Bine, pentru cei care sunt cât de cât conectați la domeniu, știrea nu este tocmai… știre.
De prin 2017 am văzut un trend în corporații sau pe la firmele de consultanță de a integra specialiști de Big Data prin echipele de IT. Ba chiar, unele le aveau prin echipe de HR sau de vânzări, pentru a permite analiza mai adecvată a trendurilor actuale sau viitoare, în acele domenii.
Dar, înainte de a merge mai departe, haideți să vedem ce înseamnă fiecare dintre acești termeni:
- Big Data se referă la extragerea, manipularea și analiza unor seturi de date care sunt prea mari pentru a fi tratate în mod obișnuit. Din această cauză se utilizează software special și, în multe cazuri, și calculatoare și echipamente hardware special dedicate.
- Advanced Analytics este analiza computațională sistematică a datelor sau statisticilor. Este folosit pentru descoperirea, interpretarea și comunicarea tiparelor semnificative în date. De asemenea, presupune aplicarea tiparelor de date pentru luarea eficientă a deciziilor.
- Smart Dashboards sunt sisteme de gestionare a performanței pe mai multe niveluri, construite pe o infrastructură de business intelligence și de integrare a datelor, care permit organizațiilor să măsoare, să monitorizeze și să își gestioneze activitățile.
Cele trei tehnici, alături de Predictive Forecasting, sunt cele mai întâlnite tehnici digitale adoptate în ultima perioadă de către departamentele operaționale din companii, în încercarea de a se adapta la noua normalitate post-pandemică, arată studiul CFO Panel 2022, realizat la începutul acestui an de compania de consultanță în management Horváth.
Mai mult de 80% dintre directorii financiari din Europa de Est consideră creșterea investițiilor în automatizare și digitalizare drept o oportunitate de top pentru a ieși din impasul creat de pandemia Covid-19. Companiile participante la studiu sunt fie în proces incipient de implementare, fie deja au implementat una dintre cele patru metode de tehnologizare. Top 3 cele mai adoptate tehnologii sunt: Smart Dashboards (peste 70% dintre companii), Advanced Analytics (peste 60%) și Big Data (peste 60%).
Simplul acces la date nu este suficient. Informația în sine nu folosește nimănui dacă nu poate fi interpretată într-un timp cât mai scurt în contextul de afaceri, integrată în strategia companiei și folosită pentru a lua decizii acționabile de business, spune Georgiana Vintilă, Managing Consultant, Digital Transformation Expert, Horváth România.
Ajută la luarea rapidă a deciziilor, sunt interactive și determină tendințe. Acestea sunt principalele trei beneficii ale tablourilor de bord în business. Cunoscute mai ales sub denumirea de Smart/Intuitive Dashboards (tablouri de bord inteligente/intuitive), acestea sunt niște instrumente analitice care permit vizualizarea datelor din diverse industrii. De exemplu, pot reprezenta un tablou de raportare pentru indicatorii cheie de performanță din companie. Pe scurt, le arată directorilor financiari unde se află în fiecare zi și îi ajută să extrapoleze și să dea sens tendințelor pentru a lua cele mai bune decizii. Industriile care au început să adopte cel mai mult Smart Dashboards sunt: industria auto, industria farmaceutică și industria IT.
În completarea Smart Dashboards vine Advanced Analytics, o altă metodă care permite examinarea autonomă sau semi-autonomă a datelor folosind tehnici și instrumente sofisticate, de obicei altele decât cele tradiționale de business intelligence (BI). Scopul acestora este de a descoperi perspective mai profunde, a face predicții sau a genera recomandări avizate. Conform CFO Panel 2022, industriile care au început să adopte cel mai mult Advanced Analytics sunt: Industria farmaceutică, Industria IT și Industria retail.
Big Data/Data Lakes reprezintă seturi de date mari și complexe care sunt atât de voluminoase, încât software-ul tradițional de procesare nu le poate gestiona. Aceste „lacuri de date” conțin informații în forma lor brută cu scopul principal de a oferi acces facil analiștilor de business, inginerilor de date, directorilor financiari și altor specialiști capabili să îmbunătățească performanța companiilor din care fac parte. Industriile care au început să adopte cel mai mult Big Data / Data Lakes sunt: Industria bancară și de servicii financiare, Industria auto și Industria retail.
Predictive Forecasting (de exemplu, prognoza predictivă a vânzărilor) este o tehnică de estimare automatizată care permite ajustarea continuă a previziunilor. Astfel, compania poate să identifice precoce oportunități noi și riscuri, adaptându-și în timp real deciziile de afaceri. Acesta este un alt mod digitalizat adoptat îndeosebi de Industria farmaceutică și Industria furnizării de energie.
Ar fi interesant de dezbătut cu voi, cititorii noștri, dacă lucrați cu astfel de sisteme sau dacă le-ați implementat, chiar, pe unde sunteți angajați/proprietari.
Notă: Studiul a fost realizat la scurt timp înaintea începerii conflictului din Ucraina și poate fi consultat AICI.