Gabi a scris despre decizia LG de a ieși de pe piața de smartphone-uri azi (link), însă zvonuri erau de ceva vreme despre asta. Când în business Life is not Good, un exit parțial te protejează de unul total – adică de faliment.
Parafrazând o zicere celebră, LG a murit, dar nici alții nu se simt mai bine. Mai ales că mai sunt exemple în acest sens. Primul mare exit de pe piață a fost cel al finlandezilor de la Nokia. De la unul dintre cele mai profitabile branduri a ajus să fie pasat, ca un cartof fierbinte, între Microsoft și HMD. Și, cu toate că au plusat pe nostalgia generațiilor trecute și pe marketing (să nu uităm că a devenit un Bond-phone recent), nu au reușit o revitalizare. Ba mai mult, au reușit să îngroape și ideea de Android One cu telefoane cu lag imens.
Au urmat cei de la Blackberry, care au mizat pe telefoane de business, exclusiv. Pe când au realizat că lumea nu preferă două terminale – unul de serviciu și unul personal – și nici tastaturile fizice, au ajuns la faliment. Au fost preluați de chinezii de la TCL, iar anul acesta ar trebui să lanseze un nou terminal 5G, tot cu tastatura fizică… Mi se pare că nu au învățat deloc din istoria Nokia, dar poate mă înșel eu și vom vedea o cerere imensă pentru modelul lor!!!
Să nu uităm nici de taiwanezii care au crezut că pot trăi ani buni pe urma succesului cu HTC One! Deși un telefon excelent ca și design și performanțe, nu a reprezentat decât un One Hit Wonder, pentru că au urmat eșecuri pe linie. Poate doar seria de smartphone U să fi încercat să mai repare ceva, dar a fost deja prea târziu! Drept urmare, au vândut bună parte din afacere către Google, care urma să folosească know-how-ul pentru viitoarele generații Pixel. Să sperăm că le iese, pentru că, pe moment, nu prea văd nici telefoane inovative, nici vânzări mari pentru Big G pe piața de mobile!
În fapt, situația nu este nouă – Kodak, Atari, Netscape, AOL, Yahoo!, Palm sau Polaroid sunt câteva exemple care îmi vin acum în minte. Ce au în comun toate? Lipsa de reacție în fața dezvoltării continue a pieței. Mai pe scurt – au uitat să inoveze, deși au fost lideri în domeniu, la un moment dat… Adaptarea la necesitățile actuale este obligatorie. Mai ales când aceste necesități sunt într-o dinamică aproape continuă, cum se vede.
Există și un exemplu pozitiv (acest cuvând atât de detestat acum!) pe piață: Motorola. La început de mileniu, compania avea peste 150.000 angajați, din care doar 10% au mai rămas după 15 ani! De la producătorul primului telefon mobil, de la seria RAZR, un adevărat exemplu de design inovativ, Motorola a ajuns succesiv în posesia Google și, acum, a Lenovo. A reînceput să miște pe piața de smartphone abia recent, dar spre deosebire de Nokia, pare că și-a făcut temele mai temeinic.
În următoarele perioadă avem tot mai multe premise să asistăm și la alte ieșiri de pe piață, dacă luăm în considerare pandemia care ne afectează și o oarecare saturare a pieței de smartphone. Pe cine pariați că vor fi următorii care vor părăsi scena? Încep eu – cred că Huawei va avea viață grea în perioada următoare… 😉
varucu a zis
În era start-upului nici nu mai ai nevoie să ai o companie de succes, trebuie doar să analizezi bine câteva idei bune și să ai niște bani să investești în ele. De ce să te mai complici tu cu inovația și r&d-ul în general, mai ales dacă nu ești o companie atât de mare?
varucu a zis
M-am grăbit și-am uitat să zic… uite și Nikon, cel puțin divizia foto, au tărăgănat-o cu mirrorless-urile prea mult timp, iar acum sunt cu un picior în groapă. La fel cu 3rd party-urile de obiective: au ținut cu dinții de montura lor (foarte scumpă de altfel), iar Sony a rupt gura târgului împreună cu Tamron, Sigma etc. Păcat, uite așa moare competiția, iar noi ne trezim ușor că plătim mai mult sau că trebuie să facem diverse compromisuri sau să acceptam niște lucruri anormale.
Gabriel a zis
Sa nu uitam de Philips…Nici divizia mobile de la Sony nu mai are mult de trait. De asemenea, in ciuda succesului imens pe care il are in continuare Apple, au toate sansele sa mearga dupa Nokia. Dar nu acum. Mai au de tras…dar cand industria se va schimba si vom avea alt tip de telefoane mobile, Apple nu va mai fi.
varucu a zis
S-a legalizat marijuana? :)))
Valentin a zis
Not a fanboy, dar ce te face sa zici ca Apple nu va mai fi? Cum se va schimba industria de nu va mai putea Apple sa faca telefoane? Din cate vad, cam dau trendul si industria ii urmeaza, deci nu daca industria merge cum vor ei… Cam greu sa le mearga prost, ba chiar sa dispara.
Gabriel a zis
Asa cum Nokia a dominat pe vremea cand telefoanele cu butoane erau la moda, asa domina Apple acum in era smartphone-urilor. Parerea mea (vedem in viitor daca am dreptate sau nu) este ca atunci cand smartphone-ul va disparea si vom avea o noua generatie de telefoane, atunci vom vedea un alt producator care va domina piata. Just my 2 cents. Pana atunci clar Apple ramane lider si o sa fie numarul 1 in tot si toti ii vor copia. Mi-as dori, cu riscul de a cere carne in congelator, ca Apple sa domine si in continuare. Pentru istoria bogata pe care o au inca din 1976, pentru soft-ul de calitate, pentru ca sunt un icon in industrie etc.
Alex Voinica a zis
@Valentin
Care trend mai exact? In afara de preturi. Acolo i-au urmat toti treptat si apoi la abandonarea incarcatoarelor din pachet? Ambele trenduri in dezavantajul nostru, al consumatorului si nimic revolutionar.
S-a ras de telefoanele Android cand erau mari =>Apple a facut telefoane mari.
iPhone nu are nevoie de incarcare rapida ca telefoanele Android (luai Xiaomi MI A1 cu incarcare rapida la 1000 de lei si Iphone 8 Plus nu avea asa ceva) => Apple are acum incarcare rapida.
Camere ultra-wide pe Android inca de la LG G5 (daca tot suntem pe subiect) => Apple au urmat si ei zoom 2x, ultrawide etc.
Le merge bine pentru ca ei asteapa ca cineva sa creeze o tehnologie, apoi o perfectioneaza si o vand drept ideea lor.
Dar nici eu nu cred ca vor avea probleme in viitorul apropiat.
Claudiu a zis
@ Alex: Ești cam pararel, sincer.
Apple o să fie și o să rămână numărul 1, pentru că este singura companie care își produce hardware-ul, software-ul și serviciile. N-ai cum să te aproprii de ei, doar dacă Google & Microsoft se unesc și ar dezvolta ca o singură echipă ceea ce fac acum cei de la Apple. Și cât ar dura să-i ajungă pe cei de la Apple…
LTPO (120Hz) nu există pe iPhone, doar pe iPad. Știi de ce nu există și pe iPhone? Ai văzut ce implementare proastă a avut Samsung cu S20 Ultra? Ai văzut ce implementare proastă a avut 100x zoom la S20 Ultra? Pentru că se grăbesc să scoată o tehnologie care nu este pregătită 100%. Într-adevăr, concurența e mai mare la Android, că sunt mulți producători dar tot nu este o scuză.
Apple așteaptă și bine face. Oricum ei nu concurează cu nimeni, întotdeauna Apple compară iPhone-ul de anul trecut cu cel pe care îl prezintă.
Cine cumpără Xiaomi sau Huawei, este clar că nu este informat și își merită țeapa.
Alex Voinica a zis
@Claudiu, iti multumesc de apreciere. E in regula ca drumurile noastre sunt paralele si nu se intersecteaza.
Ai dat un singur exemplu, S20 Ultra care a fost fail, in timp ce eu ti-am vorbit de toata industria. Practic ai ales acul din carul cu fan.
„Le merge bine pentru ca ei asteapa ca cineva sa creeze o tehnologie, apoi o perfectioneaza si o vand drept ideea lor.
Dar nici eu nu cred ca vor avea probleme in viitorul apropiat.”
N-am zis nimic ca nu vor mai fi top sau altele. Am speculat la randul meu ca nu-mi fac griji pentru Apple ca vor derapa ca LG, HTC, SONY, etc.
Adu-ti aminte rogu-te de problemele lui iPhone 6, problema care l-a facut celebra pe Unbox Therapy. Sau problemele legate de incarcare la iPhone Xs la lansare.
Nu am comentat de dragul discutiei Android vs iOS pentru ca nu despre aia era vorba.
Subliniam doar ca trend-ul nu e dictat de Apple cum zicea Valentin.
Iar daca te chinui ceva si nu-ti iasa din prima, dar nu te lasi se cheama perseverenta (Note 20 Ultra si S21 Ultra au reparat greselile lui S20 Ultra). Copiatul insa nu stiu insa in ce categorie sa-l pun.
Fiecare e liber sa-si cumpere ce telefon vrea, dar doar pentru ca ai tu o afinitate pentru Apple sau alt producator nu inseamna ca argumentele mele sunt nule.
Claudiu a zis
Sunt de acord cu tine că drumurile nu trebuie să se intersecteze dar nu sunt de acord cu două adevăruri, când există doar unul.
”Low-Temperature Polycrystalline Oxid, or LTPO, is an OLED display backplane technology developed by Apple.”
Nu doar S20 Ultra a fost un eșec în a implementa această tehnologie cum trebuie, toate au fost. Am făcut referire la S20 Ultra pentru că Samsung are o calitate mult mai bună față de Xiaomi, Huawei, Oppo și ce mai există în piață pe Android.
Cum nu este dictat de Apple când ceea ce fac ei, a doua zi este implementat de majoritatea? Ai văzut tu o companie care să facă o mișcare mare, cum a fost scoaterea mufei jack? De a scoate încărcătorul din cutie? Toți așteaptă, pentru că nu sunt dispuși să-și asume un astfel de risc. Să nu mai spun de marketing-ul lor penibil (dacă ai urmărit ad-urile cu încărcătorul) și după câteva luni, fac și ei același lucru.
Eu (și nu sunt singurul) apreciez mai mult o companie când văd că așteaptă perfecționarea tehnologiei. Cu siguranță și Apple și Samsung au în laboratoarele lor tehnologii extraordinare, pe care nu le știm încă, însă diferența este că Samsung le scoate ca să fie primii, iar Apple așteaptă perfecționarea ei pentru că se concentrează pe experiența utilizatorului, nu pe tehnologia în sine.
Mi-ar place ca și Samsung să copieze modul de business și gândire a celor de la Apple, mai ales ca am și un Note 10 ca telefon secundar.
Valentin a zis
Perfect subliniat de Claudiu mai sus faptul ca Apple nu se grabeste sa scoata azi cea mai cutting-edge tehnologie, vezi batalia din aria de foldables, o sa se bata samsung cu huawei 5 ani, vor dezamagi in unele aspecte (lucru total normal si necesar evolutiei) si hop, Apple o sa scoata un device foldable care o sa fie numai lapte si miere.
Again, not a fanboy, nu am avut iPhone, am fost mereu pe Android si cu precadere in ultimii 5 ani pe seria P de la Huawei, dar e greu de trecut cu vederea cum la carma industriei sta majoritar Apple.
Sa anunti ca ai scos jackul si ca acum oamenii nu mai au casti iar 30 min mai tarziu sa vii cu solutia, airpods, care izolat ar reprezenta una din cele mai mari companii din SUA? Thats some balls
Daca maine scoate Apple un telefon cu ecranul pe spate, oare ce s-ar intampla? Just think about it…
Nu zic ca e bine, e rau spre trist, dar e realitatea.
Pako a zis
Nu scoate Apple niciun telefon cu ecran pe spate, de Nubia x n-ai auzit?
Cititorii vostrii a zis
Ca sa ai succes pe piata telefoanelor trebuie sa oferi telefoane similare ca specificatii cu Samsung, dar la un pret mai mic. De aia au avut succes diversele companii chinezesti.
Probabil urmatorii care vor iesi de pe piata sunt Sony din cauza pretului prea mare si Huawei din cauza inutilitatii in lipsa serviciilor Google Play.
Vor ramane in continuare lideri Apple datorita calitatii si Samsung datorita paletei foarte largi de telefoane.
Flow a zis
Oamenii cumpara telefoanele pentru ca sunt familiare si usor de folosit. Si mai ales daca sunt „la moda”. Atunci gasesti usor aplicatii, huse, periferice care sa se potriveasca.
Oamenii nu cumpara telefoanele pentru ce pot face cu ele. LG nu a priceput asta, au incerat prea mult invoatia.
Ultima inovatie reala a fost ecranul muti touch de la iPhone, restul ca telefoanele sunt mai mari si mai rapide si mai scumpe decat o masina second sunt doar besini pentru marketing.