celelalte masini (2x Dacia Duster 2015 Laureate (groaznice modelele astea de Duster) si 1x Octavia 2016 echipare cheala). Eram sigur ca nu vreau Megane-ul tocmai pentru ca este o echipare sport si in oras voi atinge toate bordurile. Dar cumva am ajuns sa o conduc pana unde erau celelalte 3 masini parcate.
Mi-a placut masina dar tot am zis pas in ziua respectiva. Atunci am decis ca vreau Loganul 2021, masina noua, pret okish, dar nici asta nu a fost sa fie. O primeam in februarie, mult prea tarziu. Am mai cautat Mazda 3 din 2015/2016, dar in bugetul meu de 10.000 de euro am gasit doar masini lovite si cu multi km. Am renuntat sa mai caut si intr-un final am ales Megane-ul. Avea tot ce imi doream, dar repet, nu o doream din cauza echiparii GT Line, care in timp s-a dovedit un lucru bun, iar cu bordurile nu am probleme. Culmea, Corsa era si mai joasa. Deci am fugit ca prostul de GT Line pentru ca in realitate nu reprezinta un dezavantaj pentru mine. Din contra acum.
Am luat masina la 74.xxxkm, iar astazi, 29 decembrie, masina are 81.700km. Deci am facut aproximativ 7000 de km in 3 luni atat prin Bucuresti cat si prin tara. Masina a fost in leasing la fostul proprietar si m-am bucurat cand am aflat ca toate reviziile au fost efectuate in reprezentanta Renault.
Ultima intrare in service a fost in luna august si a primit: bujii noi, baterie noua si o bascula pe partea stanga. Reviziile au fost facute la 30.000km si la 60.000km, tot la reprezentanta. Prima data cu ulei Elf, a doua oara cu ulei Castrol. In caz ca nu stiati Renault nu mai colaboreaza cu Elf ci mai nou cu Castrol.
Totusi, masina a primit o revizie la 74.000km cand a fost cumparata de firma intermediara care mi-a vandut mie masina si tot ei au schimbat si distributia cu pompa de apa. Plus un set nou de placuta de frana fata/spate. Desi stiam ca a primit o revizie recent, i-am mai facut eu un schimb de ulei cu un engine flush la motor.
Totul arata bine pe hartie. Intrari de service in reprezentanta, schimbate elemente relativ scumpe si cu revizizii la timp. Totusi asta nu este suficient. Desi masina mergea foarte bine la prima vedere si multi ar fi zis ca este perfecta, in realitate lucrurile nu stau chiar asa.
Reprezentantele nu au tot timpul chef de munca, evita sa-ti spuna anumite informatii si daca nu ai cunostinte minime in domeniu te pacalesti de nu te vezi. Plus ca sunt si foarte scumpe.
Aici am intervenit eu si mecanicul meu. I-am dus masina si l-am pus sa o verifice:
- burduf protectie amortizor rupt
- amortizoare fata curse
- discuri fata/spate obosite. Mai merg 1 an dar…
- antigelul era apa chioara
- lichidul de frana trebuia si el schimbat
- cureaua de accesorii era buna dar conform fisei trebuia schimbata
- trebuia completat cu freon si ulei instalatia de AC
- anvelopele de vara uzate
- uleiul de la cutia de viteza trebuia schimbat
- stergatoare noi
- achizitie extra: jante si anvelope de iarna
Toate astea pentru o masina de doar 5 ani vechime si doar 74.000km. Ce a facut reprezentanta? Pai nimic, caci am vazut toate intrarile in service (traiasca baietii din Pitesti/Mioveni cu laptop-urile lor). Nu cred eu ca in luna august cand au schimbat bujiile, bascula si bateria nu au vazut ca amortizoarele sunt curse, ca protectiile sunt rupte sau ca discurile sunt uzate. Cu siguranta au vazut, dar probabil oamenii de acolo au asteptat sa zica proprietarul ceva, proprietar care probabil habar nu avea despre aceste probleme.
Ce vreau sa spuna este ca pe langa banii dati pe masina (8900 euro) au mai intrat si alti bani pentru cele mentionate mai sus. Chiar daca pare o masina cu km putini si cu an de fabricatie bun, probleme exista. Trebuie sa fiti constienti ca indiferent ce masina cumparati trebuie sa va puneti niste bani deoparte pentru cheltuieli suplimentare chiar daca din datele masinii reiese ca totul este in regula.
Avand fisa de intretinere in fata am verificat cand trebuiau schimbate anumite lucruri. O sa va las si poza sa vedeti:
- inlocuirea curea de accesorii: 90.000km sau 4 ani
- inlocuire distributie: 90.000km sau 4 ani
- inlocuire lichid de frana: 120.000km sau 4 ani
- inlocuire lichid de racire: 120.000km sau 4 ani
- curatare si control sistem de aer conditionat: 4 ani
- control si completare nivel lichid refrigerant: 4 ani
Masina are 5 ani, deci conform fisei de intretinere aceste lucruri trebuiau facute in reprezentanta chiar daca numarul de km nu a fost atins. Repet, nu au fost facute si drept urmare le-am facut eu. Nici macar distributia nu a fost facuta de reprezentanta desi aia mi se pare cea mai importanta.
Si acum sa va zic si costurile:
- Set protectie amortizor: 50 lei KYB
- Amortizoare fata-spate + flanse si rulmenti: 1900 lei originale Renault
- Discuri fata-spate si placute fata-spate: 1400 lei toate de la ATE. Apropo, discurile spate vin cu tot cu rulment si senzor ABS, iar un disc original era 970 lei.
- Antigel si apa: 100 lei
- Lichid frana: 65 lei
- Curea de accesorii: 50 lei
- Completare freon si verificare instalatie: 150 lei
- Anvelope iarna si jante: 1000 lei jantele + 1000 lei anvelopele
- 130 lei uleiul pentru cutie
- toate becurile de pe masina: 50 lei
- geometrie dupa schimbarea suspensiei: 120 lei
- anvelope de vara: urmeaza sa le cumpar, aproximativ 2000 lei setul
- set stergatoare originale Renault: 100 lei
- detailing interior la primavara (optional, este alegerea mea)
- manopera: nu mai conteaza
Cumva ma asteptam sa se intample asa, dar tot o parte din mine spera ca reprezentanta si-a facut treaba si firma de leasing la fel. Acum nu vreau sa judec prea tare reprezentant. Poate si firma de leasing care a detinut masina are o parte din vina. Sincer nu stiu cum sta treaba la acest capitol. Cert este ca nu s-a facut mai nimic la masina din ce trebuia.
Masina este in mintile ei, injectoarele lucreaza la capacitate maxima si nu au probleme, filtrul de particule are toate regenerarile facute, caroseria este intr-o stare foarte buna (nu pun la socoteala zgarieturile absolut normale de oras), nu are rugina, pe dedesubt arata foarte bine, totul este asa cum trebuie sa fie. Se vede ca nu a fost o masina batjocorita de fostul proprietar (am inteles ca era un director) iar interiorul este nou. Nici macar o uzura minima. Doar ca cei care trebuiau sa o ingrijeasca in mod oficial consider ca nu si-au facut treaba.
Daca astea au fost problemele la o masina cu km putini zic eu si cu an de fabricatie recent, va dati seama cum arata o masina de 10-15 sau chiar 20 de ani? Nici nu vreau sa ma gandesc. Noul proprietar al Corsei trebuie sa fie extrem de fericit ca i-am pus la dispozitie tot istoricul masinii, i-am aratat toate pozele cu masina si i-am zis exact ce defecte are si la ce sa fie atent.
In concluzie:
- nu aveti incredere in reprezentante
- verificati bine masina inainte
- puneti niste bani deoparte pentru eventuale reparatii
- in Romania majoritatea masinilor de pe OLX sau Autovit sunt cu probleme si rar gasesti oameni sinceri sau dealeri care sa-ti prezinte problemele. Doar dealearii de Mazda mi-au confirmat anumite probleme tehnice.
- cumparati masini cat mai noi
- cumparati masini de la oameni pe care ii cunoasteti sau care v-au fost recomandati la sigur
- evitati targurile de masini, 99% sunt tepe acolo
Mie nu imi permite religia Renault, Ford, Mazda…
Doar VAG si Honda !
Pe principiul “las-o ca mai merge un pic si asa” 🙂 Totusi, nu e greu sa arunci un ochi si peste carte cand o cumperi. Asa te duci si cu lectia invatata la reprezentanta.
In cazul tau, depinde si daca prin contract au avut revizii gratuite la reprezentanta si baietii au “decis” sa nu bage bani aiurea in masina de director (toti suntem niste mici directori). Pe de alta parte, am mai citit prin presa de reprezentante care umpleau devizul de lucrari, dar masina nu calca in service.
A, si apropo de Alex, parca ne-a povestit si el ce-a patit cu masina.
Referința pe care o face la mine n-are nici o legătură cu starea mașinii, ea a fost așa cum mă așteptam pentru că știam în ce proiect mă angajez. Din nefericire, am fost implicat într-un accident auto, culpă comună, fără victime umane, doar pagube materiale, care m-a lăsat cu mașina daună totală. Mai multe detalii nu vreau să dau. La anul voi reîncepe proiectul cu acelasi model de mașină în minte. Dacă eram în altă mașină nu cred că scăpam cu viață. Unul din motivele pentru care o cumpărasem era siguranța. A trecut testul.
Imi pare rau, dar macar s-a terminat cu bine de ambele parti. Fierul ramane fier…
Depinde mult de reprezentanta. In cazul meu la Peugeot mereu mi s a zis ce se schimba si daca in plus fata de ce zicea cartea mai sunt piese uzate care vor trebui schimbate. Cand am schimbat reprezentanta Peugeot pentru ca m am mutat, nu am mai avut parte de acelasi profesionalism.
La Logan stateam in service cat timp statea si masina (eram student si aveam timp) si mereu fie m au lasat langa masina fie aveau „vedere” la masina si se vedea ce se da jos si ce se pune.
Ca sfat, daca o vei duce vreodata la reprezentanta, stai acolo chiar daca nu tr lasa fix langa masina. Eventual vezi daca ei au camere sau geam ca sa poti vedea ce face mecanicul acolo.
Daca ai mecanicul tau, si inteleg ca il ai, atunci nu mai ai probleme. Totusi la masinile noi in garantie mecanicul tau poate constata dar tot reprezentanta trebuie sa rezolve problemele la masina.
Spor si km multi!
Ca posesor de Renault de 10 ani si mai ales ca fan al acestei marci, iti recomand sa pui uleiul recomandat de Renault, nu Liqui Moly sau alte marci indiferent daca acestea respecta standardul RN0720 (ELF Fulltech FE 5W30 sau mai nou Castrol branduit neaparat ca Renault Service 5W30 RN0720). In rest sa o conduci cu placere si fara incidente!
Elf e o mizerie de ulei din punctul meu de vedere. Nu vad care are fi problema daca pun un ulei mai de calitate.
Ai folosit si s-a intamplat ceva? Doar in ultimul an am bagat Castrol, Megane IV ul meu fiind in garantie in rest doar ELF pe toate Renaulturile si iti spun sincer ca merge impecabil masina. Ca sa citez un mecanic: „Poti sa ma platesti dublu ca nu-ti pun altceva in afara de ELF in masina, ca dupa te intorci la mine ca iti mananca ulei”. Dar deh, ca sa fiu in tonul raspunsului tau agresiv : Inginerii Renault sunt niste oameni fara creier care recomanda mizerii de ulei.
Lasa ca mai suntem si altii cu Renault si n-am mai bagat Elf. Culmea, masina nu mananca gram de ulei, iar motorul e mai silentios. Ne apucam sa despicam firul un 4 la uleiuri? Inginerii Renault recomanda firma cu care au contract. Si Ford are ulei Ford, Opel are GM (care, apropo, nu respecta complet norma pentru Opel), Mazda are propriul ulei, BMW are propriul ulei. Continui? Nenea mecanic nu sta sa faca comparatie la uleiuri, indici de ungere, indici de uzura etc. si, in plus, pe banii mei baga ce ulei ii aduc eu, chiar daca sunt prost, stii ce zic? Nu mai umflati Elf atat. Te-ai intrebat vreodata de ce doar Renault foloseste Elf si nu-i recomandat si de alte firme? Motorul Renault cu Elf e ceva special, un fel de fairy dust asa. Fiecare baga ce ulei vrea in motor. Si da, Elf e un ulei mediocru.
In concluzie..8900+ toate cheltuielile alea probabil vreo 11000..la 12000 luai mașină nouă. Sau chiar 9500 Logan nou vara alte costuri, dar na.
Lista are parte de consumabile de bun simt ce ar trebui schimbate la o achizitie SH de obicei. As pune aici si anvelopele, caci sunt extrem de importante.
Amortizoarele si discurile de frana ar fi fost totusi treaba reprezentatei. Am vazut la unele reprezentate mentiunea la anumite piese: prezinta semne de oboseala… dar nu si schimb 🙂
Drumuri fara incidente la toata lumea!
Treaba reprezentantei esre să te anunțe că reoerele x, y, z trebuuesc înlocuite. Nu le vor înlocui gratis. Nu știm dacă fistul proprietar a fost anunțat…
Depinde de tipul de leasing dar, în principiu, reprezentanta propune reperele si serviciile necesare a fi efectuate iar firma de leasing aproba sau nu. Se pare ca in acest caz nu au fost prea marinimosi….
e slab uleiul, treci pe Shell (e si uleiul bmw) si filtre mann. anvelope all season sunt suficiente. distributia etc pot fi schimbate si la 10 ani.. antigelul ar trebui luat gata pregatit. frana numai dot 5.1. la amortizoare puteai pune ceva mai de firma .
oricum, o gramada de bani pt o masina.
ps: iar dizal?!! cica sport..
Nu exista Shell bun in Romania. Si sa comand de afara nu am chef.
Filtrele Mann sunt o mizerie. Pe Opel sunt bleah. Prefer oricand Purflux sau Mahle. Chiar Hengst, echipare de fabrica pentru nemtesti.
Anvelopele all season le-as interzice prin lege. Nu sunt bune nici vara si nici iarna. De iarna mi-am luat anvelope premium, Nokian WR D4, iar pentru vara voi alege tot ceva premium. Consider o investitie pentru siguranta, nu ma joc cu asa ceva. Am avut 2 intamplari nefericite din cauza anvelopelor de proasta calitate.
Amortizoarele sunt cele de fabrica. Fiind echipare GT Line nu exista nimic aftermarket pentru masina mea, doar cele Renault.
Lichid de frana am pus DOT 5.1
Antigelul l-am facut eu amestesc 1:1, nu vad care ar fi problema.
Distributie la 10 ani? Glumesti sper…
Din cate stiu bmw nu mai foloseste shell.
cum nu exista shell bun in ro? e importator oficial. eu am luat si arata autentic, am facut comanda direct la service, a rezistat foarte bine. filtrele man sunt oem si la mercedes, investesc cel mai mult in cercetare, si chiar mi se pare ca simt diferenta. as incerca o data si hengst. mahle m-a dezamagit deja.
all season de firma ziceam. oricum cele de iarna se stie ca-si iau bataie cand nu e gheata/zapada, adica mai tot timpul.
eu stiu masina de 15 ani cu distributia originala.
Nu pot decât să te felicit pentru atenția la detalii. Este de lăudat, mai ales în țara cazanelor pe șosele
Pai zi si manopera.Cum adica nu e importanta ? Oricum cu toate cheltuielile tot iesi mai bine decat un logan nou Megane-ul fiind oricum superior la siguranta,cutie de viteze,dotari optionale si motorizare.
Eu am luat un peugeot 508 cu aceelasi poveste acum 4 ani. Amortizoare spate scurse… discuri uzate, dar eu am cerut un test in reprezentanta si mi-au fost indicate la verificare. Peste toate… a fost (si este) cea mai buna masina a mea, si acum e momentul sa o schimb cu una mai noua (peugeot 5008 dupa 2017) si imi e foarte foarte teama ca dau masina asta buna care merge perfect si nu am bagat bani in ea, cu un cazan… e o loterie, n-ai ce-i face.
deci de ce trebuie una noua? si de ce suv?!!
Pai ma gandesc ca are 7 ani cea veche si cam incepi sa bagi bani in ea. Nu e o regula…. e doar gandirea mea. Modelul asta de suv imi place. Apoi ma gandesc la siguranta. Si actuala masina a avut 5 stele la euro ncap la vremea ei…. azi poate nu ia nici 3.5 . In concluzie: nu trebuie una noua si nici SUv, dar parca m-as bucura si eu de viata asta, ca doar una avem 🙂
@piuir
Eu m-am dat peste cap de 3 ori cu o masina veche de 15 ani, care nu avea 5 stele la Euro Ncap cand a fost noua si am scapat doar cu niste vanatai.
Sper sa nu aflu cat de buna e la treaba asta 🙂
@piuir, vinzi peugeout.ul? As fi tentat sa schimb actuala masina si chiar imi place 508.ul…
Citind pe indelete acest articol, ma gandesc tot mai mult ca urmatoare masina sa fie noua, acum depinde ce marca si ce motorizare..