Am avut ocazia să conduc, pentru un weekend, noul Hyundai Kona electric (2020) cu bateria mare de 64 kWh. Este una din mașinile electrice pe care mi-am dorit foarte mult sa pun mâna, acum vă pot face un review complet despre ea.
Am primit mașina în teste, într-o vineri, de la Hyundai Timișoara – Casa Auto, cărora le mulțumim. Fiind vorba despre un mic SUV, sau crossover, unde credeți că am plecat cu ea? Pai la munte, cu cortul… chiar dacă vremea a fost una cu 90% șanse de ploaie.
Cumva știam la ce să mă aștept deja de la mașină, pentru că am mai condus pentru câțiva kilometri Kona-ul din „flota” de test-drive a proiectului Electromobilitate, ocazie cu care am scris un articol și am făcut un video cu primele impresii – pe care vă recomand să le urmăriți. Chiar și așa, nu îți dai cu adevărat seama ce știe o mașină până nu o conduci minim câteva sute de kilometri pe drumuri variate. Așa că asta am și făcut.
Înainte de a trece la fapte, vă menționez că vor mai urma și una sau două materiale video (review-ul în variantă video dar și un vlog de călătorie) așa că, dacă sunteți curioși de mașină, țineți aproape și, de ce nu, abonați-vă la canalul nostru de YouTube. Bun, acum putem trece la treabă.
Dotări și specificații
În momentul de față există, conform site-ului Hyundai România, două variante de echipare pentru Hyundai Kona electric (Highway și Luxury+) și două variante de baterie, una de 64 kWh cuplată la un motor de 204 CP și una de 39.2 kWh cuplată la un motor de 136 CP.
Noi am avut varianta Luxury+ cu baterie de 64 kWh, adică maximul pe care îl poți obține în România pentru Kona Electric. În alte geografii pe Kona se mai pot adăuga și alte opționale pe care aici nu le putem avea, cum ar fi scaune ventilate cu piele, plafon panoramic și altele.
De asemenea, țin să vă menționez că varianta cu baterie de 39.2 kWh nu se livrează în România, iar varianta de echipare Highway pentru bateria de 64 kWh se obține cu greu.
Nu în ultimul rând, trebuie să vă spun, la fel ca la review-ul pentru Hyundai Ioniq 28 kWh (partea 1; partea 2 la drum lung) că valorile de capacitate a bateriei exprimate anterior sunt nete, adică atât poate folosi utilizatorul.
Bun, acum să vă spun ce dotări are Kona electric 2020:
- ACC – adaptive cruise control
- Lane assist cu păstrarea benzii de mers
- Scaune încălzite
- Volan încălzit
- Keyless entry & go
- Navigație cu Android Auto și Apple CarPlay (de 10 inch)
- Sistem audio premium Krell
- Încărcător wireless telefon
- Faruri full LED
- Scaune cu reglaj electric
- Tapițerie piele + textil
Pot să spun că lista de echipamente regăsite pe Kona în varianta de echipare Luxury+ este mai mult decât suficientă și perfectă.
Aspect interior si exterior
Exterior. Voi fi sincer cu voi, la început, când s-a lansat Kona, nu mi-a plăcut prea mult aspectul exterior al acesteia. Între timp, pe măsură ce am văzut-o pe stradă și m-am obișnuit cu ea a început să-mi placă tot mai mult. Acum, varianta electrică mi se pare chiar frumoasă și agresivă, chiar dacă, în continuare, spatele nu îmi place 100%.
În altă ordine de idei, verdele acesta arată foarte foarte bine și se potrivește cu „caracterul” electric al mașinii. Însă veți vedea mai jos că nici pe alb sau roșu (portocaliu) n-arată rău deloc.
Interior. Dacă la exterior n-am fost convins de la început, interiorul de pe Kona mi se pare foarte fain și aproape la fel de bun ca și pe Ioniq – poate cel de pe Ioniq e mai premium pe alocuri. Am avut ocazia să văd și o variantă cu interior alb la Hyundai Timișoara. Interiorul acesteia este absolut superb.
Spațiul interior e bun pentru patru persoane, însă persoanele din spate au mai puțin loc decât în Ioniq. Chiar și așa, Kona electric poate acomoda patru pasageri pentru un weekend. Noi am plecat la munte în doi cu cort, masă, scaune, saci de dormit, doi rucsaci de 30 de litri și tot felul de acaraturi. Portbagajul a fost mai mult decât suficient.
Confort, utilizare și dotări
Cum vă spuneam, într-o călătorie de două persoane cu tot ceea ce trebuie pentru cort Kona oferă un confort foarte foarte bun. Scaunele sunt confortabile și bine profilate iar poziția la volan este una bună. Am făcut în total 510 km în două zile, atât pe locul din stângă cât și pe cel din dreapta, și pot să vă spun că nu am simțit nici o urmă de oboseală datorată condusului.
Chiar dacă am fost în mijlocul verii, afară temperatura a scăzut sub 10 grade pe timp de noapte și n-a trecut de 15 grade ziua, în plus a mai și plouat ocazional, așa că am avut și câteva episoade când am mâncat puțin de frig și am făcut ceva ce nu credeam că o să fac: am pornit scaunele încălzite de câteva ori când ne-am urcat în mașină. De încălzirea în volan nu m-am folosit.
Nu trebuie să vă mai spun cât de mult face liniștea dintr-o mașină electrică, nu? Am spus-o deja, cred, în toate review-urile despre mașini electrice. Dar liniștea lasă, la viteze mari, ca sunetul dat de anvelope și de vânt să se facă auzit. Totuși, până la 120 Km/h Kona nu e deloc zgomotoasă.
Și pentru că am vorbit despre viteză, vreau doar să vă spun ca această Kona te poate duce foarte repede la o viteză ilegală sau periculoasă. Cei 200 de cai putere și aproape 400 nm fac mașina să tragă cu putere de la aproape orice viteză. Exact, indiferent de viteză, mașina aceasta trage impresionant. Asta înseamnă că este o mașină foarte distractiv de condus, care-ți aduce zâmbetul pe buze la fiecare accelerare, însă înseamnă și că e nevoie de atenție sporită la volan pentru că, repet, te poate lua prin surprindere foarte ușor.
Am apreciat enorm de mult pe autostradă pilotul automat adaptiv împreună cu funcția de menținere a benzii de rulare. Dacă pilotul merge aproape perfect, menținerea benzii de rulare nu e neapărat cea mai bună din cele testate, fiind mai degrabă o măsură de securitate adițională decât un asistent de condus. De ce? Pentru că tinde să meargă dintr-un marcaj în celălalt, nu să țină mijlocul benzii. În orice caz, împreună cele două funcții fac echipă bună.
Chiar dacă e un crossover, garda la sol nu e așa mare. Are undeva la 15-16 cm, fiind sub valorile variantelor pe combustie pentru că bateria coboară sub șasiu.
Nu am circulat foarte mult pe noapte, însă am prins puțin de întuneric și am observat că farurile full LED oferă o vizibilitate foarte bună.
În utilizarea prin oraș, mai ales când ai de făcut manevre de parcare, vei aprecia enorm de mult butoanele pentru schimbarea direcției de mers (PRND) care-ți permit să te miști repede. Mi-ar plăcea să văd astfel de butoane pe toate mașinile cu transmisie automată, nu doar la electrice, și să scăpăm de spațiul ocupat inutil de „bețele de schimbat viteze”.
Nu trebuie să încheiem acest capitol până nu vă spun și despre navigația de 10 inch. Am mai testat-o și pe Hyundai Ioniq Hibrid 2020 și, la fel ca acolo, și aceasta merge impecabil. Android Auto se mișcă bine, însă din păcate nu ocupa tot ecranul, în schimb Apple CarPlay se mișcă și mai bine și bucură utilizatorul de toată diagonala sistemului de infotaiment.
Și pentru că am ajuns și la multimedia, nu pot să nu vă mărturisesc că boxele (împreuna cu subwoofer-ul din portbagaj) dau un sunet foarte bun cu bas pronunțat, peste media de pe piață.
Timp de încărcare, consum, regenerare și autonomie REALĂ
Să vorbim acum despre partea mult așteptată a acestui review, partea ce ține de rularea electrică. 🙂 Cum vă spuneam, am condus mașina pentru un total de 510 km și am avut, la final, un consum de 14.6 kWh/100 km. Ce înseamnă asta? Că în stilul acesta de condus aș fi putut să fac vreo 430 km cu un „plin” de curent. Mai jos veți vedea tot felul de poze cu distanțe parcurse și consumuri, dar haideți să detaliem.
În prima zi am luat mașina cu 97% și 441 km autonomie estimată. Am parcurs 69.4 km, din care vreo 20 prin oraș și restul pe un drum european pe care n-am mers încet și m-am bucurat de mașină încercând în același timp să o cunosc. Am ajuns acasă cu 83% și autonomie estimată de 395 km. Consumul, la final de zi, a fost 16.1 kWh, unul destul de măricel la prima vedere.
Am decis să încarc acasă, la priza casnică, pentru a pleca cu 100% a doua zi. Încărcătorul care vine în dotarea Konei suporta 8, 10 și 12 A la 220/230 V. Eu l-am lăsat pe 10A (deși se poate schimba amperajul ținând butonul de pe spate apăsat înainte de conectarea la mașină). Așadar, încărcarea acasă s-a făcut la vreo 2.2-2.3 kW și a durat peste 6-7 ore.
A doua zi, dimineața, am plecat pe ruta Arad – Reșița. Am mers pe autostradă pentru vreo 90 km cu 120 km/h constant, plus mici depășiri. Consumul pe autostradă a fost de 16-17 kWh/100 km. Restul de vreo 80 km i-am făcut pe drum național/european. Am ajuns la Reșița cu 59% și autonomie estimată de 266 km.
Am decis să încarc la Reșița (deși nu era nevoie) pentru câteva minute, până luam o cafea. Inițial, calculatorul de bord spunea că de la 59% până la 80% (nici nu voiam să încărcăm mai mult) se va face în 22 de minute. Din ce am văzut, viteza maximă de încărcare a fost de 48 kW (stația fiind de 50 kW) dar Hyundai Kona poate undeva la 70-75 kW pe DC (curent continuu) și mufă CCS. Din păcate, nu prea avem stații mai puternice în România.
În fine, am rămas, până la urmă, 54 de minute la încărcare (fără să vrem) și am ajuns la 94%. Am urcat spre Văliug și am testat și încărcarea pe curent alternativ (AC) la Casa Baraj unde au o stație LEK3.CO. Încărcarea a mers cu 11 kW, cum spune și în specificații. Nu am lăsat-o prea mult oricum.
Ei bine și cam astea au fost încărcările noastre în cei 510 km. Am ajuns duminică în Timișoara cu 62% și 266 km autonomie estimată. Enorm, practic puteam să încărcăm doar vreo 20 de minute în total.
Dacă vreți să aflați mai multe despre călătoria noastră electrică va trebui să ne urmăriți, pentru că am filmat un vlog pe care urmează să-l editez și în care am detaliat mult mai mult toate etapele călătoriei noastre.
Nu închidem acest capitol fără să vorbim puțin și despre regenerare. Aceasta se face foarte eficient pe Kona, atât de eficient încât am urcat până pe Semenic, de la Văliug, plecând cu 80% și ajungând înapoi la Văliug cu 75% și în Reșita cu 74%. Practic, de la Văliug la Reșița nu am consumat nimic.
Mi-au mai plăcut foarte mult două funcții legate de regenerare. Prima, regenerarea automată, o funcție genială ascunsă în setări care permite setării automate a treptei de regenerare în funcție de mai mulți parametri: stilul de mers, distanța față de cel din față măsurată cu radarul și altele. E tot ceea ce îți trebuie pentru a nu mai trebui să schimbi tu între treptele 0 și 3. A doua funcție este cea care îți permite să oprești aproape de tot, folosind doar regenerarea, ținând padela din stânga apăsată lung. E utilă în oraș dacă anticipezi traficul.
Așadar, în final, să recapitulăm despre autonomie, încărcare și regenerare:
- Poți să faci în jur de 370 km în regim de autostradă și lejer peste 400 în regim mixt
- Se încarcă cu 48 kW la o stație de 50 kW pe DC și CCS și cu 11 kW la o stație AC. Acasă poți încărca cu până la 2.8 kW folosind încărcătorul primit cu mașina.
- Regenerarea e foarte eficientă și are un mod automat.
Concluzie, preț și câteva gânduri de final
Hyundai Kona electric este, per total, o mașină electrică foarte faină. Este o mașină bine construită, în care te simți bine și confortabil și, cel mai important, alături de care nu mai ai grija autonomiei. Se pot face lejer drumuri lungi și poți depăși 1000 km cu doar 2 încărcări.
Varianta testată de mine costa 32000 euro cu toate reducerile oferite de stat și Hyundai România. Pentru echipare Highway prețul este de 28000 euro însă, din păcate, eu nu aș lua mașina aceasta fără pilot automat adaptiv. Dar asta e o opțiune proprie.
Mă bucur tare că, în sfârșit, aceste mașini electrice faine (atât Kona cât și Ioniq) se livrează și în România și pot fi achiziționate cu un timp de așteptare decent – de la câteva săptămâni la maxim câteva luni.
Bogdan a zis
Super. Pe cand un review/test cu Mini Cooper electric?
Darius a zis
Pe cand il primim… daca il primim.
Dacian a zis
Din punctul meu de vedere, problema cea mare este data de timpul incarcarii, care daca depaseste 3-4 min. deja e prea mult. O autonomie de 400-500 de km, cred ca e una multumitoare.
Val a zis
Buna ziua ! Va rog frumos sa ne comunicati si noua românilor cat ajunge pretul unei revizii anuale la acest autoturism, daca la o Skoda Octavia fabricată în 2013 revizia anuală este de 875 lei ,va inteleg ca faceti reclama dar ajutati poporul sa inteleaga cum poate întrețină un asa autoturism, orice utilaj are buget de întreținere, pe net toti specialiștii fac reclame la tot felul de autoturisme laudand autonomiile de functionare ,si al consumului de carburant dar nimeni nu spune nimic de costurile anuale pentru menținerea garanției, sunt costuri mari care acoperă diferenta de pret fata de alte autoturisme mai ieftine autohtone
Dan a zis
Buna ziua,
Costul mediu al unei unei revizii anuale este de aproximativ 300-400 lei. Pentru orice detalii suplimentare ne puteti contacta oricand apeland unul din numerele de telefon postate pe hyundaitimisoara.ro
marian istrate a zis
Revizia e mai ieftină, platiti un filtru de pomeni si cam atât…
Claudiu a zis
Ca posesor de Kona electric pot sa raspund – asa e costurile sunt uriase dupa cum urmeaza:
Dupa 1 an sau 15.000 km revizia costa 45 de euro
Dupa 2 ani/30.000 km revizia explodeaza la 101 euro
dupa 3 ani/45.000 km revizia revine la 45 de euro
dupa 4 ani/60.000 km revizia iara bubuie la 101 euro
dupa 5 ani/75.000 km revizia revine la 45 euro
Total pe 5 ani 346 euro din care piese 86 de euro restul manopera
Poti vedea si singur planul de revizii aici. https://neomotors.ro/continut/7-revizii-hyundai
Menttionez ca placutele pot tine peste 100.000 km pt ca nu prea apuca sa fie folosite (frana regenerativa e de vina)
Paul a zis
Prima revizie la Hyundai Kona Electric, pe care am efectuat-o la 15000 km, m-a costat 180 de lei.
Stefan a zis
Salut val, ce ma intriga la tie e ca te lasa fara comentarii cei 32.000 Euro, dar nu-ti da pace cateva sute pe an, vrei sa te salut ??????
Radu Fogas a zis
Nu e reclama articolul ci un Review.
Bogdan a zis
Ce o sa se întâmple când mai toți o sa mergem sa încarcam ca acum când alimentam la Peco și trebuie sa stam 20-30 min la ce cozi o sa stam și o sa suporte rețeaua electrica asa flux de curent și avem volumul asta de curent sa îl producem?
Darius a zis
Multe intrebari intr-una. In principiu reteaua electrica va suporta, problema ramane numarul statiilor de incarcare care deja pare depasit. Vom avea nevoie de mult mai multe statii, iata aici un studiu https://electromobilitate.com/numarul-necesar-de-statii-de-incarcare-pentru-urmatoarea-decada-episodul-iii/
Bogdan I a zis
Bateria, daca ii fabricata de LG ca si cea de pe Leaf, se duce cam 20 % pe an… Una noua ar costa cat o Dacie full option…
Radu Fogas a zis
Asta ar fi și întrebarea mea: dacă vreau sa cumpăr o mașină electrica second hand, ma întreb cât de buna e bateria după 3 sau 5 ani de rulare (sau după un anumit număr de km rulați)
Darius a zis
Se poate verifica starea bateriei.
Paul a zis
Bateria, spre deosebire de cea folosită de Nissan, are management termic.
Degradarea anuală nu este de 20% nici măcar la mașinile japoneze, că să nu mai spun că ea se calculează în principal în funcție de kilometrii parcurși, nu de perioada de exploatare.
Dedu a zis
Să stau o ora in statia electrica, care are două locuri, pt a incarca la 94% bateria, e inacceptabil. Dacă doar 1/4 din șoferi ar avea masini electice, ce faci ? Nimerești 10 masini in fața ta, care încarcă bateriile de la 20 % – la full. Cat stai ? O săptămână ? Eu sunt de acord cu masinile electrice, dar mai e mult până departe. Sunt bune prin oraș, dacă locuiești la casa, unde o bagi in curte și o lasi toata noaptea să se încarce. Eu care stau la bloc, ce să fac cu asemenea tehnologie ? Sa mă rog de rudele care locuiesc la casa sa mi- o încarce. Pt o masina termică, într-un peco nu am stat mai mult de 5 minute sau 10 minute când era coadă sau cine stie cum, pt un plin. Poate peste 20 de ani, prin tehnologii mai adaptate, electricele vor reprezenta un concurent pt masinile termice, deocamdată sunt un mare fâs. Plus ca au preturi de achiziție foarte mari.
Tiberiu Blidariu a zis
Noa io ce sa zic ? Sper ca esti tanar si ai timp sa astepti , eu am 53 de ani si probabil peste 20 de ani o sa caut scutece cu descarcare automata asa ca ma bucur acum maxim de Kona electric.
IOAN SIRBU a zis
cel MAI IMPORTANT ati ignorat deprecierea bateriei
Paul a zis
După 80000 km, deprecierea bateriei este de 0%, în cazul mașinii mele.
IOAN SIRBU a zis
Stimabile PAUL cum ai constatat ca dupa 80000 km deprecierea bateriei e ZERO iti ADMIR
performanta si normal ca ma bucur ca de la un frate de marca .Iarta-mi entuziasmul dar ma
bucur alaturi de tine SANATATE SINCER SI multi km …cu tot respectul S. I.