Anul acesta Valve vrea sa debuteze in lumea consolelor de jocuri, intr-un mod inedit si complet original: transformarea PC-ului intr-o consola. Si asa se naste conceptul de Steam Machine. Adica un PC normal, cu sistem de operare proprietar SteamOS, gandit eminamente pentru jocuri.
Si cand am spus proprietar, ne-am referit la faptul ca este realizat de Valve pe baza distributiei Debian de Linux, dar este open source. Jocuri pe Linux? Da, ati citit bine. Valve vrea sa se foloseasca de pozitia pe care o are in comunitate, prin sistemul sau de distributie de jocuri, pentru a face aceasta schimbare majora, care cu siguranta nu le va pica bine celor de la Microsoft. Dar despre SteamOS si Steam Machines vom discuta in alte articole saptamana aceasta.
Acum vorbim despre eforturile Valve de a se folosi de puterea grafica a placilor video integrate Intel. Pentru ca, desi in majoritatea Steam Machines vom regasi placi video separate, fie ele mobile sau nu, de la nVidia si AMD, aproape toate vor avea si un IGP Intel. Iar Valve a considerat ca acesta are nevoie de un driver bun.
Se poate ca in perspectiva noii situatii create de SteamOS, atat nVidia cat si AMD sa se fi angajat sa aduca driver-e de Linux performante, echivalente celor de Windows. Iar Intel sa nu-si fi aratat interesul, si din aceasta cauza Valve sa fi preluat initiativa. Oricum ar fi, driver-ul este in mare parte gata. Mai are nevoie de restul ecosistemului.
Si cum DirectX nu are cum sa existe sub Linux sau SteamOS, fiind o interfata de programare grafica a celor de la Microsoft special creata pentru Windows, jocurile ce vor functiona sub Linux vor avea nevoie de OpenGL. Si anume de recent lansatul Vulkan, care in acest fel isi va creste foarte mult notorietatea (vedeti cum se leaga toate).
Deci driver-ul realizat de Valve pentru IGP-urile Intel este gandit exclusiv pentru Vulkan. El este open source (insa codul nu a fost inca pus la dispozitia celor interesati, dar probabil asta se va intampla dupa ce Steam Machine devine realitate), si ar trebui sa functioneze si cu alte distributii de Linux.
Nicolae Crefelean a zis
SteamOS în sine e un sistem de operare liber, cu sursa deschisă, nu proprietar. Acesta include însă componente proprietare – clientul Steam, drivere și altele.
Alexandru D. a zis
Asta am spus si eu!
Nicolae Crefelean a zis
„Adica un PC normal, cu sistem de operare proprietar SteamOS”
Toderel Adrian-Aurel a zis
Poate că asta ai vrut să spui dar se înțelege exact pe dos!
Probabil că ai vrut să spui personalizat nu proprietar adică făcut de valve conform nevoilor acesteia și bazat pe o distribuție upstream, în cazul de față debian, pentru a reduce costurile
Altă prostie:
„Si cum DirectX nu are cum sa existe sub Linux”
Ba are cum, interfața e publică altfel n-ai putea jocuri jocuri pentru directx! Dacă nu s-a făcut încă nu e din cauză că ar fi imposibil!
Daniel a zis
Eu nu știu despre ce vorbiți. Intel are de ani buni cel mai bun driver grafic și este și cu sursă liberă au divizia Intel Open source Technology center care se ocupă de asta.
Alexandru D. a zis
Cel mai bun in comparatie cu ce?
Nicolae Crefelean a zis
Daniel, problema stă în titlul articolului, care induce în eroare. Abia în ultimul paragraf se clarifică subiectul articolului – e vorba de un driver Intel cu suport pentru API-ul grafic Vulkan.
Adică Valve a luat driverul Intel, care are sursa deschisă, și au adăugat suportul pentru Vulkan.
Daniel a zis
În comparație cu ceilalți. Nvidia este o companie nesimțită care nu vrea deloc să contribuie la open source, nici măcar cu documentație pentru gpu-rile sale încât cei de la nouveau trebuie să facă reverse engeneering. Amd oferă documentație dar doar atât, au doar un om sau doi care lucrează la driverul open source pe când intel lucrează activ si deschis la driverul lor. De exemplu deja au inclus in kernelul linux drverul grafic pentru procesoarele skylake care nici n-au ieșit încă.