La inceput de an povesteam despre realizarea agentiei spatiale chineze, care a reusit sa fie doar a patra care a ajuns pe luna, dar prima care a facut asta pe partea nevazuta de pe Terra. Ei bine, iata ca saptamana trecuta, o racheta Falcon 9 a Space X a transportat in spatiu un modul spatial care apartine unui consortiu israelian. Beresheet va aseleniza pe partea vizibila a lunii, daca totul decurge conform planurilor, in 11 aprilie 2019.
Science fact: Primul verset al Torei (Biblia evreilor) este urmatorul, in ebraica: “Bereshit bara E-lohim et hashamaim ve’et haaretz.” (La inceput, Dumnezeu a creat cerurile si pamantul) – Geneza 1:1.
Data respectiva va fi marcata ca o dubla premiera: fiind prima misiune israeliana si, totodata, prima realizata prin fonduri exclusiv private. Misiunea a experimentat deja si prima problema – computerul de bord restartandu-se in momentul in care trebuia sa porneasca propulsoarele proprii. Asta s-a intamplat chiar de Dragobete, dar oficialii companiei care il controleaza au declarat ca au remediat imediat situatia, totul decurgand ulterior normal.
In articolul anterior va spuneam ca exista mai multe initiative de a ajunge pe luna, unele ale companiilor private si altele ale unor state (fie unele care au mai fost acolo – SUA, fie unele care nu au mai fost deloc – Japonia -, dar si unele care nu au mai ajuns de mult – Rusia). Daca adauga la asta si stirea conform careia Rwanda a lansat deja unul din satelitii pe care ii va folosi pentru a oferi acces la internet pentru scolile proprii, vedem ca deja spatiul nu mai este ¨the final frontier¨. Cel putin nu spatiul apropiat.
La final nu adresez vreo intrebare, ci va rog sa va ganditi ce ar insemna pentru Romania sa lanseze si ea macar un satelit meteo. Nu unul complicat, nu imens, dar sa avem un plan pentru asa ceva, cu deadline-uri (pe care sa le si repectam) si pe care sa le ducem la capat. Si, apropo, in conditiile in care nu prea avem sisteme de irigatii, dar avem destul teren agricol, un astfel de satelit ar fi chiar util…
varucu a zis
Doar Tiriac ar putea avea propriul satelit la noi, statul nostru cred ca s-ar gandi mult si bine ce “tun” ar putea da in spatiu.
Cristian Răducă a zis
Daca Tiriac ar avea satelit, s-ar gandi el ce tun sa dea
Drumetu a zis
Nu au fost ei capabili sa faca stadioanele promise pentru campionat. Visam frumos!
glm a zis
Dar despre niste simple autostrazi ce ati zice?!
Marius a zis
Romania, sa lanseze un satelit? Am vazut cam toate SF-urile existente, da de asta chiar nu am auzit.
Revenind cu picioarele pe Pamant, Romania nu este capabila sa faca un metru de autostrada in Moldova (da, este un antreprenor care a facut primul metru…pe 15 martie ora 15 are o campanie prin care ar trebui sa oprim activitatea pentru 15 minute…) ce sa mai vorbim de spitale si altele.
Sunt sigur ca oameni capabili de asa ceva avem, inca mai exista ingineri buni in tara asta, insa nu exista bani si decizie politica.
glm a zis
Asa si? Daca opresti activitatea apar autostrazile sau se apuca brusc guvernul sa toarne asfalt? Tipul (antreprenorul) a reusit foarte bine sa-si promoveze afacerea, sa iasa in fata si sa-si faca publicitate, dar… cam atat.
varucu a zis
Tot asa sa-si faca si statul publicitate, sa mai toarne cateva zeci de km de autostrada din cand in cand 🙂
Marius a zis
Da nu asa face? Anul trecut au dat in folosinta cateva tronsoane de 6km, 9km si tot asa.
Jedi1 a zis
sunt romani care creaza soft ce ruleaza acuma pe ISS [ va pun si pozele daca vreti ] – Romania nu are guvern si nu exista inca nimic la acest nivel pentru cercetare , sa amintesc de manualul de religie ?? ….
Marius a zis
Stim ca are si multi fac o treaba excelenta, insa sa nu uitam de firma din Iasi parca, responsabila de prabusirea unei sonde trimise de ESA pe Marte.
sciuro a zis
Conform raportului final http://exploration.esa.int/science-e/www/object/doc.cfm?fobjectid=59175 a fost o cursa contracronometru pentru lansare in fereastra respectiva de timp si au renuntat la multe sisteme redundante, in purul stil rusesc impus de Roscosmos. Ca a picat un senzor nu a mirat pe nimeni, insa faptul ca nu a existat un sistem redundant da. Iar firma din Iasi a facut tot ce era posibil si senzorul de altitudine defect nu era produs de ei. Ca puteau sa aleaga unul mai fiabil este alta poveste care tine si de bugetul taiat permanent. Adica fiabilitate cu bani putini este foarte greu de obtinut, aproape imposibil.
sciuro a zis
Si pentru Boeing 737 MAX 8, care tot de la senzori se pare ca are probleme, cine raspunde? Ca deja vorbim de 189+157 victime si de 5-6 tari care au suspendat dreptul de zbor pentru acest avion.