Un dezavantaj al lampilor de stop folosite acum la majoritatea automobilelor este faptul ca acestea semnalizeaza doar apasarea franei, insa nu specifica soferului din spate si cat de tare s-a efectuat aceasta apasare, si deci cat de repede se va opri masina din fata.
Si din aceasta cauza unii soferi nu au calculat corect cat de repede trebuie sa opreasca si ei, si s-au pomenit in autoturismul din fata. Astfel de intamplari sunt mai frecvente la un sir mai mare de masini, cand prima opreste, a doua opreste, dar undeva mai in spate se aude “pocâ€, din cauza multiplicarii latentei fiecarui sofer.
Vazusem acum ceva timp un proiect al celor de la BMW care propunea stop-uri cu LED-uri, care sa palpaie mai rar sau mai des, in functie de puterea cu care se apasa frana. Insa totul a ramas la stadiul de idee s-ar parea. Iar acum, un grup de cercetatori si studenti de la Universitatea Virginia Tech, SUA, au realizat o alternativa.
Folosind tot LED-urile, ei au creat o lampa de stop liniara, in doua culori. Cand se franeaza normal, zona centrala se aprinde portocaliu. La franare puternica, marginile se aprind rosu. Iar la o frana maxima, toata bara devine rosie. Un sistem cat se poate de simplu, conceput sa complementeze actualele lampi de stop.
Creatorii au de gand sa-l produca si sa ceara 50 $ pe el. Pretul nu este exagerat, avand in vedere ca pe langa stop-ul liniar cu LED-uri mai este integrat un senzor de decelerare si un controller de aprindere. Dar nici ieftin nu este.