Primul X Prize, pentru o naveta spatiala reutilizabila de agrement, a fost castigat de Mojave Aerospace Ventures. A urmat imediat o a doua editie, pentru un cartografiator genomic accesibil. Dupa care cei de la fundatia Ansari s-au gandit ca nu este in serviciul umanitatii sa existe un singur X Prize disputat la un anumit moment in timp. Asa ca au lansat si al treilea X Prize, in colaborare cu Google, pentru o aselenizare cu streaming video.
Iar acum sunt pe rol alte doua astfel de premii. Departamentul de Energie SUA a lansat L Prize, sau mai pe lung Bright Tomorrow Lighting Prize. Acesta va avea o valoare neta de 20 milioane $, si va fi acordat celor ce reusesc sa realizeze noi forme de iluminare, considerabil mai economice si durabile decat actualele becuri, inclusiv cele fluorescente sau cu LED-uri. In plus, eventualii castigatori ar putea sa se aleaga cu o serie de contracte din partea autoritatilor SUA, pentru folosirea la scara larga a noilor solutii.
La o aruncatura de bat mai incolo, Departamentul de Transport SUA a dat unda verde unui nou X Prize, pentru combustibili aviatici mai ieftini. Insa ei sunt ceva mai zgarciti, donand doar 0.5 milioane $ fundatiei Ansari, pentru demararea operatiilor. Insa se spera ca o data cooptat un sponsor privat, premiul sa fie de minim 10 milioane $.
Companiile aviatice sunt acum cel mai tare stranse intre ciocan si nicovala din cauza preturilor in continua crestere ale petrolului. De o parte cherosenul e tot mai costisitor, iar de cealalta parte nu pot scumpi prea tare biletele, ca sa nu ramana fara clienti. Noul X prize este cu siguranta binevenit!