Piața auto europeană traversează o perioadă de transformare profundă, influențată de reglementările de mediu, tranziția către electromobilitate și instabilitățile economice.
În timp ce unele piețe reușesc să înregistreze creșteri moderate, segmentul vehiculelor electrice suferă de pe urma reducerii subvențiilor guvernamentale și a incertitudinilor legate de infrastructura de încărcare.
Datele furnizate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) indică o creștere de 5,4% a înmatriculărilor de autoturisme noi în România în februarie 2025, comparativ cu aceeași lună a anului precedent. În total, 11.779 de unități au fost înmatriculate, iar Dacia domină piața cu 3.532 de unități, urmată de Toyota și Skoda. Cu toate acestea, pe ansamblul primelor două luni din 2025, înmatriculările sunt în ușoară scădere, cu -0,6% față de aceeași perioadă din 2024, totalizând 23.602 unități.
Dacă piața generală dă semne de stabilizare, segmentul vehiculelor electrice se confruntă cu o scădere semnificativă. Înmatriculările de autoturisme pur electrice au scăzut cu 35% în februarie 2025 comparativ cu anul precedent, atingând o cotă de piață de doar 6,1%. Aceasta reprezintă o scădere și față de ianuarie, când piața EV era deja în declin cu 28,4%, dar cu o cotă de piață mai ridicată, de 9,8%.
Un factor major care a contribuit la această scădere este reducerea sprijinului financiar acordat de stat pentru achiziția de vehicule electrice. În 2024, valoarea tichetului Rabla Plus a fost diminuată la 5.100 de euro per autoturism, comparativ cu 10.000 de euro în anii precedenți. Producătorii și importatorii auto au solicitat recent creșterea subvenției la 8.500 de euro pentru 2025, argumentând că reducerea drastică a sprijinului guvernamental a avut un impact negativ asupra pieței. România a ajuns astfel pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește ritmul de creștere a pieței EV.
În context european, marile piețe auto, precum Germania și Franța, au înregistrat creșteri moderate, dar și ele resimt efectele scăderii subvențiilor pentru electrificare. Producătorii auto își concentrează eforturile pe lansarea unor modele electrice mai accesibile și pe dezvoltarea infrastructurii de încărcare, esențială pentru adoptarea în masă a mobilității electrice. În România, rămâne de văzut dacă intervențiile guvernamentale vor reuși să redreseze vânzările de vehicule electrice sau dacă piața se va reorienta spre soluții hibride și motorizări tradiționale mai eficiente.
„reducerea sprijinului financiar acordat de stat”? Statul ar face bine să nu mai folosească banii din taxele și impozitele furate de la contribuabili pentru a alimenta fandoseala ecoșmecherilor aroganți și buzunarele fabricanților de minitroleibuze. Dacă au chef să vândă nu au decât să sponsorizeze ei, din propriile profituri. Altfel, e concurență neloială și toate statisticile sunt viciate din start.
Corect, dar unele industrii au nevoie la inceput de suport. Posibil sa nu mai fie nevoie acum pt EV.
Nu merge chiar asa si uite de ce.
Hai sa luam Ford (pentru ca face Puma in Craiova). Bun uzina aia avea toate utilajele pentru a produce masina cu motor termic, inclusiv motorul. Ca sa poata produce Puma electric, e nevoie de alte utilaje care sunt cam foarte scumpe. Asta ridica pretul masinii. Daca totul ar fi existat deja acolo, atunci EV-ul ar fi fost doar putin mai scump decat Puma clasica.
Si apare dilema. Sa vanda Ford ieftin deci in pierdere, sa ajunga la faliment si sa ii dea afara pe toti ajngajatii din Craiova? Sau sa intervina guvernul cu un ajutor pentru masini, practic clientul sa aiba o reducere, iar Ford sa isi ia totusi banii ca sa fie sustenabila imvestitia?
Decizii decizii…..
Da.
Excelente aceste subventii, pentru producatori.
Hai sa luam exemplul Dacia. Neaos, romanesc.
Au importat o „trotineta” chinezeasca, ce costa 10k Euro si au vandut-o cu 20k Euro, dar plateai doar 10K pentru ca 10K erau de la Stat subventie.
Corect, nu?