Industria bateriilor pentru vehicule electrice (EV) este esențială în tranziția globală către mobilitatea sustenabilă.
Bateriile performante și accesibile determină autonomia, costul și adoptarea pe scară largă a vehiculelor electrice, influențând direct eforturile de reducere a emisiilor de carbon și dependența de combustibili fosili. În acest context, Europa a căutat să-și dezvolte propria industrie de baterii pentru a concura cu producătorii asiatici dominați de companii precum CATL și BYD.
În acest context, știrea de ieri a fost una care nu a picat bine, cu siguranță, nici investitorilor de la bursele europene, nici politicienilor din EU, dar nici producătorilor auto de aici. Falimentul – oarecum anunțat – al principalului furnizor de baterii pentru producătorii europeni de autoturisme electrice înseamnă declinul domeniului din zona Euro sau va fi un semnal de alarmă care îl va trezi la viață?
Să vedem cine a fost Northvolt, înainte de toate. Compania, fondată în 2016 de foști executivi Tesla, Peter Carlsson și Paolo Cerruti, a fost văzută ca speranța Europei în acest sector. Cu investiții de peste 15 miliarde de dolari de la companii precum Volkswagen, BMW și Volvo, Northvolt a planificat să construiască mai multe „gigafabrici” în Europa și America de Nord, începând cu fabrica principală din Skellefteå, Suedia. Scopul era să reducă dependența Europei de importurile asiatice și să creeze o industrie locală de baterii sustenabile.
În ciuda ambițiilor, Northvolt a întâmpinat numeroase provocări. Creșterea costurilor de capital, instabilitatea geopolitică care a afectat lanțurile de aprovizionare și cererea fluctuantă de vehicule electrice au pus presiune pe companie. Problemele de producție la fabrica din Skellefteå, inclusiv întârzieri și standarde de siguranță deficitare, au dus la pierderea unor comenzi majore, cum ar fi cea de la BMW. În noiembrie 2024, Northvolt a solicitat protecție în baza Capitolului 11 al legii falimentului în SUA, iar CEO-ul Peter Carlsson a demisionat. Compania a acumulat datorii de 8 miliarde de dolari și nu a reușit să asigure finanțarea necesară pentru a-și continua operațiunile.
Falimentul Northvolt reprezintă un eșec semnificativ în eforturile Europei de a-și construi o industrie proprie de baterii pentru vehicule electrice. În prezent, producția de baterii în Europa este dominată de companii asiatice care operează pe continent. De exemplu, CATL are fabrici în Germania, Ungaria și Spania. În plus, există și companii europene implicate în producția de baterii, cum ar fi Saft (parte a grupului TotalEnergies) și Varta, însă acestea nu au atins încă scala și capacitatea necesare pentru a concura direct cu giganții asiatici.
În concluzie, deși Northvolt a reprezentat o încercare ambițioasă de a stabili o industrie europeană de baterii pentru vehicule electrice, provocările financiare, operaționale și concurența acerbă au condus la falimentul său. Acest eveniment subliniază dificultățile cu care se confruntă Europa în încercarea de a-și reduce dependența de producătorii asiatici și necesitatea unei strategii mai realiste și concentrate în dezvoltarea tehnologiilor verzi.
Asta mie mi se pare o stire peste care s-a trecut mult prea usor.
De ce zic asta:
https://hotnews.ro/povestea-prabusirii-gigantului-northvolt-si-motivele-pentru-care-china-este-suspectata-de-sabotaj-industrial-1803594
https://hotnews.ro/northvolt-cel-mai-mare-producator-de-baterii-din-europa-si-a-cerut-falimentul-declinul-companiei-suedeze-a-inceput-in-urma-unui-parteneriat-cu-chinezii-1841494
Nu inteleg cum vine asta: hai sa ne reducem dependenta de china cu echipamente chinezesti care nu pot fi reparate decat de catre chinezi… suna una pic ca-n filmele cu prosti.
Exact.
Imi vine greu sa cred ca e vorba doar despre naivitate.