Aveati dubii? Eu nu, si nici alti oameni care cunosc cat de cat domeniul. Asadar, BYD, gigantul chinez, a primit de la statul chinez cel putin 3.4 miliarde de euro ca sa domine piata automobilelor electrice.
Pai nu aveau cum altfel! Si toti au mirosit treaba asta, toti cei care au putin habar despre industrie. La fel se intampla si pe piata telefoanelor mobile. In 2020 a primit 220 milioane de euro, 2.1 miliarde de euro in 2022. Tot BYD a primit sprijin local de la producatorii de baterii.
Credeti ca este ceva gresit in asta? Normal ca este si nici nu stiu de unde sa incep lista. E bine macar ca Uniunea Europeana investigheaza ajutoarele de stat incorecte de care au beneficiat si inca beneficiaza producatorii chinezi de automobile electrice.
Subvenții similare cu cele acordate BYD „au permis firmelor chineze să crească rapid, să domine piața chineză și au facilitat expansiunea pe piețele din UE”, susține Institutul de la Kiel pentru Economia Mondială, care consiliază și guvernul german.
Producatorii chinezi intra tare in Europa pentru ca la ei in tara sunt deja sunt in top, iar producatorii europeni nu au nici o sansa sa tina pasul pe piata din China, tocmai din cauza preturilor foarte mici pe care producatorii chinezi le practica, tocmai pentru ca isi permit sa faca asta pentru ca primesc subventii de la stat. A trebuit sa explic ca sa inteleaga toata lumea, ma scuzati.
Institutul de la Kiel pentru Economia Mondiala spune ca ajutoarele industriale din China sunt de cel putin 3-4 ori mai mari decat in alte tari din UE si OCDE, iar guvernele au sprijinit producatorii de turbine eoliene, panouri fotovoltaice si fabricantii de materiale rulant.
UE mai cerceteaza si daca ajutoarele primite de BYD, SAIC si Geely au dat industriei chineze un avantaj incorect pe piata noastra . Voi ce credeti? Ati vazut Geely Coolray la 25.990 euro cum arata? Ziceti voi ca masina are un pret corect si ca producatorii localti pot tine pasul.
Citez din sursa profit.ro: BYD a început ca un producător de baterii, dar a investit sume mari în cercetare și dezvoltarea de tehnologii în domeniul automobilelor electrice și vehiculelor plug-in hybrid. BYD a putut să crească semnificativ atunci când piața auto din China a decolat grație subvențiilor generoase oferite la achiziționarea de automobile electrice. Compania, care în 2023 a raportat un profit net de aproximativ 30 de miliarde de yuani (4,2 miliarde de dolari), a putut să își devanseze rivalii occidentali la capitolul preț în China, în condițiile în care modelul său de tip hatchback Seagull se vinde pentru mai puțin de 10.000 de dolari.
Radu a zis
Nuuuuuuu creeeeed!
Exact ce am zis de multe ori pe aici. Nicio companie din lumea asta nu poate scoate pe piata un produs mult mai ieftin decat al concurentei decat daca:
1. Primeste bani de la guvern
2. Fura si nu investeste in cercetare (sau banii investiti in cercetare vin de la guvern, dar in cazul asta inovatia nu prea exista, asa ca ajung iar la spionaj industrial)
Totusi, problema ramane! Clientul va prefera sa cumpere un produs mai ieftin, si automat producatorii consacrati sunt in continuare in dezavantaj.
cadydesignddfdf561c1 a zis
1.Se poate si fara ajutorul guvernului.
2.Ce e drept „producatorii consacrati” se rup in cercetare in ultimul timp… bateria si motorul electric nu au inventat-o ei deci despre ce spionaj vorbim. Cand, chinezii pot face mirror si n chestii de pe smartphone pe ecranele din masina iar unii cer abonament pentru android auto si carplay la masini de 50k euro, e de oaie.
Acum sincer, daca ti-as vinde un kg de mere aduse din China la 3 lei si unul din EU la 10 lei (desi sunt si mai scumpe de atat), ce ai alege?
Radu a zis
Este o mare eroare sa crezi ca motorul electric de azi e ala inventat de Tesla. Au ramas numai principiile aceleasi (la cel cu inductie) dar restul tipologiilor de motoare electrice nu mai au nicio legatura cu ce s-a inventat acu 100 si de ani. Ca sa nu mai vorbim de posibilitatile de control si eficienta convertizoarelor. Si asta s-a reusit prin ani de cercetare.
Cat despre punctul 1, ok, eu sunt deschis catre alte pareri. Totusi as vrea un exemplu macar de un astfel de succes. Pentru ca daca exista cu adevarat, atunci peoducatorii consacrati chiar ar trebui sa isi revizuiasca politicile.
Radu a zis
Scuze, am uitat sa raspund la ultima intrebare. Merele din EU fara sa stau pe ganduri!
La fel cam la orice produs, intai caut sa fie fabricat in UE (nu zic pas nici la America). Daca nu il gasesc, incerc sa vad daca este din America de Sud. Daca nici asa, caut Asia. Si in ultima instanta, daca chiaaar am nevoie de acel produs voi fi nevoit sa iau ce e facut in China.
Dar asta sunt doar eu si realizez ca sunt in minoritate.
cadydesignddfdf561c1 a zis
De ce nu e in regula….foarte bine sau preferati marcile consacrate europene la suprapret? Sa vina cu preturi competitive nu cu astea umflate la greu. Hai sa fim seriosi…ce usa de biserica sunt producatori europeni sau cei din SUA. Macar chinezii au vazut trendul si au stiut in ce sa investeasca pe cand altii (nu dam nume) inca investesc in diesel iar dupa plang ca vin chinezii peste ei. Hai sa fim seriosi, toti urmaresc sa faca bani, depinde doar de strategie (pana acum asiaticii au de castigat). Nu-mi sunt dragi deloc chinezii, dar europenii si SUA ar trebui sa se uite mai degraba la ce se intampla in propria „bucatarie” decat sa moara de grija altora.
Gabriel a zis
Eu nu stiu cum tu poti sa crezi ca e ok.
Adrian a zis
La fel pot zice si eu ca nu inteleg unde e problema. Este parerea mea si nu trebuie sa fie aceeasi cu a ta. Nu am spus ca a ta sau a mea este gresita, insa hai sa nu o luam pe urmele lui Trump cum ca, chinezii sunt raul suprem. Si SUA si alte tari din EU au pompat bani la greu ca subventii pentru anumite firme si nu s-a facut atata valva.
Radu a zis
Ok, hai sa discutam asa cand Guvernul Romaniei vor da 3.4 miliarde euro Daciei, ca sa fie din nou competitiva pe piata EU. Sunt 3.4 miliarde unei singure companii!!! Nu milioane, ci miliarde.
Sigur conditia ar fi ca Dacia spring sa fie 5000 euro (fara rabla plus). Si dusterul hybrid 7000 euro.
Serios acum, ar fi corect?
A, ca noi consumatorii am fi incantati, absolut. Suntem incantati si de chinezarii.
cadydesignddfdf561c1 a zis
@Radu cred ca glumesti 🙂
1.Statul roman nu are de unde sa dea atatia bani..compari mere cu lingouri ca sa fac o gluma. Romania PIB 300.7 billion USD (2022), China PIB 17.96 trillion USD (2022).
2.De ce ar ajuta statul roman Dacia cand 99.42% este detinuta de Renault? Presupun ca tot chinezii sunt de vina ca le vand Spring la ~5000E iar Renault ii jecmaneste pe romani cu 20k?! Nu mai vorbim de service si garantie unde chinezismele sunt peste ce ofera Dacia sau producatori „consacrati”.
cadydesignddfdf561c1 a zis
@Radu glumesti? 🙂
1.Nu ar avea de unde sa dea statul roman atatia bani…ai comparat mere cu lingouri ca sa fac o gluma (Romania PIB 300.7 billion USD (2022), China PIB 17.96 trillion USD (2022))
2.De ce ar pompa statul roman bani in Dacia cand 99.42% este detinuta de Renault?
Si revenind la Spring…presupun ca tot chinezii sunt de vina ca il vand la Renault cu ~5000E iar Renault cere in Romania 20k?! Iti dai seama cat au investit in Spring pentru cercetare, inovatie etc :). Nu mai vorbim de service si garantie unde chinezismele sunt mult peste ce ofera Dacia si marcile „consacrate”.
Radu a zis
Desigur ca glumesc. Sunt constient ca romania nu ar avea de unde si nici nu ar vrea. Sa fim seriosi, statul roman nu a facut inca autostrazi ca sa lege moldova de ardeal. Ar trebui sa fiu naiv sa cred ca ar ajuta vreodata o companie in vreun fel.
seniordady a zis
Pai cum sa faca europenii competitie cand ei sunt dependenti de produse din china?
alin a zis
deci care e problema?! nu ati enumerat nimic!
cand securistii „de dreapta” au dat la craiova fordului fabrica si scutiri de sute de milioane cel putin, nu a comentat nimeni. vroiati sa fie si chinezii asa inteligenti sa doneze vestului banii lor?!!!!
incredibil subiectul….asa ceva…
Radu a zis
Problema apare atunci cand o companie nu depinde de vanzari pentru a supravietui. Probabil ca esti la curent cu situatia industriala din Romania in timpul comunismului si apoi imediat dupa cand nicio fabrica nu mai vindea nimic nicaieri pentru ca pilele cunostintele si relatiile murisera impreuna cu PCR. Totul a ramas pe stoc si in cativa ani scurti au intrat in faliment. Apoi baietii destepti au „vandut” tot.
Daca acea industrie era competitiva, avea sanse sa miste ceva, ori nu avea cum sa mai foe pentru ca subventiile de la guvern erau gata. Iar vanzarile inexistente.
MosOpinca a zis
Opreste ceva ceva vestul ceva de la subventiona masiv partea de EV? Toata lumea pare sa fie f multumita de faptul ca masini din EU, US sunt zeci de mii de euro/dolari si ca pe partea de researc lucrurile se misca cu viteza melcului.
Oare nu isi mai aduce nimeni aminte de cum evoluau preturile si sporurile de performanta ca Intel era singurul jucator din piata?
EU US ar putea subventiona masiv partea asta….doar ca ei aleg sa urmareasca alte prioritati. In timpul asta, chinezul e cu ochii pe minge. Noi avem treaba cu pârși, lilieci, emigranti, sa fim politically correct, sa fim woke, sa investim 0 in productie locala, sa introducem taxe si accize pe tot ce misca.
Nu vrea o Chină care sa domine lumea, dar partea astalalta trebuie sa se trezeasca dracului odata si sa isi reevalueze serios prioritatile.
varucu a zis
Pai nu-i intereseaza ca majoritatea statelor europene produc energie care are la baza combustibil fosil. Ei au total alta agenda, asa cum bine ai mentionat si tu. Marmotele alea care sunt acum fruncea sunt spalati pe creier maxim.
varucu a zis
Si inca ceva, ca tot veni vorba: ia vedeti voi cine mai e actionar pe la firmele astea chinezesti gen BYD (si altele).
Silvester a zis
…run by Warren Buffett 40%! Asa ceva nu se poate :))))))))
Radu a zis
De fapt ala e doar actionar. Dar nu are cine stie ce cuvant de spus. La fel ca si Bezos, depinde destul de mult de statul chinez. Doar nu crezi ca Buffet da ordine chinezilor si aia executa ca niste copii ascultatori.
De fapt averea ambilor a devenit din ce in ce mai dependenda de cat produc si vand chinezii. Nu m-ar mira sa fie si putin reticenti in a comenta ceva care sa ii puna pe chinezi intr-o lumina mai putin buna.
Dar asta e doar o parere personala, nu as putea dovedi nimic din cele spuse de mine nici daca as vrea.