Locatie Otopeni, Bucuresti, vis-Ã -vis de aeroport, in fosta incinta Metro si nu numai. Intre 5 si 14 octombrie a avut loc Salonul / targul International Auto Bucuresti (deci tocmai sa terminat). Sa vedem daca s-a ridicat la inaltimea asteptarilor sa nu.
SIAB-ul de anul acesta a avut si bune si rele. Eu voi incepe cu organizarea, pentru ca este primul lucru de care te loveai (deci cu relele). Anul acesta salonul a fost tinut in Otopeni, mai departe decat se obisnuia, ceea ce ingreuna accesul destul de mult. Oficialii au declarat ca lipsa spatiului a determitat gasirea unei noi locatii, si a fost aleasa vechea cladire Metro, langa care s-au inaltat cateva corturi albe (unde erau defapt expuse automobilele; in Metro era sectiunea de tunning). Dar eu suspectez o reducere a costurilor de desfasurare.
Deci dintr-un foc era mai greu de ajuns la SIAB. Dar nu doar distanta ingreuna totul. Accesul se facea printr-un singur punct, de pe DN1, drum care nu este inca pus la punct complet, si nu face fata traficului in mod normal. Iar cu excesul determinat de SIAB a fost jale. Mai ales ca trebuia sa intorci pe DN1, pe sub pod, salonul fiind pe cealalta parte. Deci se statea in masina ceva ceva, si asta intr-o zi de luni, cand era cel mai liber.
Ajungeai la intrarea in salon, unde se continuau cozile de automobile. Cel putin biletele le luai din mers, de la baietii care se plimbau printre masini. Dar tot opreai sa le arati. Un bilet a fost 15 lei. Nici mult nici putin. Insa problema era ca parcarea era tot 15 lei, de zece ori cat o ora in centrul Bucurestiului. Si cum nu puteai sa lasi masina in alta parte, erai obligat de circumstante sa ii platesti, ceea ce ducea costul de salon la 30 lei pentru cei ce se duceau singuri.
Ajungand la parcarea propriuzisa, parcare impartita in doua, pentru vizitatori si pentru expozanti (adica low si high end), te intampina un alt paznic important care-ti cerea iar biletul de parcare (deja rupt la intrare), si te lua la rost ca de ce e rupt. Te tinea putin de vorba, cum ca nu trebuia rupt pana la el, dupa care te lasa sa intri. Si ajungeai in parcarea improvizata, ad-hoc, pentru SIAB. Adica o zona de pamant acoperita cu pietris, pietris cam… afanat pe alocuri, unde putrai sa te impotmolesti cu masina daca nu erai atent.
Mai puteai, daca aveai accese sinucigase, sa te duci la SIAB cu transportul in comun. Aveai de ales intre autobuzul care merge la aeroport, autobuz care vine rar, e aglomerat, e scump, si este, ca orice alt autovehicul, este supus aglomerarii traficului. Au mai fost si cateva autobuze speciale pentru SIAB, cu care nu am avut “placereaâ€, dar care am vazut ca erau si mai rare si mai aglomerare. Deci nu prea era o optiune buna acest transport in comun, dupa cum si-au dat seama cei ce l-au folosit.
Poate am vorbit prea mult despre organizare, dar a cam scartait. Si inca nu s-au terminat relele, dar le voi trata mai la sfarsit pe restul. Deci am ajuns la salon. Aici a fost mai bine decat in editiile trecute, in ideea ca au fost mult mai multe autoturisme, mai noi, mai scumpe, concept cars si toate cele.
Poate ca acum doi ani partea de tunning a fost mai bine reprezentata, dar a fost suficient si acum. Si de aceasta data au vazut aici masini foarte scumpe folosite drept modele, ca Aston Martin Vantage V8 si Vanquish S, Chevrolet Corvette, Ford Mustang Cobra etc. Erau si o serie de Dacii MCV transformate in ambulante. Si inca o noutate la SIAB 2007 in tunning-ul romanesc, venirea celor de la Brabus.
Si acum trecem in cort, la salonul propriuzis, sau targ mai corect spus, pentru ca majoritatea firmelor urmareau sa-si vanda automobilele, nu sa le prezinte. Singurul producator important nereprezentat la SIAB a fost Peugeot. Ceilalti insa au venit cu aproape toata gama de autoturisme, inclusiv modele abia lansate si cateva concepte.
Dacia a prezentat in premiera mondiala noul Logan Pick-up, si ne-a aratat cum putem sa avem 7 locuri intr-un Logan MCV. Renault a venit cu noua limuzina Laguna III, prezentata in premiera la salonul de la Frankfurt de luna trecuta, si conceptul Koleos. BMW si Mercedes au avut o gramada de variante sportive, M-uri si AMG-uri de toate marimile.
Volvo a venit si el cu un concept, XC60, cu un design impresionant, extrem de agresiv, si a prezentat si noul XC70, destul de similar cu vechiul model. La Ford s-a putut vedea noul Mondeo, Focus-ul ST, cat si conceptul IosisX. Si Mazda a avut noutati, dezvaluind noile Mazda 6 si Mazda 2.
Ca tot am trecut in Asia, la japonezii de la Nissan nu am putut admira nimic nou. Doar modelele care se regasesc deja in showroom. La Honda insa a putut fi admirat un Civic Hibrid, si noua Civic TypeR. Si Toyota a venit cu hibridul lor, Prius, avand si o macheta care arata cum functioneaza diversele sisteme revolutionare. Insa cineva era daltonist la acel stand, pentru ca au avut o Auris… argintie. In plus, a putut fi vazut si conceptul Urban Cruiser, o masina cam… urata dupa gustul meu, si Aygo Sport, un fel de C3 Pluriel.
Hyundai a prezentat noua lor compacta, i30, ce imparte aceeasi platforma cu Kia Ceed. Mitsubishi avea pregatit noul model de Lancer, iar Subaru si-a reinnoit Impreza-ul si l-a adus si pe Justy, mezinul lor. Iar la Suzuki si-a luat zborul Swift Sport.
Inapoi in Europa, am putut gasi la standul Audi modelul R8, un superb bolid, iar la VW a fost prezentat noul Tiguan (un Golf pe steroizi). Bineinteles, pleiada de Porsche-uri, Maserati-uri (printre care si noul GranTurismo), si cele cateva Lamborghini-uri, izolate si departe de public, cum le sta lor bine. Citroen ne-a arata varianta de C4 sedan, si primul lor SUV, C-Crosser. Iar Alfa a venit cu a lor Brera. La Fiat multe noutati, ca abia lansatele Bravo si Linea, si premierele la noi 500 si Sedici. Iar cel mai impresionant a fost Truckster, o camioneta cu usile care se deschid in sus, ca la supersportive.
GMC a fost reprezentat de Opel si Chevrolet, care au dezvaluit varianta sedan a Astra-ului, si au aratat si SUV-ul lor Antara, realizat pe aceeasi platforma cu Captiva. Tot la Chevrolet a putut fi admirat si noul Aveo, care m-a impresionat placut. Ramane de vazut daca acest model se va comporta mai bine decat predecesorul la Euro NCAP.
Si americanii au fost reprezentati in forta, cu un stand puternic de la Chrysler + Dodge + Jeep, care au avut reprezentate modele ca Sebring, 300C, Avenger, Nitro, Caliber, Wrangler, Cherokee, Grand Cherokee si Commander. Mai puteam admira o Corvette, flancata de un Hummer H3 si un Cadillac Excalade.
In rest, cateva Mini-uri, Smart-uri, Daihatsu-uri, motoare si quad-uri. Si cum se intampla de obicei la SIAB, masinile mai interesante erau incuiate, iar cele si scumpe erau ingradite frumos si tinute la distanta. Pacat. S-a dat vina pe vandalismul vizitatorilor, care ar fi furat si stricat tot ce se putea. Dar la o masina de 200 000 € ce conteaza o scrumiera de 100 €. Si oricum, prezenta la un salon auto implica si unele riscuri pentru modelele in cauza, de aceea sunt si asigurate. Si daca se vroia cu adevarat, se putea investi intr-un staff mai atent, care sa aiba grija sa nu se intample nimic rau la masini. Dar a fost mai simplu sa le prezinte din zare.
O sa sfarsesc cu alte cateva lucruri negative, care te intampinau mai ales la plecare. Toaletele erau aproape inexistente, formandu-se cozi mai rau ca la intrare la salon. Adaosurile comerciale la cele cateva restaurantele improvizate erau la inaltimea evenimentului, noroc cu Mc Donald’s-ul care are preturi fixe.
Parcarea era nemarcata si neiluminata, asa ca fereasca sfantu sa pleci pe intuneric, ca aveai de cautat masina. Luminile se aprindeau doar la expozanti, ca vizitatorii platisera deja… ce rost mai avea sa li se faciliteze plecarea?! Iar intratul inapoi pe DN1, la ora de varf, era un adevarat deliciu.
Dar noi sa fim sanatosi si sa mergem si la urmatorul!
Alexandru a zis
Poate reusesc sa mai adaug alte cateva poze zilele astea…