Acum cateva saptamani vorbeam cu un prieten care detine un magazin de piese auto. Discutam despre cum ar putea hackerii sa ne controleze masinile daca ele devin din ce in ce mai computerizate si toate functiile sunt controlate de un calculator. Azi am dat peste o stire interesanta care vorbeste despre acest lucru.
Dupa cum stiti si voi, masinile incep sa fie din ce in ce mai complexe si nu mai sunt de mult doar niste masini cu care sa te deplasezi din punctul A in punctul B. Masinile au inceput sa devina mai inteligente. Pentru cei inflacarati s-ar putea sa ii bucure acest fapt, dar lucrurile nu sunt tocmai roz. Masinile devin un computer pe 4 roti. Iar un computer poaate fi virusat sau spart, iar in cazul masinilor, masina poate sa iti fie controlata, spionata, blocata etc.
Unii producatori de autoturisme nu au tinut cont de securitate, iar masinile lor sunt extrem de usor de virusat. Expertii in securitate Charlie Miller si Chris Vlasek, au facut niste teste de unde a rezultat ca cele mai slabe masini din punct de vedere al securitatii tehnologice sunt Chrysler, Nissan si General Motors. Modelele cu probleme sunt: Jeep Cherokee 2014, Infiniti Q50 din 2014 si modelul 2015 Cadillac Escalade.
alin a zis
eh, ne vom putea ocupa de persoanele corupte mai usor.:)
multe chestii sunt aiurea si poate chiar daunatoare pt sanatate si mediu.
totusi mi-ar placea sa pot schimba ram-ul la masina, sa ii setez ecu pe eco sau pe sport etc
Marius a zis
Masinile din ziua de azi (cele comune) au dotari care pe alte masini se afla de mult timp. 90% din ele nu sunt masini complexe, ba chiar au dotari banale
Prima masina din lume…
dotata cu airbag: Oldsmobile Toronado 1973
dotata cu aer conditionat: Packard Super Eight 1939
dotata cu servo-directie: Chrysler Imperial 1951
dotata cu centuri de siguranta: Nash Rambler 1949
dotata cu geamuri electrice: Packard 180 Series 1940
dotata cu faruri cu Xenon: BMW 750 1991 dotata cu faruri cu faza scurta si faza lunga: Cadillac 1917
dotata cu anvelope (Michelin): Peugeot L’Eclair 1895
dotata cu anvelope tubeless: Packard Patrician 1954 (Goodyear)
dotata cu frane pe disc: Lanchester 12 Tonneau 1902
dotata cu ABS: Jensen FF 1966
dotata cu traction control: Mercedes-Benz S-Class 1987
dotata cu ESP: BMW 750 1991 dotata cu sistem de navigatie (aftermarket): Honda Accord 1981
dotata cu ecran tactil (touchscreen): Buick Riviera 1985
dotata cu un motor cu cilindri in linie: Napier & Son I6 1904
dotata cu motor in V: Marmon V8 1904
dotata cu un motor diesel: Citroen Rosalie 1935
dotata cu un motor supraalimentat (compresor): Mercedes 1921
dotata cu un motor supraalimentat (turbo): Oldsmobile F-85 1961
dotata cu un motor turbo diesel: Mercedes-Benz 300SD 1978
dotata cu propulsie hibrida (gaz+electric): Lohner-Porsche Mixte 1899
dotata cu caroserie monococa: Lancia Lambda 1922
dotata cu un eleron electric: Lanchia Thema 8.32 1986
dotata cu o cutie manuala in 6 trepte: Porsche 959 1986
dotata cu o cutie manuala in 8 trepte (opt!): Moskvitch 410/411 1960
dotata cu o cutie de viteze automata: Oldsmobile 1939
dotata cu un diferential de tip LSD: Studebaker 1955
dotata cu tractiune integrala: Jensen FF 1966
dotata cu suspensie independenta: Morgan 1911
dotata cu suspensie pe perne de aer: Stout Scarab 1946
dotata cu servo-frana: Hispano Suiza H6 1919
dotata cu vitezometru: Oldsmobile 1901
dotata cu stergatoare electrice: Willys-Knight 1916
dotata cu luneta degivrata: Studebaker 1928
dotata cu stropitoare de parbriz: Studebaker 1936
dotata cu semnalizatoare: Buick 1937
dotata cu pilot automat: Chrysler Imperial 1956
dotata cu un computer de bord: Cadillac Seville 1978
dotata cu sistem GPS din fabrica: Toyota Soarer GT Limited 1986
dotata cu sistem de navigatie digitala: Acura Legend 1990
dotata cu sistem head-up display: Oldsmobile Cutlass Supreme 1987
dotata cu sistem nightvision: Cadillac Deville 1999
dotata cu inchidere centralizata: Scripps-Booth 1914
dotata cu un alternator: Plymouth Valiant 1959
dotata cu climatizare automata: Cadillac 1963
dotata cu scaune incalzite: Cadillac 1965
dotata cu scaune ventilate: Saab 9-5 1998
dotata cu un radio: Ford Model T 1922
dotata cu sistem audio cu CD: Lincoln Town Car 1986
dotata cu sistem Bluetooth: Chrylser 1999
dotata cu cititor MP3 de fabrica: Mazda Protege 2001
dotata cu scaune electrice: Cadillac 1947
Marius a zis
Sa traiesti sefule =))
Thrac Dark a zis
Probabil ati uitat ca problemele Toyota cu accelaratia din covoras puteau fi foarte usor simulate atunci cand te aflai intr-o raza de sub 100m de masina respectiva si aveai softul necesar care sa dea comenzi calculatorului de bord. Ca aici e cheia: calculatorul de bord executa absolut orice comenzi primeste, nu sta sa verifice autenticitatea lor. Deci un rau-intentionat, cunoscator al ind. auto, poate sa te bage in parapet, si e vina ta ca mergeai cu 200/ora. 😉