Într-o lume în care îngrijorările cu privire la schimbările climatice cresc în intensitate, iar resursele naturale devin din ce în ce mai limitate, este esențial să avem dezbateri oneste și să luăm măsuri radicale pentru a proteja mediul înconjurător.
Pornind de la știrea de aici, am preluat discuția în redacția noastră. 🙂 Concluzia de mai jos este una dintre cele la care am ajuns. În acest caz, Alex a fost cel care a expus-o, eu doar am preluat-o.
Iar ideea celor din Stockholm nu este singura de acest gen, pentru că Londra a ales să suprataxeze mașinile care poluează și întră în zona centrală (detalii aici). Iar pentru orizontul de timp 2030 estimez că vor fi mai multe state, nu doar orașe, care vor alege una din cele două metode. Unde mai pui că multe companii auto au anunțat deja că vor stopa producția modelelor pe combustie internă.
O opinie (ne)populară, dar demnă de luat în considerare, este aceea cum că primul pas ar trebui să fie făcut de companiile private și instituțiile statului în ceea ce privește renunțarea la motorizările termice în favoarea alternativelor ecologice.
Într-o statistică disponibilă pe internet putem vedea că 48% din tot CO2 emis de mașinării de tot felul vine de la autovehicule și minibusuri, restull fiind asimilat companiilor de transport – fie pe aer, apă, șosele sau cale ferată.
Companiile de transport și instituțiile statului au o influență semnificativă asupra societății. Prin luarea măsurii de a renunța la vehiculele cu motoare termice, ele pot deveni un exemplu pentru toți ceilalți. Această acțiune poate motiva și inspira oamenii să își schimbe propriile alegeri în ceea ce privește vehiculele, promovând utilizarea alternativelor ecologice, precum mașinile electrice, bicicletele sau transportul în comun.
Gândiți-vă cum ar fi ca administrațiile publice, fie ele locale, naționale sau internaționale, sau companiile de transport, să poată achiziționa (aproape) exclusiv mașini EV, să folosească doar soluții verzi pentru transportul produselor, personalului sau a documentelor proprii – trenuri, autobuze sau autovehicule electrice! Practic, cele mai multe din emisiile poluante s-ar putea rezolva așa.
Bineînțeles că nu ar fi o soluție deloc simplă, pentru că este nevoie de investiții majore în infrastructură, iar toate acestea costă și durează mult, dar nu ai mai putea spune că marii poluatori sau aleșii tăi nu sunt exemple pentru tine.
Chiar dacă investiția inițială în vehicule electrice sau alte alternative ecologice poate fi mai mare, companiile private și instituțiile statului pot obține economii semnificative pe termen lung. Mașinile electrice, spre exemplu, au costuri de întreținere mai scăzute și necesită mai puțină energie pentru a funcționa. În plus, scăderea prețurilor bateriilor și creșterea eficienței vehiculelor electrice fac ca acestea să devină din ce în ce mai accesibile. De asemenea, bugetele lor pot fi mai ușor modelate pentru a suporta costurile inițiale, față de cele ale cetățenilor.
Știu că nu trăim într-o lume ideală, prin urmare nu mă aștept la asemenea schimbări de pe o zi pe alta și nici nu sunt naiv să cred că doar aceste măsuri pot fi luate pentru a scădea poluarea. Dacă normele tehnice nu ar mai fi fentate în continuu – vezi cum iau unii ITP-ul la noi -, dacă s-ar interzice folosirea autovehiculelor sub norma Euro 4, dacă mașinile managerilor din firmele de stat sau private ar fi exclusiv EV sau dacă toate livrările de cumpărături s-ar face exclusiv cu mașini EV și doar la lockere speciale (să nu mai fie nevoie de 20 de drumuri la 20 de adrese diferite), toate acestea ar convinge mai multă lume să treacă la alternative electrice.
Deși opinia de a renunța la motorizările termice poate părea nepopulară sau chiar utopică, această schimbare este esențială pentru a proteja mediul înconjurător și pentru a asigura un viitor mai durabil. Companiile private și instituțiile statului trebuie să fie liderii în această tranziție către alternative ecologice, oferind un exemplu pentru societate, economii financiare pe termen lung, diversificare a surselor de energie și îmbunătățirea calității vieții.
PS: Câștigați amândoi, tu și Darius, dacă vei cumpăra o Tesla prin linkul lui de recomandare. Detalii aici.
Chestiunea cu vehiculele electrice va fi fezabila in momentul in care raportul intre autonomie/tmp de reincarcare/costuri va fi unul cu adevarat favorabil. Pana cand e doar propaganda nu va functiona. Ideea de a interzice un produs este o aberatie, daca ai ceva cu adevarat mai bun, mai modern, superior, acesta se va impune de la sine, vezi televizoarele „plate”…Nu a trebuit ca cineva sa interzica tv-urile cu tub CRT ca nu le-a mai cumparat nimeni, la fel telefoanele fixe cu disc sau aparatele foto cu film…
C așa este
Bine argumentat, îți mulțumesc
Multe companii de transport nu au cum să facă trecerea la EV-uri nici dacă ar dori și ar dispune de resurse financiare imense. Vorbesc despre cele care folosesc transport greu, respectiv camioane pentru care nu există opțiuni pe piață pentru un parc de camioane electrice, aproximativ 99% din oferta existentă fiind doar diesel. Despre ce efort financiar ar fi nevoie în acest caz nici nu are rost să mai discutăm, pentru peste 90% din firmele transportatoare ar însemna faliment o astfel de investiție.
Componenta economică este primordială când discutăm despre persoane juridice pentru că însuși sensul existenței lor este obținerea de profit pentru a supraviețui. Nici măcar 1% dintre ele nu își pun problema poluării nu pentru că nu și-ar dori, ci pentru că nu își pot permite din punct de vedere economic.
Companiile de transport persoane sau cele care folosesc parc auto ușor vor putea începe să se gândească la trecerea treptată la vehicule electrice.
Iar intră comentariile în spam?
ale tale sau toate? 😛
Asta nu știu, depinde cine are un cui pe comentariile mele. Știi tu ceva?
În afara celor cu reclame sau injurii, toate sunt aprobate. De pe site, nu contează în ce folder de mail intră.
Cred ca depinde mult ce se vrea. Tarile care sunt constiente ca e nevoie de o schimbare depun efort sa o faca si se si lauda cu asta.
Restul gasesc scuze cum ca nu trebuie interzis nimic si ca daca produsele „eco friendly” sunt asa bune ele vor inlocui oricum motoarele cu combustie. Desigur, faptul ca investitiile in infrastructura sunt minime nu reprezinta un punct de interes pentru categoria asta de tari.
In cazul Romaniei mie imi vine greu sa imi imaginez un ministru cu 2 clase facute pe bune si doctorat plagiat care sa poata intelege despre ce e vorba. Dar eu sunt mai pesimist din fire.
Astept cu interes electrificarea armatei…TR Bizonul electric 2023 pe baterii!
Si eu astept cu interes acelasi lucru. Poate se opresc razboaiele din lipsa de infrastructura.
Curentul occidental (v, Germania, UK, Olanda și altele), incep să o lase mai moale cu sursele verzi, alternative generatoare de curent electric.
Cine citește noutățile in domeniu, se poate edifica. Aici nu e spațiu să explic.
Dacă tăcerea in cazul incendiului la parcarea din aeroportul londonez, ar fi fost înlocuită cu un anunț prin care ar fi comunicat că focul a pornit de la o electrică, industria acestora ar fi suferit la greu. Fără comentarii, cum.
Despre ce tacere vorbim? Au zis clar ca a fost de la o masina diesel: https://www.bedsfire.gov.uk/news/major-incident-declared-luton-airport
Momentul in care vrei sa pari la curent dar de fapt era Diesel.
Pure GOLD!
Sunt interese mari la mijloc!
Nu se vrea!
„Electrificarea” și „decarbonizarea” sunt doar lozinci, atât timp cât Pământul n-are suficiente resurse (materii prime) pentru ca bateriile necesare la „electrice” să ajungă pentru toată lumea și CO2-ul din atmosferă reprezintă doar 0,038% din compoziția acesteia și este hrană pentru plante, viața pe Pământ fiind bazată pe carbon. Deci „electruficarea” este imposibilă cu bateriile actuale, iar „decarbonizarea” ar însemna extincția vieții pe Pământ. Restul e folclor! Sau propagandă…