Tot mai mulți șoferi români ajung să plece triști de la inspecția tehnică periodică (ITP). Conform datelor oficiale furnizate de Registrul Auto Român (RAR), aproape 20% dintre vehiculele verificate în 2025 nu au reușit să treacă testul.
Practic, o mașină din cinci este respinsă la ITP, ceea ce ridică serioase semne de întrebare cu privire la siguranța rutieră din România.
RAR a descoperit defecțiuni majore la mașinile verificate, iar multe dintre ele pun direct în pericol viața șoferilor, a pasagerilor și a celorlalți participanți la trafic. Cele mai întâlnite probleme se leagă de frâne, sistemul electric și anvelope, adică exact elementele de care depinde siguranța unei călătorii.
Pe lângă acestea, specialiștii atrag atenția că există și alte defecțiuni „ascunse” care pot duce la respingerea mașinii la ITP: direcția, suspensiile sau sistemul de iluminare. Chiar dacă un șofer poate crede că mașina este „în regulă”, inspectorii RAR spun că realitatea arată altfel.
Un alt aspect alarmant este că mulți proprietari vin la ITP fără a face o verificare minimă înainte. Economiile făcute la întreținere se pot transforma rapid în cheltuieli uriașe: reparații costisitoare, amenzi și, în cazuri extreme, accidente provocate de defecte tehnice.
RAR recomandă șoferilor să facă o revizie completă înainte de programarea ITP-ului și să nu amâne înlocuirea pieselor esențiale, precum plăcuțele de frână sau anvelopele uzate.
- Problemele identificate cel mai des de RAR
- Sistem de frânare nefuncțional sau cu eficiență scăzută
- Defecțiuni electrice (faruri, semnalizări, baterie)
- Anvelope uzate sau neconforme
- Probleme la direcție și suspensie
- Sistem de iluminare defect
Pe termen scurt, șoferii cu mașini respinse la ITP sunt obligați să remedieze defecțiunile și să revină la verificare. Pe termen lung, cifrele arată că România are încă un parc auto îmbătrânit, iar întreținerea preventivă este esențială. Pe termen și mai lung, s-ar putea să îmi dați dreptate cu privire la opiniile mele nepopulare de aici, aici, aici și aici. 🙂






Daca ar începe sa le respingă si pe cele care scot nori negri de fum sa vezi atunci procent de respingere…
O singura mentiune. In Romania, daca este respinsa la ITP, nu o mai poti lua pe roti. Si atunci fie o lasi acolo (daca au si service) fie inchiriezi platforma ca sa o muti unde vrei sa o repari si apoi platforma ca sa o duci iar la ITP. Cel putin asa era cand mi-au respins ultima oara masina veche.
Mai corect ar fi sa exista categorii de probleme:
1. Defecte grave: nu franeaza. Masina nu pleaca.
2. Defecte usoare: Mic joc la bielete/pivoti/placute la limita/anvelope la limita. Ai o saptamana sa le repari si sa te prezinti la reevaluare. Pleci cu masina pe roti si te duci unde vrei tu sa schimbi ce ai de schimbat.
3. Defecte foarte usoare: parbriz crapat, bec ars, far/stop spart. Ai 1 luna sa repari.
Cand mi-a fost respinsa masina veche, ma plangeam unui amic din Franta. Mi-a zis ca acolo au pe categorii de defecte. Si mi se pare o idee buna.
Si aici au. De exemplu o fisura in parbriz care nu afecteaza campul vizual, e mentionata, dar vei trece itp din cauza ei. Vorbeste cu un inginer ITP. Ideal ar fi ca masinile care scot fum sa fie imobilizate direct in trafic. Chiar murim cu zile (si) din cauza lor.
In România e jungla la ITP.
Totuși, anvelopele sub minim frânează mai bine pe uscat!
Nu vad problema, poate sa il treaca in toamna!
Apropo, de ce nu se interzice benzina de 95, la fel și la motorină? Se știe că astea slabe poluează mai mult.
Interzicerea motorinei înseamnă stoparea traficului aerian.
Mă refeream la motorină echivalenta 95, cred că îi zice 50?
Haoleu, cum adică, vrei să supărăm soberaniștii frumoși și liberi… 🙂
Din ce văd pe aici numai experiențe pozitive au fost la ITP. Chiar nu s-a lovit nimeni de excrocii care pică mașina la ITP doar pentru a-și asigura venituri în service-ul propriu?
Da si nu, adica au schimbat un pistonas de frana blocat care probabil ca s-ar fi deblocat la niste frane mai tepene dar am preferat schimbarea. Totusi sunt gata sa schimb pompa de frana si Service-ul de marca nu ma lasa ca cica trece testele. Adica eu vreau sa o simt ca noua si vreau sa platesc insa”excrocii” nu vor sa-mi ia banii, ce zici de asta?
Nu am patit niciodata sa nu treaca inspectia daca era in regula. Si am facut ITP la destule masini pana acum.
Si acum sa revenim la Dl. Raduca care dezinformeaza, nu foarte grav :), prin omisiune. Da, pentru ca anul 2025 nu s-a incheiat inca iar in anul care a trecut, adica 2024, situatia era mult mai grava: https://www.antenasatelor.ro/viata-la-tara/diverse/aproape-4-din-10-masini-verificate-de-rar-anul-trecut-nu-erau-sigure-pentru-circulatie-id39400.html
Acum, daca este sa privim problema poluarii la care autorul Dl. Raduca revine cu obstinatie, trebuie sa amintim ca, in contextul cresterii constante a temperaturilor in orase, insulele de caldura sunt tot mai mortale iar combaterea lor se poate face doar lasand vantul sa bata pe anumite culoare – adica sa nu se mai construiasca haotic si in niciun caz sa nu se mai faca derogari de la regimul de inaltime, plus ca ar trebui demolate niste cladiri de pe culoarele respective.
Multumesc pentru completate. 🙂 Insule de caldur o sa tot avem cat timp nu avem vegetatie 🙂
Da, ar merge perfect si niste vegetatie. Insa vrem locuri de parcare, locuri de joaca sigure cu covor cauciucat sa nu se raneasca odorul, locuri de casa/apartament cat mai ieftine adica cat mai inghesuite, locuri pentru garaje, locuri pentru gratare si locuri de alergat/ dat cu rolele/ facut sport in stil „fancy” cu piste si nu in ultimul rand tenis si fotbal pe terenuri artificiale. Plus piscine acoperite si arene de patinaj, ca sa nu mai zic de magazine, piete si centre comerciale. Unde sa mai incapa si locul ala pentru vegetatie extra? Macar amaratele alea de culoare de vant sa le protejam 🙂