Anul ăsta se împlinesc 8 ani de când scriu aici și 7 ani de când am testat primul monitor pe 120Hz. Se împlinesc 7 ani de când nu mai pot lucra pe un monitor convențional de 60Hz și vreau să vă vorbesc mai pe larg de ce este bine să avem un FPS ridicat și o rată de refresh mare.
Este un articol în care o să vă vorbesc deschis despre subiect și este posibil ca mulți dintre voi să nu fiți de acord cu mine. Mă aștept la asta pentru că așa cum fiecare dintre noi auzim diferit sau avem un simt al mirosului mai puternic sau mai slab, tot așa fiecare dintre noi vede diferit.
Introducere
Acum 7 ani când am luat în primire primul monitor destinat gaming-ului nu înțelegeam ce face. Nu înțelegeam cu ce diferă față de un monitor normal. Eram mic și prost, învățam și descopeream lucruri noi.
Atunci am aflat că este vorba despre rata de refresh și de timpul mic de răspuns al monitorului, însă acest lucru din urmă îl știam. Cu cât ms-ul este mai mic cu atât monitorul este „mai rapid”. Daca este prea mare apare fenomentul pe care noi îl denumim ghosting, Îmi este puțin greu să vă explic în română așa că vă dau definiția în engleza:
Monitor ghosting is an effect on an LCD flat panel display that occurs when a “ghost” image which was previously displayed continues to remain on screen even though part of the visual has changed. It is caused by smearing or blurring of the pixels. … These may or may not happen în combination with the ghosting effect.
Am setat monitorul pe 120Hz și în secunda următoare am avut un soc. Am observat cât de plăcut se vede cursorul de la mouse atunci când îl mișc. Nu înțelegeam de ce, nu știam la ce să mă aștept în acel moment.
Am intrat într-un joc și am rămas cu adevărat surprins de felul în care se mișcă. Totul era mai smooth, mai rapid, mai plăcut, însă practic nu știam ce se întâmplă. Știam motivul, rata de refresh mare, dar nu știam ce se întâmplă practic.
Explicația
Aici vreau să fiți puțin atenți și să înțelegeți ce se întâmplă, ce este această rata de refresh și cum afectează inclusiv numărul de FPS-uri și automat experiența voastră cu jocul. Pentru că da, puteți deveni mai buni!
Eu țin bine minte când mă jucam CS 1.6 și vedeam numărul mare de FPS-uri: 100, 200, 300FPS în funcție de setări sau calculator. Eram bucuros că PC-ul meu e puternic și poate rula bine jocul. Ce nu observam eu era că și la 100FPS dar și la 300FPS imaginea era aceeași. Nu vedeam o îmbunatățire. De ce?
Pentru că rata de refresh a monitorului meu era de 60Hz. Asta înseamnă că monitorul putea să redea maxim 60 de cadre pe secundă, doar că jocul nu știa de limitările monitorului meu. Da, calculatorul era puternic și putea să ruleze jocul cu 300FPS, însă monitorul nu știa să afișeze 300FPS. Singurul mod în care poți face ca jocul să cunoască limitările monitorului este să activezi funcția V-Sync, moment în care FPS-ul va fi egal și pe cât se poate de constant cu rata de refresh.
Astfel, FPS-ul este în strânsă legătură cu rata de refresh a monitorului. Asta înseamnă că daca vrei să te bucuri cu adevărat de jocuri și de numărul ridicat de cadre pe secundă afișate de joc, o să ai nevoie de un monitor performant. Totuși, FPS nu este același lucru cu rata de refresh.
Aici intră în acțiune monitoarele de gaming care se diferențiază de cele convenționale tocmai prin rata mare de refresh. Sunt și alte aspecte dar cel mai important lucru este acesta.
Rata de refresh nu înseamnă cadre pe secundă!
Vreau să mai fac o mică paranteză. Cunosc multe persoane care se joacă pe detalii slabe sau medii doar pentru a avea un FPS cât mai ridicat, însă monitoarele lor sunt unele clasice pe 60Hz. Dacă s-ar juca pe setările maxime atunci jocul ar rula cu un FPS mai mic, chiar și 60 să spunem, și tot nu ar exista diferențe. Însă psihicul lucrează diferit și la fel și vederea.
Mulți ar spune că FPS = rată de refresh. Este complet greșit, sunt doua entități diferite care doar colaborează, sunt sincronizate. Rata de refresh a unui monitor se poate traduce în numărul de „flash-uri” pe care ecranul le are într-o secundă. Poate părea o explicație puerilă dar ideea este să înțeleagă toată lumea chiar și un copil. Rata de refresh o putem explica drept de câte ori imaginea monitorului este împrospătată într-o secundă.
Îmi aduc aminte cum acum 10-15 ani producătorii de jocuri ne spuneau că 30FPS este suficient, că tot ce este peste nu contează. Uite cât de mult s-au înșelat. Astăzi, toți gamerii preferă monitoarele care pot să redea peste 60Hz, iar diferențele sunt vizibile cu ochiul liber.
De unde a început totul
Toată această nebunie cu numărul de cadre pe secundă limitat la 30FPS se trage din cinematografie și televiziune. La începuturile cinematografiei s-a pus întrebarea „de câte cadre pe secundă ai nevoie pentru a face o animație?”. S-a ajuns la valorea pe care o cunoaștem și astăzi: 24 de cadre pe secundă. Acest standard se folosește și astăzi în cinematografie.
Cele 24 de cadre pe secundă reprezintă valoarea minimă de unde poți recunoaște o animație, dar nu a spus nimeni că nu ai voie să ai mai multe cadre. Cumva ne-am limitat singuri la această valoare, iar mai târziu la 25 și 30FPS din cauza televiziunii analogice. Aici este alta poveste…poate în alt articol.
Din diverse motive greu de înțeles pentru mine, multe companii și mulți oameni cu influentă nu au fost de acord cu un număr mai mare de 30FPS, considerând această valoare „suficientă, nu ai nevoie de mai mult”. Până când cineva a decis că este nevoie de mai mult.
Mai mult înseamnă mai bine
Atunci s-au vazut clar diferențele dintre 30FPS și 60FPS, iar mai târziu când gaming-ul a evoluat ne-am dat seama că avem nevoie de și mai multe FPS-uri. Gamerii au fost cei care, dpmdv, au reușit să aibă suficientă putere încât să ceară produse mai bune. Gamerii profesioniști dictează cum să se construiască un mouse de calitate, un monitor sau o tastatura. Producătorii mari colaborează cu jucători de renume pentru a produce un echipament bun și de înaltă performanță.
Pentru că asta ne interesa să aflam: te face un jucător mai bun rata de refresh mare sau FPS-ul ridicat? Răspunsul final este da! Te face un jucător mai bun cu condiția ca și tu să ai reflexe bune și o privire ageră.
Am făcut un experiment chiar cu mine ca să mă conving singur de acest lucru chiar daca știam care este adevărul. Am folosit platforma de antrenament din League of Legends și folosind același campion, timp de 10 minute am farmat minioni. Am blocat nivelul de experiență astfel încât totul să rămână la fel și rezultatele au fost interesante.
În primă fază cu monitorul setat pe 60Hz am farmat 53 de minioni, iar cu monitorul setat la 144Hz am farmat 70 de minioni. Diferența de 17 minioni este mare pentru acest joc și poate face diferența în primele minute de gameplay deoarece mai mult farm înseamnă mai mult gold, deci iteme în plus față de adversar.
Totul este mai rapid atunci când te joci și ai echipamente bune, iar imaginea afișată de un monitor de 144Hz este mult mai clară, mai plăcută ochiului și mai odihnitoare. În momentul în care faci trecerea de la 60Hz la 144Hz o să simți cum imaginea este mai plăcută, iar ochii nu mai sunt la fel de încordați. O să ai ochii mai odihiti. Dacă nu credeți asta vă invit să folosiți un monitor de 144Hz pentru o zi, iar a doua zi să vă întoarceți la cel de 60Hz. O să-l urâți, garantez!
Acum câțiva ani am luat parte la Comic Con la o demonstrație unde am putut vedea diferențele dintre 60Hz și 120Hz. Gândiți-vă doar că intre cele 60 de cadre afișate pe un monitor de 60Hz trece un timp de 16.6ms. La un monitor cu 120Hz acest timp se micșorează de doua ori, adică 8.3ms. La un monitor de 240Hz timpul este și mai mic, 4,15ms, iar acum avem monitoare și de 300Hz.
Asta înseamnă că eu dacă folosesc un monitor de 144Hz și tu unul de 60Hz, într-un joc de acțiune cum este PUBG sau CS eu te voi repera mai repede în cadru pentru că efectiv îmi apari mai repede în cadru decât iți apar eu tie. Chiar daca discutăm despre valori mici de ms, acestea contează în realitate.
Concluzia?
Important este să aveți și voi reflexe bune, o privire sănătoasă și plăcere de a juca. Degeaba simți îmbunătățirea daca nu poți profita de ea. Este ca și cum ai avea o mașină cu motor puternic dar nu poți să o controlezi și faci accident.
În prezent eu folosesc doua monitoare complet diferite pentru nevoie diferite. Atunci când mă joc am un monitor Full HD de 144Hz, iar când mă uit la un clip folosesc un monitor de 60Hz și rezoluție 2K.
Fac asta pentru că imaginea este mult mai rapida pe cel de 144Hz, nu mă dor ochii, nu amețesc și mă pot juca mai bine. Pe cel de 60Hz am încercat să mă joc fix cu câteva ore să încep articolul pentru a putea exprima mai bine senzația. După doar 1 minut am simțit cum ochii mă dor, imaginea parca sacada și la scurt timp aveam stări de greață. Asta pățesc de 7 ani de zile atunci când încerc să mă joc pe un monitor cu 60Hz. Uneori pățesc asta chiar și atunci când nu mă joc.
Un FPS cât mai are în gaming și o rată de refresh cât mai ridicata iți oferă o experiență mult mai plăcută dar și un avantaj în fața adversarului.
La final vreau sa va las si niste link-uri de unde va puteti procura sisteme de gaming foarte bune. Sistemele fac parte din campania System Builder de la Nvidia si sunt de doua tipuri: RTX si eSports.
La PC Garage aveti AICI sistemele pentru eSports si AICI sistemele cu RTX. Dupa cum o sa vedeti sistemele de eSports nu sunt foarte scumpe si nici nu au componente scumpe. In eSports jocurile nu sunt atat de solicitante, insa FPS-ul trebuie sa fie ridicat si constant.
Sistemele pentru eSports sunt gandite pentru jocuri de tip CS:GO, LoL, DOTA, PUBG etc. Nu sunt jocuri care cer multe resurse.
De asemenea, sisteme similare eSports gasiti si la Altex AICI, iar cele cu RTX le gasiti AICI.
ITDirect au si ei campania si gasiti sistemele AICI si AICI.
varucu a zis
Tu nu-ti mai iei masina, iti iei un monitor de 300 Hz 🙂 Are si dezavantaje (daca le poti spune asa) refresh-ul mare: un film isi cam pierde farmecul la 100 Hz, totul arata mai degraba ca o piesa de teatru. E buna initiativa, chiar daca aveam deja informatiile, sunt sigur ca multi vor invata ceva. Sa ne spui si ce s-a intamplat dupa ce erai “mic si prost”! 😛
Jedi1 a zis
ping mic – conform datelor – cei cu ping mai mic au sansa mai mare de castig in jocul online [ gen WoT ]
tibi a zis
Pana la urma am citit degeaba articolul chiar cred ca este de fapt clickbait! Ceva despre jocuri, despre pubg, cs, chestii care chiar nu vad ce legatura are cu marea majoritate a utilizatorilor de monitoare.Tot nu am aflat „De ce este bine sa avem un FPS ridicat si o rata de refresh mare”.
DaniD a zis
Dom’le, cu cat ai aceste valori mai mari, cu atât îți apare imaginea mai repede. Cu cât îți apare mai repede cu atât acționezi mai repede. Dacă acționezi mai repede ca oponentul tău, ai un avantaj dacă nu chiar câștig de cauză…
Simplu.
Dacă nu ne referim la jocuri, atunci, când ochii omului vad mai puține tranziții între schimbările de informații, sunt mai puțin solicitați și rămân mai odihniți.
ionut a zis
S-ar putea sa nu-ti placa cel de 60Hz si din cauza ca acel monitor ar putea avea iluminare PWM, adica sa nu fie flicker free. Eu simpt diferenta dupa cateva minute, si chiar nu m-as mai putea intoarce la PWM care e ok doar la frecvente f mari.
Raoul Centea a zis
Perfect adevarat , pacat ca se gasesc cu greu monitoare de 40 , 45 , 50 inch pe 120 , 144 , 300 Hz .Gamerii stiu de ce .
Cristi a zis
Eu personal nu observ diferente la o frecventa de refres peste 90Hz.
Florescu Dan a zis
Avand in vedere ca reactia (reflex) a unui om normal variaza intre 0,3s (300ms) si 0,6s(600ms) , oare cat conteaza intr-un joc cand se intalnesc fata in fata unul cu 60Hz si unul cu 120Hz cele 10ms diferenta? Corect, la exact acelasi reflex cel cu 120Hz va avea un avantaj de cateva milisecunde, in realitate nu ai niciun avantaj. Vine un copil cu reflexe de maimuta si te face varza cu tot cu monitorul tau de 300Hz.