Zilele trecute am asistat la o discuție în care cinevase plângea cât de lipsite de fiabilitate sunt mașinile electrice, pentru că nu pot acoperi aceeași distanță în același timp, ca și mașinile cu motoare cu combustie internă.
Partea și mai interesantă este că m-am sincronizat cu Darius și articolul lui, fără a fi discutat în prealabil. 🙂 Știu, pare puțin incredibil, dar așa e… Oricum el este expertul nostru în domeniu, fiind șofer de EV de mult timp și având articole publicate pe site-ul eletromobilitare.ro sau materiale video, pe aceeași temă, pe canalul propriu de YouTube.
Revenind la subiect, vă pun puțin în context: nu sunt șofer de electrică (am testat câteva), am în plan achiziția uneia și nu sunt expert în domeniu, dar am citit materiale și am discutat cu persoane din domeniu, pentru a fi informat la momentul achiziției. Bine, și pentru că subiectul este la modă și îmi place să fiu informa,t, când discut cu persoane care citează din oculta mondială, Dan Negru și Costi Ioniță! 😛
În termeni de specialitate, anxietatea legată de autonomie (range anxiety) este teama conducătorului auto că un vehicul nu are suficientă energie stocată (combustibil și/sau capacitatea bateriei) pentru a acoperi distanța rutieră necesară pentru a ajunge la destinația dorită și că, prin urmare, ocupanții vehiculului vor rămâne blocați la jumătatea drumului. Deși apare și la posesorii de mașini cu motoare cu combustie internă, este un sentiment mai pregnant pentru cei care conduc EV, pentru că rețeaua de încărcare nu este la fel de bine dimensionată precum cea de benzinării.
Iar despre asta îmi povestea persoana care a generat ideea articolului, care îmi explica cu patos cum nu poți merge de aici până la mare cu o electrică, darăminte prin Lefkada, că aștepți cu orele să se încarce bateria și ți se acrește de concediu…
Întâmplarea face ca Darius să fi fost cu 100 km mai colea, prin Thassos, nu prin Lefkada, cu un Zoe, nu cu o Tesla, iar eu știam despre detaliile călătoriei de la el. Bine, a documentat pentru curioși totul aici, deci i-am putut da omului material de studiu…
Nu voi detalia prea mult subiectul, pentru că a demonstrat colegul meu clar că poți merge cu o electrică până la locația concediului tău, dar țin să amintesc câteva aspecte importante când faci drumul cu asemenea automobil.
În primul rând, dacă nu ai răbdare să stai locului, daca te mănâncă… talpa să ajungi cât mai repede la destinație, poate că nu cu mașina ar trebui să faci drumul, ci cu avionul. Indiferent că mergi cu o benzinară, cu un diesel sau cu un EV, la o distanță de aproximativ 1000 km e bine să iei pauze pentru destindere, atât pentru tine, cât și pentru pasageri. Prin urmare, 40-90 minute de pauză pentru un asemenea drum nu mi se pare mult, deși sunt de acord că sunt mai multe minute obligatorii la mașina electrică.
Al doilea aspect este că o călătorie cu EV se face puțin diferit față de una cu mașina clasică: vei alege drumul pe unde ai stații de încărcare, nu pe cel mai rapid. Bineînțeles, ele pot fi unul și același, dar se poate să nu fie taman așa.
Ultimul punct pe care l-am menționat ieri a fost costul mai mic pentru electrice. Darius a pus acolo costul din 2021 pentru mașina lui, care era mult sub cât ar fi costat cu o mașină pe benzină sau pe motorină…
Pe de altă parte, am înțeles că omul are doi copii mici și este mai dificil să îi ții în loc la o stație de încărcare. Doar că, în condițiile acestea, poate drumul cu mașina, după cum am scris mai sus, nu este cel indicat pentru ei, ci cel pe avion.
Știți ce m-a surpins cel mai mult la discuție? Că avea două argumente extem de valide, pe care nu le-a utilizat, cu care sunt de acord, în mare măsură: ai nevoie de mai multe aplicații pe telefon pentru a putea folosi stațiile de încărcare și poți să le găsești și aglomerate, caz în care ai de așteptat mai mult… Dar el știa că nu merită să cumperi o electrică… 🙂
Greuceanu a zis
Range anxiety sau ceva asemănător există cu siguranță în cazul posesorilor de EV.
Sâmbătă pe la prânz mă întorceam de la București spre Târgoviște, undeva pe traseu într- o zonă din afara localității cu linie dreaptă de vreo 10 km am ajuns din urmă o Tesla Model 3 care mergea constant cu aproximativ 70 km/h sau puțin peste în condițiile în care pe acea porțiune peste 95% din mașini merg constant cu 90 km/h sau chiar 100 km/h, drumul este cu vizibilitate maximă.
Cel mai probabil cel sau cea care conducea Tesla era stresat că e posibil să nu ajungă la destinația finală sau la cea mai apropiată stație de încărcare cu nivelul de baterie pe care îl avea în acel moment. Iar mașina era mult mai puternică și potentă decât majoritatea care circulau pe acel drum în acel moment. L-am depășit fără efort și chiar am zâmbit că o mașină mult mai potentă abia se mișca pe o porțiune de drum care permitea fără probleme viteze superioare.
De asemenea confirm că majoritatea utilizatorilor de EV(pe care îi cunosc personal) preferă să plece în concedii la distanțe de minim 300 km totdeauna cu mașini termice, nu cu EV, acesta fiind în majoritatea situațiilor folosit doar în oraș sau în zonele limitrofe orașului.
Problema principală la majoritatea EV-urilor nu este atât lipsa infrastructurii cât incapacitatea tehnologică a bateriilor de a se încărca full în maxim 10 minute. Indiferent de ce pare, majoritatea nu sunt dispuși să piardă o oră sau două să facă pauză pentru încărcare.
Eu am parcurs un drum de 1 100 km până undeva în Croația doar cu opriri de maxim 15 minute în benzinării pentru alimentare cu combustibil și sandvișuri. Am făcut aproape 16 ore, dar scopul era să pierd cât mai puțin timp pe drum, odihna să o fac la destinație.
Peste 2 săptămâni plec și eu în Grecia, drum de 750 km pe care în afara de alimentările cu benzină nu am de gând să mă opresc niciun minut în plus pe drum, excluzând aici opririle forțate.
Las la o parte că dacă se încarcă un EV la stații de încărcare rapide costul total nici măcar nu mai este mai mic decât cel al benzinei sau motorinei consumate de o mașină termică pe aceeași distanță.
Automobilele electrice sunt o nișă potrivită doar celor care au posibilitatea de încărcare acasă la tarife preferențiale, adică celor care locuiesc la casă, pentru majoritatea covârșitoare a celor care locuiesc la bloc nu reprezintă deocamdată o opțiune de luat în seamă.
Gigel a zis
Ai vrut sa pari impartial si onest, dar cand ai spus ca nu e mai ieftin, sa mergi cu un EV fata de o termica, cand incarci la statii rapide, te-ai dat de gol! Chiar si incarcand la statii publice tot e mai ieftin, crede-ma! Iar faza cu mersul 750 km pana in Grecia, cu oprire doar pentru a alimenta…. pai termica nu are autonomie 1000km? Nu mai e nevoie sa te opresti! Iar pentru alte treburi …. sticluta …. ca doar nu e concediu e cursa de F1, sa ajungi mai repede!
Greuceanu a zis
Gigele, eu am expus un fapt, aceasta e felul în care eu m-am deplasat și cum mă voi deplasa pe distanțe lungi și în viitor.
Și da, dacă încarci un EV la stații cu încărcare ultra rapidă vei plăti 2,5-3 lei pe kWh, iar dacă autonomia nu e spectaculoasă vei plăti în total pentru 750 km mai mult decât plătește un utilizator de mașină pe benzină sau motorină, e un calcul simplu și o realitate în anumite situații.
Spre exemplu eu am consumat la un drum de 2 000 km 5,8% benzină, adică exact scenariul unui drum foarte lung. Dacă un EV cu o baterie de 50 kWh încarcă cu tarife maximale foarte rapid pentru a compensa timpul în plus, adică apropiat de 3 lei pe kWh , iar autonomia acelui EV nu sare de 350 km reali cu o încărcare completă, atunci ieși ceva mai ieftin cu mașina termică pe partea strict de cost de alimentare. E simplu.
Dacă avem de a face cu un diesel care consumă per total 4,5% cu atât mai mult iese mai avantajos costul combustibilului față de cel al alimentării cu energie electrică. Repet, e vorba strict de costul alimentării, nu și despre alte costuri.
Darius a zis
Bucuresti – Thassos se face cu o singura incarcare de vreo jumatate de ora cu foarte multe EV-uri
Cat despre persoana care mergea cu 70 km/h, inseamna ca ori a mers foooarte tare pentru cel putin 300 km si acum era aproape de statie, ori voia sa faca 500 km fara sa incarce.
https://www.youtube.com/watch?v=1n3DupxZBOY
Valentin a zis
@Gigel
Si eu ma gândeam la o electrica stând la bloc.
Dupa ce am constatat ca nu prea am cum s-o încarc la bloc, am făcut un calcul cat m-ar costa sa o încarc la stații publice.
Dacă ai consum vreo 20 kwh/100 km si te costa 2.2 ron/kw, atunci costul la 100km ar fi de 44 Ron.
Asta echivalează cu o termică cu consum 6.5 l/100 km.
Ceea ce nu mai e rentabil.
In schimb, daca incarci acasă ai 20 x 0.72 (pretul meu la hidroelectrica) = 14,4
Acasă, da merită, la stațiile publice, nu merită pentru ca deja e cam preț de benzina/motorina.
Greuceanu a zis
Darius, nu toată lumea stă aproape de granița cu Bulgaria(București) ca sa facă doar o alimentare până în Thasos. Plus că foarte multe mașini au autonomie medie vara cu AC pornit permanent maxim 350 km, încărcare care să dureze doar o jumătate de oră e o glumă. Cu 30 minute de alimentare dacă încarci la 22kW(sau ai mașină care nu suportă încărcare CCS foarte rapidă) mai mergi încă 100-150km. Specificul tău și al mașinii tale nu se aplică la modul general tuturor posesorilor de EV.
Darius a zis
Nici eu nu stau in Bucuresti, intamplarea a facut sa plec atunci din Bucuresti, dar am dat exemplul pentru ca majoritatea din voi sunteti din Bucuresti.
Multi se intreaba daca pot ajunge pana la mare la noi cu masina electrica….
Majoritatea masinilor electrice se incarca cu puteri de peste 50 kW, asa era si la Zoe si intr-o ora maxim aveam plinul facut si mergeam inca 350 km. Cu Zoe, nu cu Tesla….
Greuceanu a zis
@Darius
Cât despre cel cu Tesla care mergea cu 70 km/h, acesta nu făcea decât să încurce circulația pe acel sector de drum, iar cel mai probabil comportamentul era din cauza stresului provocat de autonomia mașinii electrice, stres care nu există la niciun șofer de mașină cu combustie internă.
Greuceanu a zis
Nu știu dacă toate stațiile pe care le întâlnești în cale au încărcare la peste 50KW plus ca în mod sigur nu toate mașinile suportă încărcare la 50KW sau peste, majoritatea de care vorbești e un termen relativ, nu știu cât e de mare, dar sunt destule mașini care nu suportă încărcare foarte rapidă.
În realitate ca să faci un plin de baterie nu stai mai puțin de o oră, o oră și jumătate plus că nu totdeauna găsești portul de încărcare disponibil atunci când ai nevoie.
Darius a zis
Greuceanu, daca „nu stii” atunci nu exprima pareri. Limiteza-te la subiectele unde parerile sunt bazate pe informatii. Parerile mele sunt unele documentate dar si bazate pe experienta. In afara de Dacia Spring, 90% din masinile electrice se incarca cu cel putin 50 kW.
Statiile de incarcare rapida sunt si ele mai mari sau egale cu 50 kW.
Cat despre omul cu Tesla care mergea cu 70, am spus-o deja: fie a mers deja foarte mult fie folosea masina incorent. Orice Tesla poate sa mearga minim 300 km cu un plin de baterie in cele mai rele conditii. Daca el mergea cu 70 la ora putea sa faca chiar si pana la 600 km cu un plin, in functie de ce model de Tesla avea. In plus, Tesla are un sistem de aproximare a bateriei la destinatie extrem de precis, omul stia exact cu cat ajunge la destinatie.
Pe de alta parte, e alegerea lui cu ce viteza merge. Eu cand merg pe autostrada cu 130 km/h (atat e limita legala) si depasesc o gramada de masini din astea „puternice” care merg cu 100 pe banda 1 de ce i-as judeca?
Greuceanu a zis
Darius, cu tot respectul, scutește-mă cu aroganțele astea! Sunt foarte bine informat, am în familie om care deține Tesla și cunosc suficient de bine majoritatea informațiilor(nu toate evident). Nu toate stațiile existente suportă încărcare la peste 50KW și nu doar Spring e limitat la încărcare de maxim 22KW.
Cât despre omul cu Tesla bați câmpii, e irelevantă explicația dată de tine comportamentului lui, omul în mod cert avea o angoasă privind autonomia, iar asta nu făcea decât să încurce circulația pe un drum național cu o singură bandă pe sens, pe lângă că e de râsul curcilor să îți iei mașină de peste 300 Cp și să mergi „în reluare” pe porțiuni de drum unde și Logan de 90 Cp merge în mod curent mult mai repede.
Am vrut să subliniez că acestea sunt comportamente dese în trafic din partea posesorilor de EV, nu e un caz izolat.
Nu sunt în niciun caz împotriva EV-urilor, dar consider ca dacă nu beneficiezi de condiții speciale un EV nu e potrivit, pentru mine care locuiesc la bloc, fără posibiltatea de încărcare în altă parte decât la stații publice nu e potrivit deocamdată.
Când bateriile se vor încărca full în maxim 10 minute, atunci nu voi ezita să îmi achiziționez și eu un EV.
Darius a zis
Greuceanu, tu ai inceput fraza ta cu „nu stiu” si ai bazat toate afirmatiile ca fiind certitudini, pe niste informatii de care nici tu nu esti sigur. Tu pare le stii pe toate si generalizezi orice.
Omul tau din familie merge maxim cu 70 cu Tesla, asa ti-a spus si el? Si daca da, ai mai vazut inca unul, ai adunat si cu doi e clar ca asa fac toti.
E ca si cum as spune eu ca toate masinile pe combustie interna sunt niste fumigene in spatele carora te ineci. Si cu toate ca n-as fi departe de adevar, pentru ca parcul auto al Romaniei e mai vechi de 15 ani, vad o fumigena o data la cateva zile si nu generalizez cum faci tu.
Oricum ma opresc aici, ca mi-am dat seama deja ca nu se poate ajunge nicaieri intr-o discutie cu tine, pentru ca repet, tu detii adevarul absolut si toti restul nu stiu nimic.
Ramane asa: toate electricele merg cu 70 la ora, de frica si incarca cu maxim 22 kW.
Greuceanu a zis
Tu poți să te oprești din conversație, doar că asta este exprimarea celor care nu pot susține cu argumente o discuție sau a rămas fără ele(argumente). Sau a celor frustrați care se oftică atunci când cineva le arată și lucrurile care nu le convin, dar care sunt perfect reale.
Normal că nu pot generaliza comportamentul acelei Tesla la toți posesori de EV, doar că eu personal am întâlnit în trafic nenumărate cazuri când mașinile electrice circulau vizibil sub viteza maximă permisă în situația când drumul era foarte aglomerat, pe scurt încurcau circulația și iritau restul șoferilor care circulau în același ritm.
Nu cred că toți se comportă astfel, dar în mod cert există o reținere generală a posesorilor de EV să folosească mașina electrică la fel cum folosește un utilizator mașina pe combustie. E simplu chiar și pentru fanaticii fără sens ai EV-urilor.
Cristian Răducă a zis
Salut. Am o singură remarcă: Darius are electrică de ceva timp și mai și scrie pe un site dedicat, nu asta. Cu toate acestea, tu, care ai în familie un deținător de EV, dar nu ai mers prea mult cu așa ceva, îi dai lecții lui. Hmmm… Poate faci un blog: Știi de la Greuceanu 🙂
În rest, da, EV nu sunt pentru oricine, au avantaje și dezavantaje.
Greuceanu a zis
@Cristian
Hai că am râs cu poftă!
Auzi, cică dacă nu deții personal un anumit obiect nu poți să te informezi corect și să îți exprimi o părere decentă! 😀 Astea sunt opinii de persoane cu foarte puține argumente în dotare.
Nu am nicio problemă cu mașinile electrice dacă asta s-a înțeles, dar să te faci că dezavantajele actuale ale EV nu există(declarate inclusiv de unii posesori de astfel de mașini), e cel puțin jenant și de tot râsul.
Iar ceea ce ai scris în ultimul paragraf al comentariului tău este exact ceea ce am concluzionat și eu, EV-urile nu sunt pentru toată lumea în acest moment, iar asta exact din cauza acelor dezavantaje care sunt reale și care au fost subliniate.
Am senzația ca fanaticii EV tind să îi întreacă în vehemență pe cei vechi ai mașinilor pe combustie. Negarea unor evidențe nu e ceva ce productiv pentru acești fanboys. Iar mie nu îmi plac extremele, nici cei care fac apologia mașinilor termice, dar nici cei care exagerează calitățile EV-urilor sau se fac că nu există și minusuri evidente la acestea.
Actuala tendință generală în lume este de încetinire destul de accelerată a adopției mașinilor electrice, nu e doar o părere, ci un fapt, iar asta pentru că este evident că majorității deținătorilor de permis de conducere le este clar că EV-urile actuale au niște minusuri reale față de cele pe combustie, minusuri pe care aceștia nu sunt dispuși să și le asume.
Cu toată dragostea.
Cristian Răducă a zis
Nu cred ca m-ai inteles – am spus ca, intre parerea ta, cat de informata a fi, si cea a lui Darius, care e contributor pe electromobilitate.ro si utilizator de cativa ani si de diverse modele EV, o aleg pe a lui, mai degraba.
Greuceanu a zis
Tu poți alege ce părere dorești, realitatea este că și părerea mea bazată pe informații verificate are sau poate avea exact aceeași valoare ca a lui.
Ideea e că mi se pare stupid ca cineva să combată ideea că range anxiety(și comportamentul rezultat de aici) nu există în cazul posesorilor de EV, vorbind la modul general, nu în particular(ca excepții).
Cristian Răducă a zis
Fiecare e liber sa aleaga ce crede, bineinteles. Si e logic ce spui, ca oricare dintre voi este posibil sa fie la fel de sau mai bine informat, ca nu stiu exact ce cunostinte ai tu. Doar ca, urmand logica, principiul lamei lui Occam se aplica – cea mai simpla varianta e si cea adevarata. Prin urmare, intre opinia cuiva despre care nu stiu cat de mult e informat in domeniu, dar stiu ca nu conduce EV si cea a lui Darius, care e autor de reviews, sofer de EV si pasionat de domeniu (si asta o stiu la prima mana), aleg a doua opinie. Asta nu inseamna ca restul cititorilor nu pot opta sa creada ce zici tu. Dar si acilea, aplicand teoria lui nen-tu Occam, cat timp tu scrii niste fraze care se vor a fi de necontestat – aia de mergeau pe drum cu 70 la ora cu EV SIGUR au range anxiety, nu exista range anxiety la ICE (ba e, ca termenul de acolo vine), etc. – as zice ca nu prea ai succes. Nu ca te-ar interesa succesul prin prisma ochilor mei, true.
Pe de alta parte, ca sa fie clar, nu sunt vreun zelot al EV sau ICE, tind sa cred ca al niciunui subiect de altfel. Prefer sa imi exprim pareri, care sunt doar opinii, nu le iau si le arunc ca fiind adevaruri absolute. O veni numele meu de la Fiul Domnului, dar am si eu o limita 😛
Greuceanu a zis
Cristi, eu aleg să cred ceea ce am observat personal în trafic în cazul șoferilor de EV și de asemenea aleg să cred persoanele deținătoare de EV pe care le cunosc personal și sunt mult mai credibile pentru mine decât colegul vostru care pare mai fanatic așa.
Iar cititorii nu o să creadă neapărat un fanboy al EV-urilor care nu are decența să recunoască dezavantaje elementare ale unui EV, recunoscute de majoritatea cunoscătorilor, dar mai ales de o parte a celor care dețin așa ceva.
Inclusiv în comentariile de aici sunt câțiva posesorii de EV care recunosc că ei nu folosesc în concedii la drumuri foarte lungi automobilul electric.
După cum spuneam, dezavantajele(fără dubiu pentru majoritatea) ale EV-urilor sunt motivele principale(nu singurele) pentru care adopția globală de mașini electrice a încetinit major în ultimii 1-2 ani
Radu a zis
Pentru paragraful cu „are doi copii mici si e dificil sa…”, desi este greu de conceput ca e posibil sa ai EV si doi copii mici (in acelasi timp), cumva eu cunosc exact opusul. Un cuplu de danezi care oriunde ar merge, se duc Tesla (si cu cei doi copii mici). Ca fac Copenhaga-Atena, sau Copenhaga – Romania, tot cu masina vin. Din ce am inteles de la ei totul tine de flexibilitate. Sa nu ai in cap ca mergi numa pe drumul X si te opresti numa in punctul Y.
Personal, nu as putea sa fac asa, dar uite ca Europa cu EV-u e chiar la indemana.
Ah ceva interesant vazut in concediul de anul trecut: in Franta, toate parcarile cu benzinarii si sau prize pentru EV-uri, au si locuri de joaca pentru copii! La fiecare oprire am vazut EV uri la incarcat si copii la jucat. Not bad at all!
Remus a zis
La fel si eu pana in Grecia luna trecuta. Drum de 900km am facut o singura oprire, pentru ca vroiam sa ajung cat mai repede dimineata si sa nu prind aglomerat la vama. ( am plecat noaptea). Cu una electrica……..pana faci 900km cu o viteza constanta de 130-140 km/h……dureaza. Si hai sa schimbam contextul cum a plecat un vecin in concediu. 6 familii cu 6 masini pe motorina/benzina si au ajuns toti in acelasi timp. Daca erau 6 masini EV care plecau impreuna spre Grecia………cum ajungeau ? ca majoritatea statiilor au 2 sau 3 statii de incarcare. Pana peste 5-10 ani nu se merita o masina EV ( parerea mea )
Greuceanu a zis
@Remus
Dacă cele 6 mașini ar fi putut fi încărcate full în 5 minute precum la alimentările cu combustibil fosil nu ar fi fost o problemă că sunt doar 2 sau 3 stații pentru ca ar fi terminat repede.
De aceea spun că principalul obstacol este durata medie foarte mare de încărcare full a unei baterii, nu infrastructura privind numărul de stații de încărcare. Pentru a compensa timpii mari de încărcare a bateriilor actuale ar trebui ca numărul stațiilor EV să fie cel puțin duble(200%) sau triple(300%) față de cele clasice(benzină-motorină) existente deja. Ori acestea nu sunt nici măcar la jumătate(50%) față de cele normale în acest moment.
Mai e mult până departe privind adopția în masă a EV-urilor .
Alex T. a zis
las si eu un punct de vedere diferit. Am trecut pe EV-uri si eu si sotia din urmatoarele motive:
– avem panori solare ca stam la casa
– avem drumuri zilnice intre 100 si 200km (un fel de naveta)
Din cauza costurilor tot mai mari cu combustibilul, efectiv ne-am saturat sa ne tot arda statu cu preturile la motorina, suntem efectiv la mila lor. Noi am gandit ca EVurile sa ne rezolve 99% din kilometrii facuti si anume mersul zilnic, NU cel concediul, alea is 2-3 sapt pe an ce pot fii rezolvate usor altfel.
Pana acum solutia sa dovedit a fii extrem de profitabila, in un an, eu si sotia am adunat combinat aproape 80.000km complet de pe soare, nu am dat un leu sa ma deplasez + nici un fel de revizii, masinile noastre conform caietului de revizii au 2 ani sau 100.000km o singura verificare.
Ca o fii buna sau rea parerea, nu stiu, cert e ca simt pe real costurile de deplasare, iar daca se doresc mai multe detalii, pot oferii oricand orice informatii, bazate pe propria experienta, nu pareri asa aruncate asa doar sa fie.
Greuceanu a zis
Nimeni nu aruncă păreri doar așa să fie, eu vorbesc din experiența cunoștințelor cu EV-uri care aproape fără excepție nu pleacă în concedii mai lungi cu un EV.
Pentru tine normal că e foarte potrivit un EV din moment ce stai la casă și ai și panouri solare, ar fi fost o dovadă de inabilitate să nu folosești un EV în aceste condiții.
Problema este că aceia care beneficiază astfel de condiții reprezintă o parte neglijabilă(probabil sub 2% din total), majoritatea au cel mult posibilitatea să încarce la tarife de consum casnic dacă stau la casă, dar în acest caz încărcarea durează între o zi întreagă și două zile în funcție de capacitatea bateriei. Poate doar dacă au posibilitatea să își monteze acasă și un WallBox de 11KW sau 22KW să încarce mai rapid.
Alex T. a zis
Nici eu nu plec in concediu cu EV si nu iau inconsiderare concediul cand vine vorba de amortizarea masinii. Dar ca si solutie multa lume arunca cu pietre degeaba, se pote folosii EVul in anumite conditii cu succes, si e cu mult mai ieftin sa te deplasezi decat ICE.
Greuceanu a zis
Absolut de acord, pentru utilizare urbană sau la navetă la maxim 150 km pe sens e perfectă o electrică.
Cu condiția bineînțeles să ai și avantajele privind condițiile de încărcare ale unei case despre care am vorbit.
Ninu a zis
Chiar nu vreau sa îmi complic viata cu o masina electrica. Nu am timp de asa ceva. Inca nu e acolo tehnologia bateriilor. Majoritatea stau la bloc, stațiile sunt puține și nu merg multe. Au băgat chargere la Petrom de exemplu și merg la jumate kw sau un pistol inchis…ca de unde atâtea posturi trafo. Kw nu e 0.50 bani cum era atunci când a apărut tesla s. E de 5-6 ori mai mult și nu se face nici o economie. Paguba eventual când iese bateria din garanție. Nu e o parere . Nu ai cum sa încarci la bloc la pret de hidroelectrica . Nu exista. Și dacă stai la casa îți ajunge sa te învârti prin oras. Dacă ai de făcut un drum lung și ai 35% autonomie ce faci?
Ninu a zis
Și e funny sa vezi un spring pe autostrada sau dn . Se chinuie sa scoată consum cu 75 la ora sa le ajungă bateria:) . Asta e
Daniel Bis a zis
Din experienta mea de … benzinar si potential posesor de EV exemplific urmatoarele:
– am trecut de cateva ori prin situatii de mers cu rezervorul gol spre nelinistea familiei (eu am fost extrem de relaxat)
– am aplicat la Rabla Plus si am incercat sa ma orientez catre masini cu range de peste (sau aproximativ) 500 km WLTP pentru niciodata nu merg mai mult de 400 km fara sa opresc
– in privinta limitarii vitezei din cauza consumului crescut eu o vad ca un plus pentru ca ma va obliga sa ma limitez la viteza legala (uneori imi mai scapa piciorul pe acceleratie)
– masina va fi atat pentru oras cat si pentru concedii (posibil si in tarile vecine) si nu imi fac griji ca o sa ajung mai tarziu la destinatie
– am casa si implicit am unde sa incarc la pret de Hidroelectrica 0.77 lei/kWh, chiar si trifazat cu siguranta de 40A
– pe viitor nu exclud instalarea de panouri + baterii, iau in calcul si folosirea masinii ca pe o baterie V2L/V2H/V2G
Ca dezavantaje vad:
– pretul mare la incarcarea din statiile rapide 2-3 lei/kWh, de vreo 3 ori mai mare decat la incarcarea de acasa
– preturile mari la masinile electrice
– lipsa stocuri sau livrare „rapida” in 2-3 luni (de multe ori termenul este de 6 luni si nu se incadreaza in Rabla Plus)
– lipsa unor optiuni importante V2L/V2H/V2G si implementarea greoaie
Deocamdata nu am gasit o optiune viabila (lipsa de stocuri la variantele dorite + preturile mari, practic nu gasesti decat variante de buget sau de top cu 4WD) si ma gandesc serios sa renunt anul acesta la Rabla Plus, vedem ce va fi la anul (daca va mai fi ceva).
Tesla iese din discutie pentru ca … lipsa V2L/V2H/V2G, precum si alte considerente: interior spartan, sistem inchis, lipsa total de senzori dedicati/radar, etc
Tinand cont de scaderea vanzarilor de masini electrice la nivel global, mentinerea preturilor ridicate (si chiar scumpirea in unele cazuri), impunerea de taxe vamale suplimentare colosale … trendul scaderii va fi destul de abrupt.
Daca in prima etapa din martie s-au epuizat toate fondurile in vreo 10 zile, in a doua etapa s-au dat mai putin de 25% (un pic sub 60M din totalul de 240M lei), iar in etapa 3 in acest moment, dupa o saptamana nu s-au dat nici macar 15%.
Sunt curios cate vochere s-au concretizat si in achizitii (eu banuiesc ca sunt sub 50%).
andry a zis
Tocmai m-am întors de la Atena , Grecia, unde am oprit fix de 2 ori sa încarc. Odată în Bulgaria, și odată în Grecia. atât. timp total:1.5h la un drum de 14 ore și 1200km
Alexandru a zis
Cand o sa intelegeti ca o masina electrica nu se potriveste oricui?
Personal ma declar extrem de multumit de faptul ca am facut trecerea de la diesel la electric de aprox 1 an si 2 luni. Pana acum am 40k km si am strabatut Romania si Grecia, cu 2 copii. Ca si costuri sunt mult sub diesel atat cu alimentarile cat si cu intretinerea.
Confortul ca nu se aude nimic de afara ca nu iti huruie un motor inseamna evolutie, cine vrea are optiunea sa ramana la troncaneli, schimburi de ulei, filtre, discuri, placute, uleiuri prin cutiile de viteze etc.
XoR a zis
Ce mi se pare mie amuzant este ca marea majoritate a celor care sunt impotriva EV-urilor , sunt talibani care nici macar nu detin un EV , vorbesc din auzite .
Eu unu sincer nu am intalnit pe nimeni cu EV sa imi spuna ca nu e multumit si ca ar vrea sa faca trecerea inapoi la ICE .
Greuceanu a zis
Faci mișto de noi.
Eu am întâlnit posesori de EV fără număr care au nemulțumiri și care evită să plece la drum foarte lung cu EV-ul. Majoritatea celor pe care îi cunosc au și o mașina pe combustie pentru concedii.
Normal că la drumuri scurte sau prin oraș e foarte potrivită și chiar indicată o mașină electrică, dar că nu există posesori de EV care au și nemulțumiri e o afirmație caraghioasă și neadevărată. Poate multora dintre ei le este jenă să recunoască, dar nu că nu există.
Ninu a zis
Eu am întâlnit. Nici vorba de trecut înapoi la termice pentru ca nu a vândut masina veche. Cu cea electrica merge strict în oras. Și incarca la statii ca sta la bloc. Și ii baga mai mulți kw pe gat decât are autonomie bateria.
Valentin a zis
Sâmbătă veneam dinspre Sighișoara si mă duceam spre Râșnov.
Pe drum (DN13 cred) am dat peste o Tesla Model Y cu număr de Constanta care mergea cu 70 km/h, limita fiind de 100 km/h.
Traseul respectiv are multe linii continue, iar in spatele electricei se formase o coadă de toată frumusețea.
Probabil mergea asa sa-si conserve bateria.
Înțeleg chestia asta, dar pt noi, cei din spatele lui, nu a fost i experiență tocmai plăcută.
Greuceanu a zis
Exact ce am relatat și eu despre Tesla Model 3 întâlnită de mine, încurca circulația, noroc că nu era linie continuă și restul mașinilor puteau să o depășească.
Ideea e că mie mi s-a părut penibil ca un posesor de mașină cu motorizare de 300 Cp sau mai mult să meargă „ca melcul” pe acea porțiune de drum. Pentru asta se putea folosi o Dacia Spring, nu o Tesla.
Radu a zis
Cum??? Nu depasea nimeni pe linie continua?? In Romania??
Ceva nu se leaga la povestea asta…
Eu cand merg legal imi iau claxoane si sunt depasit pe orice fel de linie si orice fel de curba. Daca cumva merg cu 70 pe unde e limita de 100 risc sa imi iau si bataie!
Nu vreau sa contest povestea, dar eu personal nu tin minte sa fi vazut vreodata o masina (nu tir sau autocar) care sa mearga mai incet si sa nu fie depasita in absolut orice conditii in Romania.
Ah, ba da! Cand masina respectiva era de politie si toti curajosii mergeau cumintei in spate, desi masina de politie mergea cu 50 pe portiune unde limita era de 70. Asta o tin minte foarte bine.
Darius a zis
Foarte multi franeaza la 30 km/h cand vede o masina de politie, indiferent daca limita e de 70.
Ninu a zis
Mie mi a plăcut de 2 cu tesla pe A2 la mol . Au ajuns săracii cu speranța sa incarce dar chargerele aveau ecranele stinse. 🙂 S-a început pe loc o dezbatere
Radu a zis
Ninu, ii inteleg! Este cam nasol sa ajungi la un punct de incarcare si sa vezi ca nu ai cum sa iti faci plinul. Este fix acelasi sentiment ca atunci cand ai ajunge cu rezervorul gol la peco si nu ai putea pune benzina/motorina.
Sa ne amintim de panica aceea de acu vreo 2 ani care a paralizat toata Romania (mai putin pe aia cu EV-uri?). Cand toti s-au speriat ca se face 11 lei litrul si au stat ore in sir in orase blocate? Unii s-au duc cu rezervoare de apa de 1000 litri?
Or avea astia cu ev-uri anxietatea bateriei, but hell, astia cu ICE-uri au probleme mult mai mari (dar mai rare, adevarat).
Darius, da momentul ala cand „soferii” franeaza ca vad masina politiei e ceva ce nu am putut intelege niciodata. E ca si cum habar nu au care e limita pe unde conduc… Sau poate vor sa se asigure ca nu comite politia vreun abuz?!
Vorbim de o tara cu foaaarte multi conducatori vai de capul lor, dar fix aia 3 cu EV incurcau toata circulatia pentru toti soferii, ca nu-i asa, toooti merg ultra regulamentar si nu pun pe absolut nimeni in pericol.
Si nu prea inteleg nici de ce exista 2 tabere. Ce treaba am eu ca X are EV? Foarte bine, i se potriveste, e ce are nevoie, sper sa il poata incarca fara probleme. Iar daca Y are clasica, iarasi foarte bine, nici nu as incerca sa conving ca nu e ok, ca doar nu fac eu EV-u ca sa il conving sa cumpere.