Pe langa un grad mai mic de abstractizare, care duce la o performanta mai buna, DirectX 12, la fel ca si omologul sau Mantle, va mai avea un avantaj major. Va vedea toate GPU-urile sistemului ca o singura placa video. Ce inseamna asta? Ca pot fi toate puse la lucru in acelasi timp.
Mantle este momentan compatibil numai cu GPU-urile AMD cu arhitectura GCN (Graphics Core Next). Deci chiar asa mari avantaje din posibilitatea de a cupla doua chip-uri grafice nu sunt, avand in vedere ca CrossfireX este o tehnologie cat de cat flexibila, ce permite combinarea a doua sau mai multe GPU-uri diferite, chiar si IGP-uri.
Insa DirectX 12 va fi recunoscut de toate placile video de pe piata. Si aici lucrurile stau mult mai bine. Pentru ca toate acestea vor putea lucra impreuna, de la IGP-ul Intel la placa video nVidia si AMD. Indiferent de arhitectura, de generatie, de performanta. Si nici nu se vor trage in jos una pe alta, cum se intampla la CrossfireX asimetric.
Pentru ca actualmente atat SLI cat si CrossfireX functioneaza in mod AFR (Alternate Frame Rendering), adica fiecare GPU primeste o sarcina egala, rendand alternativ cate un frame. Si pentru asta performanta lor trebuie sa fie si ea egala. SLI oricum functioneaza numai cu placi video identice.
DirectX 12 (si Mantle de altfel) permit si modul SFR (Split Frame Rendering), in care fiecare GPU primeste o zona din ecran de care sa se ocupe. Si aici vine greul. Pentru ca programatorul ar trebui sa puna la punct un algoritm de calculare a acestei zone in functie de puterea fiecarui GPU din sistem.
Deci posibilitatile de a pune o placa video GeForce la treaba impreuna cu una Radeon, intr-un SL-fire, teoretic exista. Insa ramane de vazut daca vom beneficia de ele, sau lucrurile vor fi prea dificile. Si in contextul in care se alege mereu calea cea mai usoara (stim toti ce bine merg portarile de pe console), nu cred sa ne bucuram prea curand de astfel de configuratii hibride.
Ceva similar am vazut, tot in teorie, si la LucidLogix prin tehnologia Hydra, ulterior abandonata.
Ar fi super bine daca am putea folosi mai multe gpu-uri diferite. Mai ales ca cel integrat pe procesor e cam degeaba.
Dar in acelasi timp trebuie sa realizam ca in ultimul timp jocurile au probleme mari inca de la lansare avand nevoie de multe patch-uri pentru a putea fi jucate cum trebuie. Oare dezvoltatorii pot fi in stare sa faca asa ceva care sa si functioneze decent?
Pot sa intarzie cu 3-4 luni lansarea pe PC fata de console si eventual prelungirile ca la GTA 5 sa fie chestiuni mai frecvente.
Oricum si asa deabia mai respira PC gamingul, prin 2009-2010 se vedea mort pana azi in ritmul de atunci!