Aeronavele au de ani buni cutii negre (de culoare portocalie), ce inregistreaza date despre intreaga functionare a aparatului de zbor, si sunt singurul ajutor pentru anchetatori in cazul unui accident. Si aceste cutii negre au fost atat de rapid adoptate, pentru ca orice accident aviatic este un adevarat dezastru, ce poate fi evitat pe viitor prin descoperirea cauzelor exacte.
Accidentele rutiere, desi mult mai frecvente, nu sunt la fel de grave. Deci nu prezinta un interes la fel de mare in solutionare. Si oricum de cele mai multe ori este de vina soferul. Totusi, in ultimii ani tot mai multa electronica si-a facut loc si in automobilele noastre. Si aceasta electronica este predispusa la probleme de functionare, cum au demonstrat recentele rechemari de la Toyota.
Astfel de probleme au deschis si posibilitatea ca soferul sa dea vina pe masina, mai mult sau mai putin fondat. Deci din ce in ce ar fi mai binevenit un sistem de diagnostic si la autoturisme. GM si Toyota au avut astfel de sisteme inca din anii 1990. Insa nu erau inregistrati decat foarte putini parametri, si doar in momente special predefinite.
Acum, GM incearca sa convinga congresul SUA sa adopte o lege a cutiilor negre pentru autoturisme, ce ar impune ca fiecare masina noua vanduta sa aiba un astfel de dispozitiv. Cu ajutorul lor accidentele ar fi mult mai usor de solutionat, iar eventualele probleme de functionare mai rapid identificate si solutionate.
Si avand in vedere ca momentan GM este detinut de SUA dupa ce a dat faliment, initiativa lor va fi probabil aprobata.
Ramane de vazut cat de mult va afecta pretul masinii aceasta „dotare extra”.