Dupa cum probabil stiti, Tesla Model Y a fost cea mai vanduta masina din lume in 2023, dar o face asta si cea mai buna masina din lume? Tot din 2023 o avem si noi, si acum am trecut bine de un an si 35000 km parcursi, asa ca putem sa emitem o parere despre ea. Este Model Y cea mai buna masina?
Voi incerca sa discut despre Tesla Model Y ca masina, indiferent de modalitatea de propulsie. Poate pe alocuri vor fi lucruri legate de faptul ca e masina electrica, dar nu fac subiectul acestui articol si despre asta putem discuta separat.
Video
Am facut si un video pe canalul meu de YouTube, pe care va recomand sa-l urmariti, insa voi detalia si mai jos, in scris, cam tot ceea ce am zis in video plus probabil cateva lucruri care mi-au scapat.
Minusuri, rele, neajunsuri
Ziceti-le cum vreti, sunt lucruri care mi-ar fi placut sa fie altfel. Dar va zic din start ca NU sunt lucruri care ma fac sa nu-mi mai doresc masina asta, asa ca spoiler alert. Si nici nu-s foarte multe.
Scartaieli si greieri. Pe drumuri bune, hai sa zicem chiar si pe drumuri si denivelari decente masina e foarte ok. Pare a fi foarte bine inchegata. Insa pe drumuri proaste incep sa apara greierii, in special din zona din spate (bancheta, polita, ceva acolo) iar pe masura ce drumurile devin tot mai proaste, greierii se inmultesc si prin bord sau usi. Dar trebuie sa fie foarte proaste. Si am observat ca greierii cam dispar odata cu ineperea toamnei, ceea ce ma duce cu gandul ca plasticele se contracta si au mai mult loc.
E asa rau? Nu, 90% din timp mergem pe drumuri bune, insa ultima calatorie in Italia (Toscana) ne-a reamintit de toti greierii din lume. Ocazie cu care mi-am dat seama ce drumuri bune avem in Romania.
„Pielea” de pe scaune. Ar putea fi perforata. La drumuri lungi, vara, daca sunt peste 30 de grade afara transpiri de numa’ numa’ pe spate, fund si picioare. Problema e rezolvata pe Model 3 Highland si probabil se va rezolva si pe Model Y facelift in curand. Unii spun ca pielea alba ajuta, ca nu se mai incinge, dar eu zic ca nu e numai de la incins, pur si simplu nu permite respiratia.
Polita portbagaj. E bine ca exista, dar pare una aftermarket. Isi face treaba de a reduce patrungerea zgomotului din portbagaj in cabina si a pastra obiectele de acolo departe de ochii nedoriti, insa e prost gandita si greu de folosit/deschis. La inceput Model Y s-a livrat fara, dupa care probabil la feedback-ul cumparatorilor au adaugat asa ceva.
Garda la sol. Desi multi spun ca Y e un SUV, nu e chiar acolo. Majoritatea SUV-urilor, chiar si cele de clasa mica, au garda la sol mai buna decat Model Y. Mi-ar fi placut sa fie usor mai inalta, chiar si doar cu 3-4 cm.
Capacele. Jantele si capacele originale (Tesla are jant de aliaj peste care are capace de plastic, pentru aerodinamica), cu acel argintiu, arata invechit. Au reparat recent „problema” punand jante inchise la culoare si capace la fel recent. Eu am reparat-o cumprandu-mi capace de pe Aliexpress.
Au fost probleme, dar s-au reparat
Stergatoarele automate. Au mers bine prin 2021 si 2022 dupa care ceva s-a intamplat si doi ani de zile au mers execrabil. Si nu era problema ca daca erai pe AUTO nu porneau cand ploua, ca acolo ii mai puteai da tu cate un impuls, problema era cand erai pe soare si porneau singura si tot trebuia sa le opresti. Oricum, mergeau rau de tot. De la ultimele update-uri incoace (1-3 luni) merg bine, nu perfect dar eu zic ca se incadreaza in baremele altor masini pe care le-am condus si aveau senzor de ploaie: ca si aici Tesla foloseste camerele.
Faza lunga automata. La fel si cu faza lunga automata, care pana acum avea o intarziere considerabila cand te intalneai cu cineva, acum merge perfect (sa zicem 9.5 din 10) mai ales ca a primit un upgrade la lumini adaptive-matrix, si acum poti avea faza „lunga” pornita aproape non-stop, ca va ocoli masinile din fata. Am facut un video despre asta.
Asistenta la parcare. N-as trece asta neaparat la probleme, ca stiam din start ca Tesla nu mai vine cu senzori de parcare si ca au decis sa bazeze toata partea asta de asistenta la parcare pe camere. Ei bine, la inceput a fost rau, total inutil si inutilizabil, insa de la un update la altul a devenit tot mai buna si acum asistenta la parcare bazata pe camere e chiar utila. Pe alocuri e peste senzorii de parcare, dar in general ramane sub.
Plusuri, puncte forte
La capitolul plusuri si puncte forte voi trece in revista aspectele in ordine aleatoare, pentru ca toate mi se par intr-o masura mai mica sau mai mare la fel de faine.
Arata bine. Dincolo de toate, e o masina care arata bine, foarte bine, ca altfel nu o cumparam daca nu ne placea. Suntem de acord amandoi, si eu si Andra, ca Model 3 e o masina mai frumoasa, insa am pus in balanta utilul si placutul si Model Y a iesit castigator.
Eficienta. Chiar daca e o masina mare, grea de 2 tone si jumatate, cu mult loc si spatiu de depozitare, dar si puternica (500 CP), Model Y este o masina foarte eficienta. Consumul meu pe ultimii 35000 km fiind de 18.5 kWh/100 km. Asta inseamna ca daca incarci acasa la Hidroelectrica te costa 14.8 lei/100 km. Echivalentul unei masini pe combustie cu consum de 2 l/100 km.
Dar majoritatea incarcarilor mele le-am facut acasa, din panourile fotovoltaice, asa ca estimez ca cel putin jumatate din cei 35000 km parcursi i-am facut fara cost direct de incarcare. Zic „direct” pentru ca si panourile ar trebui sa fie amortizate cumva, insa asta e alta discutie despre care eu am o alta parere: puteti citi despre ea la capitolul „Economii” din acest articol. Iar aceasta afirmatie imi este confirmata si de aplicatia Tesla, care spune ca in ultimul an am incarcat 44% acasa si 5% la birou (tot gratis), asa ca pot spune clar ca am facut cel putin 18000 km gratis si am economisit cel putin 11000 lei in combustibil. In realitate cifrele sunt mai mari pentru ca am avut si incarcare gratuita la SuperCharger, dar asta nu face obiectul acestei discutii.
Long range. Si tot pentru ca e eficienta dar si pentru ca e Long Range, adica are cea mai mare baterie din gama (79 kWh brut, undeva la 72 kWh utilizabili acum) am putut sa fac o gramada de drumuri fara incarcare. Cam tot ceea ce a fost sub 450 kM dus-intors, mai ales pe drumuri nationale, chiar si spre munte, le-am facut utilizand curentul de acasa.
Cu alte cuvinte, pe drumuri nationale ma pot baza oricand pe mai bine de 400 km autonomie la mers normal nu batraneste, ca daca merg batraneste pot face si 500. Mers 100% pe autostrada (130-140 km/h), 330-350 km e limita maxima pe care o poti atinge.
Si apropo, n-am oprit niciodata climatizarea automata la nicio masina in viata mea, fie ea electrica sau pe combustie.
Super confortabila la drum lung. Majoritatea kilometrilor parcursi i-am facut la drum lung, pentru ca noi nu prea folosim masina in oras. Lucram de acasa si mai folosim si scuterul, trotinetele si bicicletele pentru deplasari locale. Orice drum lung e o placere cu Model Y si chiar daca e vorba de un drum de 5 ore sau unul de 12 ore, tot nu de doare spatele.
Spatiu in spate la picioare. Fata de Model 3, unde pozitia pe bancheta din spate e destul de incomoda, la Model Y ai spatiu suficient la picioare. Ai loc inclusiv sa-ti intinzi picioarele sub scaunele din fata. Prietenii nostri spuneau ca sunt ca „la lounge” acolo in spate.
Spatiu de carat dar… si de dormit. Daca rabatezi banchetele ai un enorm spatiu de carat, dar poti sa si campezi in Model Y. Si am facut asta o data (am un video aici) si o vom mai face. Pentru ca e foarte comod si fain.
Suficient de silentioasa. Daca drumurile sunt bune, Model Y e o masina silentioasa, bine antifonata cu geamuri duble pe fata si pe spate. La 130 km/h autostrada zgomotul in habitcalu e foarte redus, poti vorbi normal cu cel de langa tine. Si asta contribuie destul de mult la confortul calatoriei.
Super rapida. In general toate modelele Tesla sunt rapide, pentru ca inclusiv cea mai „inceata” Tesla, adica Model Y RWD face 0-100 in sub 7 secunde. Insa Model Y Long Range, cum avem noi, face din fabrica 0-100 in 5 secunde. Pe langa asta, noi am activat acceleration boost, o optiune pe care o poti cumpara ulterior, si care scade timpul la 4.4 secunde. E o masina extrem de rapida pe care te poti baza oricand in orice situatie. Insa ca orice masina rapida, trebuie condusa cu prudenta.
O masina care devine tot mai buna. De la un update la altul, masina asta aduce lucruri in plus care nu ne-au fost promise niciodata. Cum am zis, un exemplu ar fi farurile adaptive matrix, care nu erau specificate nicaieri si nici macar nu stiai ca le vei avea, insa functionalitate a venit printr-un update. Tot felul de functionalitati utile ale tabletei sunt aduse prin actualizari. De exemplu, acum avem si integrare cu YouTube Music si cum oricum am YouTube Premium am putut renunta la abonamentul de la Spotify si m-am mutat cu totul acolo. Navigatia primeste functionalitati noi frecvent, iar acum are radare fixe si lucrari in zona. Ma astept ca pe viitor sa introduca si radare mobile (politie) si astfel nu vei mai avea nevoie deloc de Waze.
Autopilot-ul a devenit si el tot mai bun. Tot mai putine franari nedorite (spre zero chiar in ultimii 5000 km) si tot mai fain de folosit. E un ajutor enorm la drum lung cand masina tine banda si viteza fata de cel din fata.
Muzica. Se aude foarte bine, plin, spatial, bas puternic, curat. Se aude excelent. Eu nu sunt vreun specialist sau audiofil, insa pentru un amator de muzica cred ca e ceea ce trebuie.
Aplicatia. E tot mai buna si ea de la un update la altul si poti face o gramada din ea. De la pornit climatizarea, incalzirea in scaune sau in volan, pana la deschis masina, urmarit camerele de pe masina (modul Sentry) sau primit alerte de la masina daca cineva atenteaza la siguranta ei. Programarile in service le faci tot din aplicatie si imaginea de mai sus cu statiscile de incarcare e tot de acolo. De descuiat si deschis orice de la masina (de la portbagaj la usi) nici nu mai spun. Poti sa-ti preconfingurezi traseul si sa vezi pe unde ai de incarcat, sa vezi cat costa incarcarea la supercharger in anumite locatii sau sa trimiti o locatie de pe Google Maps direct catre masina, si cand ajungi acolo va fi pe navigatie. Si da, poti sa tragi si parturi din aplicatie…. Las mai jos doar cateva capturi din aplicatie.
Reteaua supercharger. Desi incerc sa raspund intrebarii daca Tesla Model Y e cea mai buna masina, nu cea mai buna masina electrica, subiect despre care putem vorbi separat, tot nu pot sa nu includ reteaua Supercharger aici. E ca si cum ai avea benzinariile tale cu pret bun si la care faci plinul si pleci, fara sa stai la coada la casierie si sa platesti. Asa e si cu Superchargerele Tesla: ai ajuns, ai bagat mufa, ai plecat, ai scos mufa. Fara aplicatii, fara carduri, fara complicatii. La final vei fi taxat de pe cardul pe care il ai in aplicatia Tesla.
Tableta. Si in final, dar nu cel mai putin important lucru o sa scriu cateva cuvinte despre tableta. Care e efectiv un iPad imens si care functioneaza la fel ca in prima zi, adica perfect. E cea mai buna tableta de pe oricine masina de pe piata la ora actuala si e o placere sa o folosesti. Merge absolut perfect, fara blocaje, sacadari sau alte chestii care ar putea sa te enerveze. Si aici sunt uimit (in mod neplacut) cum inca niciun producator vechi nu a reusit sa puna o amarata de tableta/navigatie care sa mearga bine pe masinile din ziua de azi. Se vede imbunatatire, dar 90% din ele merg prost, au o interfata grafica din anii 2000 si nu sunt utile la nimic, asa ca toata lumea foloseste Apple CarPlay sau Android Auto. Pe care pe Tesla nu le am, dar nu nici le simt nevoia.
Concluzie. Este Tesla Model Y cea mai buna masina din lume?
Nu stiu daca din lume, insa este cea mai buna masina pe care am avut-o si cu siguranta nu ne-am dori o alta masina. As minti sa spun ca nu astept cu nerabdare noul Model Y facelift, si ca poate ne va tenta un upgrade, insa tot Model Y va fi. Pana atunci insa, ne bucuram de ceea ce ne ofera Model Y: siguranta, eficienta, confort si placerea de a conduce.
Daniel Bis a zis
Masina cea mai buna este cea care iti satisface majoritatea nevoilor la pretul cel mai mic.
In cazul tau: electrica ca doar ai panouri si Model Y pentru ca ai nevoie de spatiu mare.
Mie imi este suficient si un Model 2 🙂
Care este pretul la Supercharger? E la fel in toata tara?
Ce presupune conectivitatea Premium? Cat costa? Ce poati face cu ea? Si ce nu poti face daca nu platesti acel abonament lunar?
Darius a zis
In tara e 2.15 lei/kWh. Pe afara e intre 2 si 2.5 lei/kWh.
Deocamdata tot nu se plateste conectivitatea premium in Romania, inca nu se stie pana cand. Diferente vezi aici: https://www.tesla.com/support/connectivity
Răzvan Balica a zis
Aș adăuga și eu câteva minusuri la Model Y Performance:
– Suspensia e foarte rigidă și simți orice denivelare
– Calitate slăbuță la interior. Știu că nu e mașină premium, dar prețul duce spre premium. Aproape tot arată și se simte ieftin.
– Climă foarte slabă. La 35+ grade afară trebuie ținută pe max. Ai nevoie neapărat un parasolar pentru plafon că se încălzește îngrozitor de tare.
– Autonomia e problematică la drumuri lungi și dacă nu ești răbdător de fel cel mai bine nu-ți iei EV. 514 km WLTP dar în practică e de 400 km sau mai puțin. În plus, stațiile publice de încărcare nu sunt chiar atât de ieftine: 2 – 2.5 lei/kWh mi se pare scump.
– FSD aproape inutil în România, dar asta e mai mult o problemă de legislație în UE
– Antifonarea lasă de dorit. Dacă vii de pe o mașină premium o să te enerveze
În rest, da, e o mașină foarte bună – după ce te înveți cu accelerația de EV nu-ți mai vine să mergi cu altceva. E mișto și aplicația Tesla și controlul pe care ți-l oferă, dar să vedem cât mai ține bucuria cu premium connectivity gratuit.
Atât că e puțin prea scumpă pentru ce oferă.
Darius a zis
Cand se termina cu Premium Connectivity, mai mult ca sigur nu voi da 10 euro pe luna si o sa-mi fac un hotspot cu SIM Digi in masina.
Damian a zis
Care este nivelul de degradare al bateriei pana acum?
Darius a zis
Undeva la 4%, dar ma gandeac sa dedic un articol despre asta.
Corneliu Flonte a zis
Probabil n-ai condus Megane E-tech, când vorbești de panoul de bord. Nu are nici un fel de sacadări, e pur și simplu perfect. Și e mașină adevărată, nu un utilaj făcut pentru profit, cu „greieri” și capace la roți (serios??? Mai există mașini cu capace la roți???). Cu 220 de cai, dar cu roți de 20 și cu greutate de 1600-1700 kg, e foarte eficientă, CU ADEVĂRAT EFICIENTĂ. Consumul meu e de 13,2 kw, după un drum de Italia, navetă prin sate, plimbări prin Cluj, și 35k km într-un an. Acum am 46600 km, după un an și vreo 5 luni.
N-am „greieri”, interiorul e superb, mașina are actualizări (până acum am avut două sau trei), dar nu are nevoie de multe deoarece e bună din start.
Tesla e frumoasă??? Ok… De gustibus non disputandum. Însă (vă rog nu va supărați), pentru mine Tesla e ORIBILĂ, seamănă cu o broască, privită din față. Partea din spate e destul de reușită, pentru anii ’80.
Uitați-vă la Megane E-tech. Puneți-le una lângă alta, Megane E-tech cu ce Teslă vreți voi. Și chiar sunt convins că veți înțelege: Megane e superb din orice unghi, modern, sportiv, dar și elegant.
O similaritate, totuși, cu Tesla: și Megane E-tech a fost categorisit de constructor drept SUV. Nu e SUV.
Dar nah… Tesla e noul Passat, românul se uită la vecinu’ și își ia și el.
In final, părerea mea e că ar trebui să fim mai selectivi, să încercăm să experimentăm mai mult, și să nu mai tot privim înspre ce fac alții. Să avem păreri și opinii proprii, în special în ce privește mașinile.
Darius a zis
Am condus Megane E-Tech si mi-a placut, la fel ca multe alte masini electrice. Am ales Model Y in cunostinta de cauza.
Sa te bucuri de ea!