Uniunea Europeană se pregătește să impună noi reguli stricte pentru autoturismele diesel mai vechi de 10 ani, afectând în mod direct milioane de șoferi.
În centrul atenției se află filtrul de particule (DPF), o componentă scumpă, esențială pentru reducerea emisiilor poluante, dar adesea ignorată sau eliminată din motive financiare.
O directivă europeană aflată în discuție ar putea obliga proprietarii de vehicule diesel care au depășit 150.000 de kilometri să înlocuiască filtrul DPF dacă acesta lipsește sau este defect. În prezent, multe mașini circulă fără această piesă, întrucât inspecțiile tehnice nu verifică prezența sa efectivă, iar înlocuirea poate costa chiar și peste 1.000 de euro, în funcție de model.
Bruxelles-ul vrea să închidă această „portiță”, iar mașinile fără filtru DPF ar putea fi respinse automat la ITP. Propunerea vine în contextul în care vehiculele vechi sunt acuzate că contribuie major la accidente și la poluare. Mai mult, inspecțiile tehnice anuale vor deveni obligatorii în toate statele UE, inclusiv în cele unde acum se fac o dată la doi ani.
Criticii consideră aceste măsuri exagerate, mai ales pentru proprietarii de mașini întreținute, dar cu vechime mare. Totuși, autoritățile europene par decise să forțeze reînnoirea parcului auto și reducerea poluării urbane. În timp ce inițiativa se află încă în fază de propunere, impactul ei ar putea fi uriaș dacă va deveni lege.
Lasa un comentariu!