Google a achiziționat Waze în 2013 pentru suma de 1,1 miliarde de dolari, într-o mișcare privită de specialiști și utilizatori cu atenție și îngrijorare, după cum ar zice (încă) președintele României.
De la început s-au făcut estimări privind data la care Waze va dispărea, pentru că nu avea sens ca o singură companie să dețină două programe de navigație, fie ele și oarecum diferite. De asemenea, utilizatorii Waze, care preferă aplicația pentru notificările privind poliție, radare, accidente sau gropi, au fost reticenți că Google va menține aplicația lor favorită.
Apropo de asta, chiar și în sondajul nostru, Waze a ieșit pe primul loc! 🙂
Fast forward în 2024, unde descoperim că ambele aplicații încă există, fără vreun anunț oficial cu privire la oprirea vreuneia sau a vreunui plan de contopire. Cu toate acestea de-a lungul anilor, Google a integrat multe dintre funcționalitățile Waze în Maps, ceea ce a legitimat astfel de întrebări legate de viitorul Waze.
În ciuda popularității acestei aplicații, sunt de părere că Google va renunța la Waze în viitorul apropiat. Vedeți mai jos de ce.
În primul rând, Google Maps a devenit din ce în ce mai robust și mai complet, încorporând multe dintre caracteristicile care au făcut Waze popular. Funcționalități precum raportarea accidentelor, notificarea intrării în anumite localități, anunțurile cu privire la poziționarea radarelor și a condițiilor de trafic în timp real sunt acum parte integrantă acum la Maps. Această suprapunere de funcționalități face ca întreținerea și dezvoltarea a două aplicații separate să pară redundantă și lipsită de vreo logică economică. În contextul actual, unde companiile tehnologice caută să-și eficientizeze operațiunile și să reducă costurile, menținerea a două aplicații de navigație poate deveni o povară nejustificată.
Pe de altă parte, Google este recunoscută pentru ideile fixiste cu privire la lansarea de aplicații cu aceleași funcționalități (Wallet și Pay ar fi ultimele de pe listă) și pentru testarea pieței cu produse care nu prea au viitor (Stadia fiind unul dintre ele). Pe toate le puteți găsi aici și, foarte important, au fost fie retrase, fie comasate cu altele).
În al doilea rând, Waze și Google Maps au grupurile țintă relativ similare, chiar dacă nu tocmai identice. Deși Waze este apreciat pentru orientarea sa spre comunitate și actualizările de trafic în timp real, Google Maps a crescut semnificativ în termeni de utilizatori activi datorită integrării sale strânse cu ecosistemul Google. Big G ar putea decide să concentreze toate resursele pe Google Maps, oferind o experiență de navigație unificată și continuând să atragă utilizatorii Waze către această platformă prin îmbunătățiri constante și adăugarea de funcționalități noi.
Un alt aspect de luat în considerare este integrarea profundă a Google Maps cu alte servicii Google, cum ar fi căutarea online, calendarul și asistenta vocală Google Assistant. Când setăm o întâlnire în calendar și fixăm și locația, aplicația cu care se deschide implicit, fie că discutăm de Android sau Android Auto, este Maps. Unde mai pui că doar ea este preinstalată la un telefon nou, fie el și Pixel, nu și Waze!
Această integrare creează o experiență de utilizare fluidă, care poate fi greu de replicat de către Waze. Utilizatorii ar putea prefera să aibă toate aceste funcții într-o singură aplicație bine integrată, în loc să facă balet între două aplicații separate pentru diferite nevoi de navigație.
De asemenea, trebuie menționat că Google a investit masiv în inteligența artificială și în algoritmi de învățare automată pentru a îmbunătăți Google Maps. Aceste tehnologii permit aplicației să ofere recomandări de traseu mai precise și personalizate, adaptându-se la comportamentul și preferințele utilizatorilor. Waze, pe de altă parte, se bazează încă foarte mult pe raportările utilizatorilor, ceea ce, deși eficient, poate să nu fie la fel de scalabil sau de precis pe termen lung.
În concluzie, deși Waze a fost un pionier în navigația comunitară și a oferit funcționalități inovatoare, realitatea economică și strategică a Google ar putea duce la renunțarea la această aplicație în viitorul apropiat. Nu se va întâmpla mâine, poate nici anul viitor. Dar 2030 nu cred că ne mai prinde cu ambele aplicații în portofoliul gigantului american. My two pence!
Mircea a zis
… sau cum sa scrii o știre aproape falsă bazată doar pe modul malițios de a speria subtil lumea .
Greuceanu a zis
Mirciulică, despre ce știre vorbești? Tu ai proprietatea termenilor? Pare că nu, altfel nu ai scrie comentarii caraghioase.
Omul și-a exprimat o opinie care nu are nicio legătură cu vreo știre. Știrea implică o informație bazata pe un fapt, adică pe ceva deja întâmplat, Cristi a avut o opinie despre ceva ce crede că o să se întâmple în viitor.
Cu care și eu sunt de acord, două aplicații cu aceeași funcționalitate este ceva contraproductiv pentru orice entitate care le deține.
Cristian Răducă a zis
Daca te uiti sus, sub titlu, scrie ca e editorial. Deci e un articol de opinie, nu o stire. E posibil sa nu fie asa cum am scris eu, iar Google sa tina mai departe cele doua aplicatii, e posibil sa inchida Maps, e posibil sa vanda Waze, e posibil sa se intample multe. Dar asta a fost opinia mea. Iar seria se numeste Opinie Nepopulara, tocmai pentru ca nu tin sa scriu ce convine tuturor.
Mircea a zis
Dacă îmi explici la ce ajută atâta scris pe cel care citește , chiar te cred : citește povestea cu drobul de sare a lui Ion Creangă : https://ro.wikisource.org/wiki/Prostia_omeneasc%C4%83
Greuceanu a zis
Pe cei care nu au proprietatea termenilor cum spuneam sau nu înțeleg sensul unui text nu are cum să îi ajute.
Tu probabil ești dintre aceia care în 95% din cazuri citesc doar titlul unui articol după care pretind că au înțeles despre ce e vorba. Nu funcționează așa niciodată o discuție despre ideea care se desprinde din textul articolului.
Mircea a zis
No bine, sezi blând… și mai be pălincă, cred că e devreme … dar ce să-i faci.
Greuceanu a zis
Te las pe tine să o termini pe a ta(pălinca). 🙂
Piuir a zis
Eu m-as bucura sa prindem noi 2030 sanatosi, de waze nu prea imi fac griji. Exista ele optiuni….
Darius a zis
Ce e in 2030? Sau pana atunci?
Marius M a zis
Doar ieri era ca sa avem parte de un nou incident de tipul Cernobil, putintel mai departe, la Zaporojie.
Vivio a zis
Mi se pare ca Waze e pastrat ca platforma de test si in cazul unor probleme poate fi mai usor corectat sau facut tap ispasitor.