La nici cinci luni de cand a fost pus la punct standard-ul OpenGL 4.0, grupul Khronos finalizeaza specificatiile pentru OpenGL 4.1, care ar avea mai multe de oferit chair si decat DirectX 11. Pentru ca este mai tolerant la erori, are optiuni suplimentare de debugging, si posibilitatea de salvare pentru o folosire ulterioara a rutinelor ce utilizeaza shader-ele video.
Astfel poate fi scutita compliarea necesara pana acum, si economisit timpul aferent ei. Totodata, noul OpenGL 4.1 este complet compatibil cu OpenGL ES 2.0, portarea intre cele doua platforme devenind mult mai facila. Si nu in ultimul rand securitatea a fost sporita, pentru a nu mai permite atacuri la integritatea PC-ului prin intermediul corespondentului WebGL.
Si pentru ca OpenGL 4.1 nu mai este doar pentru placile video compatibile din punct de vedere hardware (de generatie DirectX 11), nu mai are nevoie de un OpenGL 3.x pentru GPU-urile mai vechi. Acum tot ce mai ramane este ca nVidia si AMD sa includa noul standard in propriile driver-e.