Autoturismele electrice sunt ecologice, sunt economice, insa au cateva mari dezavantaje: autonomia scazuta, si timpul de incarcare mare. Asta trecand cu vederea durata de viata limitata a bateriei, sau puterea scazuta. Cel putin o parte dintre aceste neajunsuri vor sa fie solutionate de celula de hidrogen (fuel cell).
Am vazut pana acum mai multe masini cu propulsie ce are la baza reactia exploziva de a combina oxigenul cu hidrogenul in urma careia se obtine apa. Insa pana acum toate erau prototipuri, indiferent de producatorul lor. Totusi era o problema de timp pana cand urma sa vedem si primul astfel de autoturism de serie.
Si se pare ca gheata va fi sparta de Toyota, care intentioneaza sa lanseze un autoturism cu celula de hidrogen pana in luna aprilie 2015, intai in Japonia si pe urma si in restul lumii. Viitoarea lor masina va avea la baza conceptul FCV, si va fi un sedan cu pretul de pornire de 69 000 $. Detaliile tehnice complete inca nu au fost furnizate, dar ne asteptam la un model de 135 de cai putere, cu o autonomie de peste 480 Km. Asta daca este sa ne luam dupa respectivul prototip. Iar plinul s-ar face in maxim trei minute.
Un astfel de vehicul insa ar avea si el o serie de dezavantaje. In primul rand reteaua redusa de distributie a hidrogenului, care chiar daca este in expansiune, este mai mult decat limitata. In al doilea rand sunt semne de intrebare cu privire la siguranta rezervorului de hidrogen, care la orice fisura ar exploda. Deci practic ai merge cu bomba in portbagaj.
Totusi, Toyota ne asigura ca a pus la punct o serie de rezervoare extrem de rezistente, capabile sa sustina presiuni de aproape 700 de atmosfere. Ce s-ar intampla insa in caz de agresiune externa (accident) nu ne este foarte clar. Iar imaginatia nu este deloc prietenoasa. Nu am vorbit nimic despre preturi, pentru ca orice tehnologie noua este inevitabil si usor de intuit scumpa, si o masina cu celula de hidrogen nu face exceptie.
Luci a zis
Hyundai’s hydrogen fuel cell car hits the road in…: http://youtu.be/bFOUqxmezAg
Andrei a zis
„Asta trecand cu vederea durata de viata limitata a bateriei, sau puterea scazuta” … Cel putin partea cu „puterea scazuta” mi sa pare rau de tot pe langa „subiect”. Si chiar si d.p.d.v. al autonomiei nu e mai buna decat Tesla. (400 km autonomie, 360 CP, 5,4 s 0-100km/h)
george a zis
si noi ce vom conduce in viitor ? ma uit la pompa si vad ca pretul tot creste. pentru unii va deveni un lux sa conduci. o sa mai treaca inca 10 ani in Romania pana vom avea masini pe hidrogen.
Red a zis
O sa mai treaca 100 de ani pana va exista o autostrada de la Arad la Constanta.
Si singurul mod de a avea o masina cu hidrogen va fi doar cumparand una second hand cand preturile vor fi de 2000 – 3000 de euro pentru una.
Da, in 20+ de ani nu s-a realizat mai nimic si ceea ce s-a realizat este doar prostirea prostilor. Si in alte tari este exact acelasi lucru, doar ca ii prostesc pe prosti cu autostrazi si salarii decente.
Marius a zis
[…]Autoturismele electrice sunt ecologice, sunt economice,[…]
Afirmatiile astea sunt foarte false.
Poate ai uitat cum se produce curentul electric si unde.
Iar despre economie e cu dus si intors, dai o caruta de bani pe masina si iti recuperezi banii in ani buni asta daca nu te lasa bateriile care sunt extrem de scumpe.
Red a zis
Economie se va face cand pretul va fi sub 20 000 de euro pe un vehicul electric. Pana atunci e o nisa pentru cei care fac filme in Hollywood (sau Bollywood) si fac un milion de dolari/euro pe luna.
Electricitatea la o adica poti sa o obtii si cu mori de vant de 200 – 500 de watti. Daca ai unde sa o inmagazinezi. Si daca ai x mii de euro pentru o masina electrica, ai x mii de euro pentru cateva mori de acestea si bateriile aferente.
Red a zis
Totul suna bine despre acest vehicul. Putere, autonomie, chiar si pretul pentru un japonez constiincios (si majoritatea sunt) este acceptabil. Desi Japonia este tara transportului in comun si costurile de a merge pe autostrada sunt mari.
Discutia despre ce se intampla in caz de accident ma duce iar cu gandul la Japonia unde statistica arata un numar de 4700 de morti dintr-un parc auto de 69 de milioane de vehicule (http://stats-japan.com/t/kiji/10786). Vizavi de Romania unde sunt 2400 la, nici nu stiu, 4-5 milioane de masini?
Asa ca inteleg ca Japonia e terenul fertil pentru asa o masina din perspectiva conduitei la volan.
Silver a zis
Ai vazut;
Exact asta mi-a sarit si mie in cap imediat cand am citit ca o sa fie in japonia lansata prima oara, si pe urma o sa fie peste tot;
Evident, daca totul o sa fie ‘okay’ 🙂
Te plimbi cu bomba-n porbagaj lol.
alin a zis
abia astept. nu inteleg de ce trebuie sa arate urat ceva nou.
tehnologia de la ampera ar trebui sa fie majoritara pe strazi astazi, e cea mai eficienta propulsie momentan.
glumele cu bomba nu au sens. daca strivesti masina intre tiruri si explodeaza oricum sunt deja morti toti.
Silver a zis
Aulo;
Nu compara o explozie a unei celule de hidrogen cu o explozie a unui rezervor de benzina;
Crede-ma pe cuvant, nu-i tot una;
Si sunt asa de instabile incat nu trebuiesc „strivite” de 2 tituri ca sa se ‘rupa’ celula sa explodeze, un soc direct in ‘zona’ ti-o fractureaza si BOOM.
–––––––––––––––––––––––––––––––
Daca 2 tiruri strivesc o masina pe baza de benzina/motorina;
Se poate sa exista supravietuitori din masina;
Daca 2 tiruri strivesc o masina pe baza de hidrogen;
Garantat mor toti din masina si ambii soferi din camion + orice fiinta intr-o raza destul de impresionanta de masina.