Timp de patru zile masina pe care am folosit-o, ca si cum ar fi a mea, a fost un Renault Zoe 40, cel mai ieftin automobil electric cu 300 km autonomie la ora actuala. Experienta a fost una extrem de interesanta si cred ca merita descrisa cu lux de amanunte intr-un review amplu.
Consider ca Renault Zoe 40, desi o masina electrica extrem de bine vanduta in Europa, ramane in continuare „din viitor” pentru Romania. Sper eu, viitorul foarte apropiat (2-3 ani), insa asta depinde de mai multi factori, despre care va voi spune in articol.
Renault Zoe 40 ne-a fost oferit in teste de catre Auto Europa – Timisoara (concesionar Dacia, Renault, Nissan).
Dotari si specificatii
Specificatii. Renault Zoe vine in doua versiuni in ceea ce priveste capacitatea bateriei: 22 kWh si 40 kWh si in doua variante de echipare: Life si Intens.
Noi am avut in teste varianta cea mai dotata si cu bateria de 40 kWh. Asta se traduce in ~300 Km reali autonomie (fata de vreo 150 pe cea de 22 kWh). Motorul are 92 CP si 220 NM iar intreaga masina cantareste 1480 kg. Toate masinile electrice (mai putin cele convertite din masini clasice) au cutii de viteza automate.
Dotari. Printre acestea se numara urmatoarele:
- Senzori de parcare spate si camera video pentru marsarier
- Aer conditionat automat
- Senzori de ploaie și lumină
- Keyless go si entry
- Oglinzi rabatabile electric
- Sistem multimedia și navigatie R-Link
- Jante de aliaj 16
Am ramas surprins ca masina nu avea cotiera, insa o poti cumpara optional pentru inca 138 de euro. Mie mi se pare foarte utila, chiar daca prin oras nu-i simti atat de mult lipsa.
Aspect interior si exterior
Exterior. Pentru cei care au ochiul format, Renault Zoe seamana de la prima vedere cu un Renault Clio, pentru ca e masina care se afla la baza acestuia. Insa exista destul de multe diferente de aspect, majoritatea ducandu-te cu gandul la o masina mai moderna.
Culoarea care defineste intreaga gama de vehicule Renault ZE (Zero Emissions) este albastru. Acesta nu lipseste nici pe Zoe, o gasiti sub tot felul de accente in interiorul stopurilor si farurilor si la interior.
Interior. La fel ca la exterior, si in masina avem destul de multe similaritati cu Renault Clio dar si cateva elemente complet distincte.
Consola centrala, volanul si chiar o mare parte din bord sunt identice cu cele ale fratelui propulsat de combustibili fosili. Avem insa un instrument de bord schimbat, complet digital, care consta intr-un display LCD dreptunghiular. Pe acesta poti afla, in general, cam aceleasi informatii ca la o masina normala: viteza, consum, km parcursi si, in cazul acesta, capacitatea actuala a bateriei.
Confort si utilizare zilnica
Pentru ca avem de a face cu o masina electrica, trebuie sa schimbam putin structura review-ului. In general, in Romania, o masina electrica nu prea poate fi utilizata decat pe o raza de maxim 200 Km. O sa vedeti in articol de ce.
Am luat Renault Zoe in teste intr-o joi la pranz si l-am condus pana in urmatoarea luni dimineata. Am facut in total cu el 358 km. L-am folosit in toate modurile posibile: oras, drum european si autostrada. Am vrut sa vad daca o astfel de masina se poate folosi ca o oricare alta: de la mers la cumparaturi si drumuri zilnice prin oras la mici excursii prin tara. Raspunsul e undeva la mijloc.
Confort. Sa abordam pentru inceput partea mai simpla. Renault Zoe mi s-a parut, pe parcursul a patru zile si 358 km destul de confortabila cu cateva mici exceptii. Daca stai in fata, fie ca e in stanga sau in dreapta, pozitia e una buna.
Insa daca esti nevoit sa stai in spate se schimba putin lucrurile. Podeaua e destul de ridicata, din cauza bateriilor care se afla acolo si pozitia putin incomoda. Eu nu sunt inalt, insa cineva cu 1.80 ar cam lovi cu capul in plafon iar genunchii i-ar sta destul de sus.
In mare parte, vad Renault Zoe ca o masina potrivita pentru o familie cu maxim un copil. In felul asta ai loc si de bagaje iar pentru copii spatiul din spate e suficient chiar si la drum lung.
Portbagajul mi s-a parut incapator, pentru ca e destul de adanc. Daca va plac cifrele atunci va pot spune ca are o capacitate de 338 de litri pana la polita.
Utilizare zilnica in oras. La acest subcapitol nu am decat cuvinte de lauda. E o placere sa conduci un Renault Zoe, mai ales prin oras.
De obicei lumea intoarce privirea dupa o masina super zgomotoasa, doar ca in cazul Zoe totul se intampla fix pe dos. Lumea e mirata de faptul ca trece o masina si nu se aude aproape nimic, poate doar un zumzait discret dat de motorul electric.
De aceea cand mergi cu Zoe prin oras nu obosesti. La semafor auzi doar muzica in masina iar daca preferi linistea nu vei auzi nimic. Iar atunci cand te decizi sa pleci tot ceea ce trebuie sa faci e sa iei piciorul de pe pedala de frana si vei pleca incet, in liniste, in treaba ta.
Nu exista vibratii, tremurat sau miros de noxe. Poate doar de la ceilalti participanti la trafic. Dupa cateva ore de condus un Zoe (si probabil orice masina electrica) daca te urci intr-un diesel ti se pare ca te-ai intors in trecut si ca totul vibreaza si e zgomotos, indiferent de cat de silentios e diesel-ul in care te-ai urcat. Credeti-ma. 🙂
Masina nu este una foarte rapida, insa pana la 50-60 km/h iti ofera niste senzatii destul de faine, datorita cuplului disponibil din secunda 0. Altfel, timpul de acceleratie de la 0 la 100 km este unul modest, de doar 13.2 secunde.
Utilizare la drum lung. Eu am facut doua drumuri mai lungi cu el, ambele insumand cam 100 km dus-intors. Am fost atat sofer cat si pasager. Experienta e una placuta si cel putin aproape ca si intr-o masina cu motor conventional.
Evident ca la viteza de 90-100 Km/h nu mai ai parte de acea liniste in masina despre care va vorbeam, doar ca auzi in principiu doar vantul si zgomotul de rulare.
Pe de alta parte, avand un motor electric super silentios si depinzand de autonomia bateriei calatoria pe drumuri europene si autostrazi mi s-a parut pe alocuri plictisitoare. La accelerari mai puternice, care sunt chiar si asa destul de rare – de teama ca ai putea ramane fara curent, nu te poti bucura nici macar de zgomotul motorului. Daca esti un sofer linistit si nu ai nevoie de senzatii tari Renault Zoe va fi o relaxare pentru tine chiar si la drum lung.
Statii incarcare (in Timisoara), timp de incarcare, consum si autonomie REALA
Incarcare
Chiar daca, teoretic, ar fi fost posibil sa trebuiasca sa incarc doar o data masina, am dorit sa testez cat mai multe statii de incarcare. Recunosc ca am avut si o oarecare teama ca as putea ramane fara baterie, asa numitul „range anxiety”, dar va pot spune de pe acum ca n-a fost justificat.
Locuiesc in Timisoara si am folosit PlugShare pentru a cauta statiile disponibile gratuit. In total sunt vreo 10-12 statii in oras si prin imprejurimi – eu am reusit sa merg la cinci. Din pacate, pentru mine situatia a fost cam trista si s-a prezentat in felul urmator:
- Prima incercare de incarcare, chiar in joia in care am luat masina: Kaufland Calea Sagului. Merg la informatii clienti si astept 10 minute, nu vine nimeni. Ma intorc la statia de incarcare si sun la numarul afisat. Imi raspunde un tip foarte amabil de la Renovatio e-Charge. Mi se spune ca pentru incarcare am nevoie de card. Cardul se face gratuit iar incarcarea la Kaufland e tot gratuita, chiar daca Renovatio taxeaza celelalte statii ale lor. Problema cea mare: cardul vine pe luni, fix cand eu urma sa returnez masina. Ar mai fi fost o varianta de a primi un card de la receptia Kaufland, dar se pare ca acesta ar fi functionat abia „saptamana viitoare”. Tot in aceeasi convorbire mi se spune ca la celalalt Kaufland nu e nevoie de card. N-am mai ajuns acolo.
- A doua incercare de incarcare si singurul loc pe care ma puteam baza: Lidl Dumbravita. Stiu ca mai este un Lidl in Timisoara unde exista statie de incarcare, dar acesta mi-a fost mai la indemana. Incarcarea se face simplu, n-ai nevoie de card: doar cablezi masina si apesi Start. Am observat totusi o mica problema: dupa un anumit timp de incarcare se intampla ceva si se oprea. Am lasat-o de doua ori peste timpul de incarcare specificat si cand m-am intors incarcarea era oprita dar masina nu era la mai mult de 80%. Posibil sa fie un bug sau o limitare.
- A treia incercare: Hub 700 Timisoara. Statia de incarcare este a celor de la SafeFleet Telematics. Cum lucrez aproape m-am gandit sa las masina pana la pranz la incarcat. Din pacate, am fost refuzat cu amabilitate de catre portar. Ca la fiecare statie, am facut un check-in pe PlugShare (relatand nereusita incarcarii) si ulterior am fost contactat de Claudiu, CEO-ul SafeFleet, care mi-a spus ca regreta cele intamplate si ca statia chiar e pentru toata lumea, mai putin taxiuri. Se pare ca tot ei pregatesc o retea de statii de incarcare – vor fi vreo 10 in Timisoara. Proiectul se numeste lek3.co – voi reveni cu amanunte atunci cand le voi avea.
- A patra incercare: Vox Technology Park. Cladirea de birouri e noua si inca nu e inaugurata, cu toate acestea statia de incarcare apare pe PlugShare, asa ca am zis sa o incerc. M-am dus pana acolo si am incercat statia principala si una secudara. Nu a functionat niciuna din ele.
- A cincea incercare: Autoklass Timisoara. E o statie de incarcare pe care nu o gasesti pe PlugShare dar apare pe navigatia masinii si exista chiar si un banner imens pe gardul reprezentantei. Am intrat, am intrebat daca pot incarca si doamna de la receptie mi-a spus ca ea crede ca e doar pentru clienti. Mi-a sugerat sa las un numar de telefon pentru a fi contactat saptamana viitoare. Intamplarea a fost vineri. N-am mai intrebat care mai e scopul bannerului imens…
- Ultima incercare: MODEX. Este o statie de incarcare de 7 kW, deci cam cea mai inceata posibila, dar este in centrul orasului si e oferita gratuit de catre municipalitate in colaborare cu ZTE. Statia functioneaza si se utilizeaza simplu: cablezi masina (folosind cablul masinii) si apesi butonul Start. Fara card.
Cu alte cuvinte, situatia statiilor de incarcare nu pare prea fericita. Teoretic, pentru moment, sunt suficiente. Practic, multe nu functioneaza sau nu ai voie sa le folosesti. Mai mult, in momentul de fata exista un numar foarte mic de masini electrice in Timisoara, iar majoritatea sunt detinute de firme sau companii de taxi. Mai ales acestea din urma folosesc destul de des statiile disponibile gratuit, asa ca exista sanse mari sa nu ai unde incarca, daca nu stai la casa.
Daca numarul masinilor electrice va creste, iar cel al statiilor de incarcare nu va tine ritmul, atunci probabil ca situatia acestora va deveni si mai trista.
Vreau sa va mai spun doar doua lucruri faine legate de incarcare: poti programa masina sa se preincalzeasca singura la o anumita ora, atunci cand e la incarcat, si poti, de asemenea, programa incarcarea intre anumite ore. Acest lucru poate fi avantajos pentru cei care au un tarif mai mic la energia consumata pe timp de noapte.
Timp de incarcare
Trebuie sa stiti (eu nu stiam) ca exista doua versiuni de Renault Zoe 40: Q90 si R90. Diferentele intre aceste doua versiuni nu sunt majore, insa pot fi un detaliu important pentru unii.
Q90 promite pana la 280 km de autonomie reala pe cand R90 promite pana la 300 km autonomie reala. Primul se poate incarca de la o priza de 43 kW (80% in 60 de minute) pe cand al doilea (R90) mai mult de 22 kW nu poate trage din retea. Ambele se incarca 100% la 22 kW in 160 minute si la 7 kW in 7-8 ore. Cam atat e si puterea maxima instalata acasa pe monofazic, 7 kW. Cu toate acestea, probabil ca va trebui sa aveti un circuit separat pentru incarcarea masinii, pentru ca daca o veti face folosind priza normala si cablul domestic incarcarea va dura si mai mult.
In orice caz, in Romania, Renault vinde doar R90, dar poate ca puteti cumpara si Q90 daca stiti ca aveti unde sa-l incarcati mai repede.
Iar acum ca am vorbit despre datele teoretice, haideti sa vedem cum e in practica. Eu am incarcat la 22 kW (Lidl) si la 7 kW (MODEX). Nu am putut incarca acasa pentru ca nu am avut cablu de incarcare domestica. In orice caz, cu un mic efort iti poti asigura acasa o incarcare de minim 3.5 kW. Un exemplu mai jos.
Incarcare la 7 kWh:
Dupa cum se poate vedea de pe display-ul statiei, masina nu tragea mai mult de 3 kW din retea. Nu stiu daca din cauza masinii sau a statiei dar asta e realitatea. In acelasi timp, tragem concluzia ca pentru 27% din baterie ai nevoie de 3 ore de incarcare. Cu alte cuvinte, o incarcare completa ar dura minim 9-10 ore la un astfel de bransament.
Incarcare la 22 kW:
La statia de la Lidl am incarcat de mai multe ori si mi-a placut viteza de incarcare. Avem mai jos cateva exemple.
Se poate observa din ultima fotografie ca, desi statia stie 43 kW si masina 22 kWh puterea absorbita in bateria a fost cam de 6 kW. Cu toate acestea, timpii de incarcare mi se par buni: faci o ora si un pic cumparaturile si incarci masina de la 40% la 100%.
Consum si autonomie REALA
Eu am folosit masina in felul urmator in cei 358 km parcursi: ~150 km pe drumuri nationale, ~40 km pe autostrada si restul in oras. La final, consumul mediu raportat a fost de 16.1 kWh/100 km. Asta inseamna ca, matematic vorbind, ai putea face 256 km in acest regim cu masina. O autonomie mai mult decat fericita daca e sa ne uitam in curtea concurentilor din ziua de azi.
In realitate se poate obtine si o autonomie de 300 km, insa doar in oras. Daca la masinile cu ardere interna cel mai bun consum e in afara orasului, la cele electrice e invers. Asta pentru ca Zoe recupereaza energie la fiecare eliberare a pedalei de acceleratie. Mai mult, chiar si cand franezi masina incetineste prin recuperare de energie pana aproape de momentul cand se opreste de tot.
Datorita acestui fapt mi s-a intamplat de cateva ori sa fac 4-5 km in oras si sa nu consum niciun km din autonomia declarata pe bord. De asemenea, condusul preventiv ajuta enorm de mult autonomia unei masini electrice. Renault te ajuta sa-ti perfectionezi condusul preventiv si pentru asta ai tot felul de grafice prezente pe computerul de bord.
Pe de alta parte, exista si un factor pe care noi nu-l putem controla: temperatura exterioara. Cu cat e mai frig cu atat autonomia scade vizibil. Caz concret: am lasat seara masina cu autonomie de 35 km iar dimineata, pentru ca se racise, mai raporta doar 26 km.
Acum haideti sa vedeti cateva scenarii de consum, ca sa va faceti o idee cam cum puteti folosi masina in viata reala.
Timisoara – Arad si retur
Am facut drumul Timisoara – Arad si m-am intors. Am mers pe autostrada si am revenit pe drumul national. Pozele sunt in ordine cronologica.
Am parcurs 83.6 km cu viteze intre 70 si 100 si am pierdut exact 84 km din autonomie. Cu alte cuvinte, la 90-100 fiecare km real coincide cu unul de autonomie. Consumul cel mai bun e undeva la 87 km/h, unde poti obtine constant 7 kWh si, teoretic, poti face peste 300 km in felul asta. La 90-100 consumul variaza intre 7 si 17 kWh, in functie de vant, inclinatia drumului si alti factori.
In masina au fost 3 oameni.
Timisoara – Altringen si retur
Acest drum este unul judetean, destul de bun, insa care are totusi cateva curbe si cateva urcari si coborari. Viteza de deplasare a fost 80-95 km/h.
De data aceasta, pentru ca drumul n-a mai fost la fel de lin, am facut 102.8 km consumand 120 km de autonomie! In masina au fost 4 oameni.
Concluzii referitoare la consum si autonomie
As indrazni sa spun ca in conditii ideale de vreme, trafic, incarcare si picior usor, ai putea face un Timisoara – Sibiu (~270 km) cu un plin. Insa n-as face-o fara sa stiu ca am pe cineva care sa ma ajute la nevoie. 🙂
Pe de alta parte, daca as fi putut pleca din Timisoara as fi mers pana la Deva cu intoarcere a doua zi. Cred ca ar fi fost un test interesant, insa probabil consumul ar fi fost acelasi si automat si rezultatele legate de autonomie.
Preturi si concluzie finala
La final de review pot sa va spun doar ca Renault Zoe chiar e o masina excelenta pentru oras. Este ideal de avut daca ai unde sa o incarci, fara sa te bazezi 100% pe statiile publice (cel putin in acest moment) si daca nu doresti sa faci drumuri lungi in afara orasului cu ea.
Nu cred ca ar fi imposibil ca Renault Zoe sa fie singura masina a unei familii, insa ar limita extrem de mult posibilitatile de mobilitate. Sigur, poti strabate Romania cu Renault Zoe incarcand la statiile Kaufland, insa totul trebuie extrem de bine planuit si timpul total va fi destul de mare, poate chiar si triplu in comparatie cu cel necesar unei masini „clasice”.
Renault Zoe 40 costa in varianta Intens (cea testata de noi) 34750 Euro. Din acest pret poti scadea tichetul Rabla Plus primit de la statul Roman, in valoare de 10.000 euro. In cazul in care mai ai si o rabla de casat mai poti obtine si cei ~1400 euro suplimentari. Renault Zoe 40 mai poate fi cumparat si in varianta Life la pretul de 33250 Eur, insa eu consider ca diferenta de pret e prea mica pentru a renunta la o serie de dotari utile.
Cu alte cuvinte, cel mai mic pret pe care-l poti obtine pentru Renault Zoe 40 este de 23359 Euro. In Romania, un pret destul de mare pentru o familie cu salariu mediu pe economie. Totusi, s-ar putea sa fie un pret corect pentru numeroase companii care folosesc mult masinile pentru mers prin oras, mai ales ca un „plin de curent” costa in jur de 20 lei daca il faci „acasa” si masina nu necesita schimburi periodice de consumabile, in afara de placute de frana si poate unele bucse.
As vedea o astfel de masina (chiar si Renault Zoe) ca fiind atractiva undeva la 15000 Euro, pret unde ar concura cu masinile pe benzina. Considerand toate aceste aspecte (pret, incarcare, autonomie) pot spune ca Renault Zoe reprezinta, inca, o masina din viitorul tarii noastre. Sper eu ca viitorul cat mai apropiat.
Daca sunteti curiosi cum se conduce o masina electrica si daca sunteti din judetul Timis puteti programa un test-drive la AutoEuropa Timisoara.
Plusuri
- Foarte usor de condus, foarte silentioasa – atat de silentioasa ca intoarce priviri
- Ieftina de exploatat, un „plin” costa 20 lei, dar o poti incarca gratuit in multe locuri
- Destul de confortabila
- Design placut atat la interior cat si la exterior
- Are cam toate dotarile de care ai putea avea nevoie
Minusuri
- Pretul destul de piperat
- M-as fi asteptat ca toate becurile sa fie LED, insa in afara de cele de zi toate sunt cu incandescenta
- Materialele de la interior nu sunt chiar cele mai premium
- Nu avea Android Auto, desi am gasit ceva informatii legate de asta. Poate ca modelul din 2018 va avea.
Tibi a zis
ITP-ul trebuie făcut la mașinile electrice?
Darius a zis
Sigur, tot masina e. Tot are frane, faruri, anvelope…
Alin a zis
Nu cumva se plateste si o taxa lunara ca si garantie la baterie? Ceva separat de pretul autoturismului…
Darius a zis
Nu se mai plateste, bateria e inclusa in pret masinii.
Marin Emanuel a zis
Cate masini pot fi incarcate simultan la diferitele statii?
Darius a zis
Depinde de statii. Cea de la Lidl avea 3 cabluri de incarcare de tipuri diferite si ma gandesc ca puteai incarca 3 masini, doar ca diferite. 🙂
La VOX erau 5 statii cu Type 2 (cum are Zoe).
glm a zis
Review-ul este excellent, asa cum ne-a obisnuit Darius, insa masina nu e chiar asa de grozava raportat la pretul imens. Autoturismele electrice nu sunt inca o solutie pentru Romania (si nu numai). Dezastrul statiilor de incarcare si autonomia foarte scazuta este argumentul pentru care nu m-ar atrage deloc o astfel de masina. Cu un pret de aprox. 10000E si traffic doar prin oras, ar fi o solutie tranzitorie catre automobilele electrice, dar in pret de ~30000E nu se justifica in nici in fel. .
bogdan a zis
Interesant cum trag ei 92 CP dintr-o bacterie de 40 KW/h ! Si mai si tine bacteria…sa vedem cati ani traieste in acest regim ! In mare pare o masina ok…
Darius a zis
La 140 km/h, cat e viteza maxima, consumul este fix 67 kwh, cat e puterea motorului. 🙂
alin a zis
cam mult atatia cai pt 140km/h. cred ca nici aerodinamica n-o ajuta, fiind gandita de oras si asta.
stiu benzinar cu 1.4 aspirat 74kw are 193km/h oficial(neoficial arata si 210 in bord).
M a zis
Mai exista un incarcator la mallul din Sagului.
E ciudat ca tocmai la Renault sa nu faca si ei o statie de incarcare. Macar si cu plata, tot ar fi ceva, platesti 30 de lei avans si se incarca.
Nu mai e greu de facut in ziua de azi, avem carduri contactless etc.
xtz a zis
Și eu sunt de părere că la început electricele vor fi adoptate că mașini de oraș. Problema așa cum am mai spus este infrastructura, ceea ce a constatat și Darius acum. Și nu o sa se rezolve prea curând. Am prieteni care lucrează pt Enel și mi-au spus că rețeaua electrică nu a mai fost dezvoltată mai deloc fata de cum era acum 20-30 ani, cu mici excepții, de aceea sunt atâtea pene de curent, pt că rețeaua abia face fata. Eh, acum imaginati-va cum ar fi ca de mâine să se încarce zeci sau sute de mii de mașini simultan de la rețeaua electtica., Chiar și noaptea când sunt mai putini consumatori.
Asta nu înțelegea idiotul de Marius când îi explicai că nu există infrastructura pentru adopatrea mașinile electrice așa cum visa el, concluzie la care a ajuns acum și Darius pe testate, el te lua că dezinformezi și că ești hater Tesla.
John a zis
Omule, nu confunda utilizarea unei electrice timp de 3 zile pt un review si utilizarea uneia zilnic ca proprietar. E de ajuns si sa citesti experientele omului asta si sa iti dai seama ca daca mai tinea masina inca o saptama primea si cardul pt a incarca la kaufland, rezolva si cu accesul la hub 700 si asa mai departe. Si e cam logic ca momentan nu iti iei electrica daca stai la bloc…asta nu e o limitare a masinii electrice, ci ar trebui sa fie o limitare ce ti-o impune bunul simt. Ai alte prioritati in viata daca stai intr-un apartament, decat sa iti cumperi masini scumpe.
Cat despre diferenta intre tesla si restul masinilor electrice…nu trebuie sa fii un geniu pt a vedea ca sunt din lumi diferite. Uita-te si la zoe asta ce are sub capota. Zici ca e tot o masina cu motor clasic la care s-a scos pur si simplu motoru. Se vede ca nu e conceputa de la zero ca masina electrica, ci s-a improvizat.
Marius a zis
Darius sper ca expresia „idiotul de Marius” i-a adus un ban individului.
xtz a zis
Ce faceți băieți, ați început să ștergeți comentariile?
Darius a zis
Ia vedeti si voi ce scrie sub casuta de comentarii.
PS: Am vrut sa-ti dau un email dar n-am avut cui.
xtz a zis
Tu realizezi nu că unii mai intra aici doar pentru că se puteau exprima liber și nu le erau șterse comentariile? Până acum. Succes!
Darius a zis
Daca intrai aici doar injuraturi, scandal si tiganeala atunci imi pare rau pentru tine.
xtz a zis
Înjurături? Scandal? Țigăneală? C’mon Darius, sunt aici de ani de zile, chiar am fost in top comentatori conform topurile voastre de sfârșit de an. M-am exprimat frumos, chiar daca critic de multe ori. Dar când accepți comentarii de la un retardat spălat pe creier din cultul Tesla, nu mă pot abține. Trebuie sa te cobori la nivelul lui de intelect ca să te poți face înțeles pt nivelul lui. Ori cenzurăm la toți, ori nu mai cenzurăm deloc. Dacă e ceva care urăsc pe lumea asta sunt acele persoane spălate pe creier gen fundamentaliștii religioși din orice fel de religie, sau fanboy-i diferitelor marci, iar cel mai nou cult apărut este cel al Tesla, din care face parte și specimenul de Marius.
Ca sa intelegi mai bine la ce mă refer, uite aici o analiză mai aprofundată
https://jalopnik.com/tesla-s-war-with-the-media-is-just-unhinged-at-this-poi-1825296262
PS: am pus mail-ul real daca tot contează atât de mult.
Darius a zis
Da, doar ca pana acum nu te bagai in discutii inutile si scandaloase.
Alex a zis
Ce se întâmplă dacă ramai în „pana prostului”?
Mai merge cumva miscată sau se blochează precum cele automate?
Dan a zis
Am incercat sa analizam costul total de proprietate al unei masini electrice (Nissan Leaf) = achizitie + finantare + cheltuieli cu energia + cheltuielie probabile cu intretinerea pe durata acoperita de garantia acumulatorului (8 ani si 160.000km) si diferenta fata de o masina cu motor cu ardere interna cu performante echivalente, nu mai pare chiar asa de mare. Detalii la https://24auto.ro/2018/05/rolul-tco-in-decizia-de-achizitie-a-unui-automobil-electric/
Marius a zis
Sunt multe de spus ca posesor de ZOE insa as incepe cu felicitarile de riguare desi cu intarziere (motivata).
Masina asta a fost gandita (in cea mai mare parte) pentru oras si drumuri scurte (sub 300km). Poti sa mergi si mai mult insa trebuie sa iti planifici un pic in avans. Planificarea este valabila pentru toate masinile electrice, nu mai esti ca la fosile unde chiar nu te intereseaza ce faci. La EV-uri trebuie sa fii un pic mai responsabil si totul va fi ok.
Incarcare:
ZOE are o curba de incarcare destul de bine definita, in principiu daca conditiile o permit modelul R90 se incarca cu 22kW (AC, cam 18 – 19 DC) pana pe la 80% dupa care rata de incarcare scade substantial. La 99% o sa incarci cu vreo 2kW deci nu se merita sa faci asta la o statie publica. De la 99% la 100% o sa stai ceva de genul 20-30 de minute si chiar nu are rost decat o data la 3-4 luni pentru balansarea bateriei.
Pentru drum lung recomandarea ar fi sa incarci acasa, sa pleci cu 100% dupa care iti planifici opririle astfel incat sa incarci pana pe la 80-85%. O sa castigi o groaza de timp daca faci asta pentru ca nu se merita sa astepti de la 85% la 100%, diferenta fiind de doar 40km.
Iarna lucrurile se schimba dramatic cu ZOE, la temperaturi ale bateriei de sub 10 grade rata de incarcare va fi substantial redusa. Spre exemplu de 0 grade abia incarca cu 10kW si nu se merita sa mergi sa incarcat cu bateria rece. Mai bine mai mergi cativa km, mai faci o liniuta, doua si intr-un final cand bateria este putin mai calda mergi la incarcat. Cu bateria rece poti sa stai si 3-4 ore la incarcat, timp in care tii statia ocupata degeaba.
Renault au facut o mare greseala tehnica cu ZOE si desi masina are sistem de incalzire/racire a bateriei (cu aer) acesta nu este controlabil de catre utilizator. Singura varianta prin care poti sa iti incalzesti bateria la comanda este:
– Programezi incarcare peste 2-3 ore din R-Link
– Conectezi masina la o statie de incarcare de cel putin 2kW – merge si cu incarcatorul mobil
– Daca temperatura bateriei este sub -2 – 0 grade, incalzirea bateriei va incepe si va incalzi cam cu 7-8 grade pe ora timp de maxim 2 ore sau pana ce bateria ajunge in jurul a 12 grade.
Acum incerc sa modific putin setarile din BCM sa o „conving” sa incalzeasca si la temperaturi mai mari.
Autonomie:
Autonomia la un EV depinde de multi factori, de la stilul de condus la temperatura bateriei, temperatura exterioara, conditiile de drum, viteza, AC pornit/incalzire etc.
La ZOE R90 vara poti avea cam 250-280km condus mixt iar iarna 150-180km dar depinde extrem de mult de temperatura bateriei. Vara poti ajunge lejer la 250km, iarna ar fi bine sa te asiguri ca bateria este calda inainte sa pleci la un drum mai lung.
Statii de incarare:
https://www.plugshare.com/ Avem statii suficiente; in fiecare oras ai mai multe back-uri in cazul in care una nu este disponibila. Ca si sfat, ar fi indicat sa urmaresti nota statiei pe PlugShare si comentariile lasate pentru statia respectiva. Plus ca exista un kit JUICE BOOSTER 2 care iti permite sa incarci cam la orice tip de priza, detalii: https://www.juice-technology.com/juice-booster
Problema cu statiile de incarcare este ca de multe ori o sa gasesti o fosila parcata acolo. Asta se intampla in special la hipermarket-uri, si trebuie sa fii pregatit sa faci poza, sa mergi la info sa soliciti chemarea individului sa isi mute fosila. Astia sunt pur si simplu inconstienti, multi parcheaza pe mai multe locuri si chiar daca nu incarci recomandarea mea ar fi sa iti aloci 5 min cand vezi asa ceva si sa chemi individul sa isi mute fosila. Asa este la noi, educatia lasa de dorit si pana nu vom avea amenzi substantiale in toata tara (nu doar in Bucuresti), situatia nu se va rezolva.
Pret/amortizarea investitiei:
Comparativ cu o fosila, ZOE se va plati singura daca faci cel putin 2000 – 2500km pe luna timp de 5 ani. Sa fie clar, daca conduci o fosila si faci peste 2500km pe luna iesi mai ieftin cu ZOE iar in 5 ani masina este gratis. Nu numai ca este mai ieftina decat o fosila, dar daca mergi destul de mult se plateste singura.
Pretul nu este mare 26k, vorbim de o rata in jur de 2000-2200RON pe luna pentru modelul R90 40kW Intens. La o fosila o sa platesti 1500 RON rata plus combustibil, plus revizii (distributie, filtre, ulei, etc) plus ca sansele ca o fosila sa se strice sunt net superioare unui EV. Deci daca iti permiti o fosila de 15k iti permiti un ZOE.
In concluzie daca ai in plan sa iti cumperi o fosila mai scumpa de 15K, ar fi mai bine sa iti cumperi un EV, va fi mult mai bine pentru toata lumea inclusiv pentru finantele tale.
Probleme:
Renault ca mai toti producatorii clasici, nu a inteles ce vrea un conducator de EV:
– Incarcare DC. Renault a preferat sa includa in ZOE un incarcator AC de 22kW respectiv 43kW (unde dracu ca nu sunt statii de 43 de kW pe nicaieri prin Europa) in loc sa se concentreze pe DC ca toata lumea normala din industrie. Un incarcator AC inclus in masina contine o multime de componente (tiristoare, condensatoare pentru filtrare, contactori, etc) mult mai scumpe comparativ cu un incarcarea DC. Sa convertesi ZOE din AC in DC tehnic ai avea nevoie de: schimbare port de incarcare (din Type 2 in CCS), schimbare cablu de la port la BCB, un contactor si shimbare soft. In total vreo 1500-2000 EURO. Renault nu vrea sa ofere asta si a decis sa investeasca mult mai mult in AC decat in ceea ce conteaza:viteza de incarcare.
Sa fie clar, la incarcarea AC costul mai mare este la masina (multe componente in plus); la incarcarea DC costul mai mare este la statie. Viteza de incarcare este net superioara la DC.
-R-link si lipsa de informatii. R-Link este un Android (versiunea 4 zice lumea) peste care au pus o mizerie de interfata facuta de TomTom. Nu te ajuta cu nimic, lipsesc o multime de informatii: temperatura baterie, temperatura celule, voltaj celule, rata de incarcare DC, presiune senzori TPMS. Acum am ceva idei, poate reusesc sa schimb unitatea inclusa cu una de 10″ cu Android si hardware mult mai performant.
– Suportul Renault Romania. Astia sunt pur si simplu paraleli cu tot ce stie masina asta si ce poate. Orice incercare de a contacta suportul Renault este sortita esecului daca nu stii exact ce vrei si cum se poate rezolva. Adica trebuie sa gandesti tu pentru ei si sa speri ca persoana cu care discuti va fi capabila sa implementeze ca ii zici. In principiu ZOE are doua pachete de conectivitate: My Z.E. Connect (poti vedea date) si My Z.E Inter@ctive (poti da comenzi masinii). Ambele pachete sunt GRATUITE TIMP de 3 ani, dupa care se platesc anual. Dupa 8 luni inca nu am al doilea pachet activat complet iar Renault Romania sunt complet paraleli.
Ce nu apare in articol:
– Android Auto. In principiu trebuie sa ai aplicatia instalata pe tel si cam toate modelele de ZOE produse dupa 01.01.2017 au Android Auto chiar daca nu este activat dar se poate activa.
– ZE Services. ZOE contine o unitate TCU cu SIM inclus, trimite date acasa dar si primeste. In principiu ai o aplicatie care iti permite sa vezi starea bateriei, sa programezi incarcarea (calendar) sa pornesti preconditionarea de pe tel. Problema e ca Renault Romania nu prea stie sa activeze serviciile astea si va dura luni daca nu ani sa le activezi pe toate
– O echipa de entuziasti a dezvoltat o aplicatie CanZE care iti permite sa vezi date relevante despre masina. Iti trebuie doar un anumit adaptor OBDII (vreo 30 de EURO). Daca ai ZOE CanZE este obligatoriu, altfel esti orb.
Marius a zis
Ce am uitat: DACA BATERIA ESTE SUB ZERO GRADE NU INCARCA.
O baterie cu litiu incaracta la temperaturi negative va suferi modificari chimice care in timp vor duce la deteriorarea ei. Am vazut baterie de ZOE cu 29k km si SOH (State of Health) ~70%, eu am ~13K si inca am 99% SOH.
Darius a zis
Uite, primele tale comentarii cu adevarat constructive. Felicitari! 🙂
Deocamdata am doar atat de zis:
– Masina testata de mine nu avea Android Auto, sau nu era activat
– Exista Zoe si cu DC, se cheama Q90
– Nu iti pare rau ca nu ai luat la aceeasi bani un Leaf? E o masina complet diferita
– Dupa cum ai citit in articol, n-am gasit niciodata „fosile” parcate pe statiil de incarcare, dar am gasit statii oprite, nefunctionale sau la care nu aveai acces.
Marius a zis
Multumesc, am deja 8 luni de teste peste teste si modificari peste modificari 😀
Trebuie sa te corectez, Q90 se incarca tot printr-un conector Type 2 dar poate sa traga maxim 43kWh comparativ cu 22kWh cat poate R90 – in Romania sunt putine statii de AC de 43kWh, eu stiu una in Timisoara si una in Oradea.
R – Drive unit produs de Renault (sau cum zic ei Range) – 22kWh
Q- Drive unit produs de Continental (Quick Charge) – 43 kWh
Acum in Romania nu se vinde decat varianta R (90 sau 110) dar au vandut si Q pana prin 2017.
Renault acum dezvolta partea de DC; au aparut acum ceva timp poze cu un ZOE in teste cu conector CCS in loc de Type 2. In comunitate e cunoscut ca ZOE2.
Nu imi pare rau ca nu am luat Leaf:
– E mai scump decat ZOE – varianta de top chiar cu vreo 3-4k
– Are cam acelasi range
– E cam la fel de mare, poate putin mai mare Leaf dar nu semnificativ
– Dezavantajul major la Leaf este ca nu are management termic al bateriei. ZOE chiar si cu management pe aer este mult mai safe si dupa cum am spus partial poate fi modificata sa incalzeasca bateria la nevoie.
– Si factorul decisiv la mine: Leaf are o tona de butoane fizice ceea ce detest. Cred ca Nissan au avut reducere la kg de butoane cand au facut Leaf. Am mers in Leaf, de fapt primul EV in care am mers a fost Leaf, dar nu e pentru mine.
Pentru statiile oprite avem remediu cel putin pentru cele de la Kaufland. Sunt montate de aceeasi firma si au aceeasi configuratie a tabloului de alimentare asa ca eu unul cand gasesc statii oprite am posibilitatea sa le pornesc cel putin atat timp cat totul este in regula fizic cu statia respectiva. NU e pentru oricine, NU recomand, dar o cheie de tablou costa vreo 15 RON.
Cu accesul, nota de pe PlugShare spune tot. Statiile cu nota mica sau fara nu merita riscul. Prefer sa merg la o statie cunoscuta, sa astept la coada daca e cazul decat sa nu am acces la statie.
Am reusit sa ajung vara trecuta de pa Cluj la Braila (cu incarcare la Galati) cu ZOE asa ca merge si pe distanta lunga daca iti planifici cum trebuie ruta, dar nu e pentru oricine.
Marius a zis
Si ar mai fi ceva, Leaf desi suporta DC foloseste Chademo standard pe cale de disparitie in Europa. CCS va castiga lupta pentru standardul dominant pentru DC. Chiar si Tesla Model 3 livrate in Europa vor folosi CCS. Ramane CCS pentru DC si Type 2 de 22kWh pentru AC.
Darius a zis
Tu vorbesti de Leaf-ul nou, sper, nu?
E mai mare decat Zoe. Zoe = Clio, Leaf = Megane. E o clasa mai mare.
In standard Leaf are mai multe dotari deca Clio in varianta de top.
Marius a zis
Da, de Leaf-ul nou. Nu stiu sa iti spun in cifre absolute, insa cu ZOE parcat langa Leaf poti sa vezi ca diferenta nu este chiar asa de mare. Cel putin parerea mea.
Leaf are dotari mai multe (ProPilot, ePedal – si ZOE are ceva similar insa nu este marketat) insa mai e si problema cu Rapid Gate rezolvata pe unele modele incepand cu decembrie 2018.
Sa nu mai zic ca avea termen de livrare (si inca are) de peste 6 luni, ZOE a fost pe stoc a venit intr-o saptamana de la plata avansului.
Coman Mircea a zis
Am vazut ca scrieti ceva despre Android Auto . Eu am un Leaf 2019 care are acest android auto dar aplicatia nu functioneaza in Romania . Nu o gaseste play store si daca o accesezi de pe site-ul android iti si spune ca nu merge in Romania.
Darius a zis
Iei APKul si il instalezi
Marius a zis
Descarci aplicatia Android Auto (apk-ul), o gasesti pe diverse site-uri. O instalezi pe tel, conectezi tel pe USB la masina si daca masina suporta AA o sa iti apara pe display. La mine e o iconita mica undeva jos.
Alin a zis
Salut!
Stie cineva de ce sunt atat de multe masini Renault Zoe de vanzare si au km putini, foarte putini
(15.000 – 60.000)?
Darius a zis
Unde?
Marius a zis
– Pana acum vreo 2 ani Renault inchiria bateriile nu le vindea. Asa ca la sfarsitul contractului multi luau alta masina.
– Sunt multe dintre cele care au/au avut baterie de 22kWh si oamenii vor sa scape de ele.
– Zoe se vinde de multi ani si in multe tari cand masina se se apropie de sfarsitul garantiei (8 ani initial, 5 acum) de obicei este vanduta. Si eu voi face la fel.
Gioni a zis
Renault ,,zoaie,, nu este o masina pe care sa te bazezi, mai ales in Romania. Daca este la fel de fiabila ca modelele obisnuite, mai bine fugi. Eu am un motor multivalva pe benzina de 1.2, alt producator, cu un rezervor ful merg Constanta – Lugoj. Mai am si 36 litri gpl cu care pot sa mai alerg inca 4 sute si…. Maina are 12 ani cu piese motor si cutie originale inclusiv distributia. Un inteligent de pe acest site imi explica ca pretul lui Zoe se amortizeaza in 5 ani. Si la ce imi foloseste daca stau 6 ore in benzinarie ? Sa dau 15000 de euro pe nimic. Iarna stai sa sufli in acumulatori. Si masina de spalat se strica dar un Zoe. De fapt este o masina pentru prosti sau pentru cei pentru care 15000 de euro nu inseamna nimic.
Marius a zis
Tu de unde ai mai aparut mai “expertule”? Inainte sa iti dai cu parerea despre lucruri care te depasesc si pe care evident esti incapabil sa le intelegi, mai bine pune nasu la teava de esapament a unui TDI poate avem noroc si iti vine mintea la cap. Sau nu. Oricum, macar scapam de un inavizat din asta atotstiutor.
Francisc a zis
Buna seara . Va invitam pe toti posesorii de ZOE pe grupul de facebook
https://www.facebook.com/groups/1541962089281179/
Francisc a zis
Va invitam in comunitatea utilizatorilor de Renault Zoe din Romania – Oficial https://www.facebook.com/groups/1541962089281179/