Am trecut prin aproape toate generațiile de telefoane Google Nexus lansate până în prezent, de la LG Nexus 4 și până la Nexus 6P-ul produs de Huawei. Fiecare model a adus îmbunătățiri consistente pe partea de hardware, însă, cel mai important, aveam o experiență software simplă și rapidă, exact așa cum a fost gândită de Google, fără bloatware și cosmetizări dubioase. Recunosc, nu mă dau în vânt după Samsung TouchWiz, LG UX sau EMUI de la Huawei, iar iOS-ul mi se pare lent (da, ați citit bine, lent) și foarte prost conceput, cel puțin pentru nevoile mele.
Singurele alternative rămân așadar noile telefoane made by Google: Pixel, cu ecran de 5 inch, și Pixel XL, cu ecran de 5.5 inch. Spre deosebire de duetul 5X-6P, noile telefoane poartă un bagaj tehnic aproape identic, singurele diferențe fiind date de diagonala ecranului, de rezoluția acestuia și de capacitate acumulatorului. Sună bine până acum? Ei, nu chiar.
Prezentarea de aseară m-a lăsat rece și am să vă zic și de ce: Telefoanele au fost prezentate într-o manieră foarte expeditivă, cu un foarte mare accent pe Google Assistant și VR, două concepte care nu vor ajunge prea curând la maturitate spre a fi adoptate la scară largă. Google Assistant, la fel ca și Cortana de pe Windows 10, se adresează în principal vorbitorilor de limba engleză și nu cred că va avea mare priză la public. Oamenii vor experiențe de utilizare intuitive și rapide, nu un asistent virtual care interpretează cu dificultate chiar și comenzile vorbitorilor nativi de limba engleză. Legat de VR, da, Daydream VR sună bine, însă disponibilitatea de conținut VR rămâne o problemă.
În plus, până în prezent, gama Google Nexus se adresa oamenilor tech savvy care puneau mare accent pe raportul calitate/preț. În momentul în care listezi un telefon de 700 Euro, cu ecran de 5 inch la rezoluție Full HD, fără a oferi detalii concrete despre calitatea panelul-ului (contrast, luminozitate, ș.a.m.d.), deja e o problemă. Principalele produse competitoare, și aici mă gândesc în principal la cele de la Samsung, vin cu ecrane QHD, încărcare wireless și certificare IP68 pentru rezistență sporită împotriva contactelor cu lichide și praf. O simplă listare a unor specificații tehnice într-o prezentare nu stârnește entuziasmul potențialilor cumpărători, ci mai degrabă sentimente de frustrare. Pixel-ul de 5 inch este, în opinia mea, cel mult un produs mid-range cu preț exagerat de mare, mai ales dacă îl raportăm la soluțiile competiției.
Pe lângă aceste probleme evidente, cei de la Google se vor mai lovi și de alte hopuri:
Lipsa canalelor de distribuție oficiale
Știm deja că telefoanele sunt produse de HTC, însă asta nu înseamnă neapărat că aceștia se vor ocupa de distribuția la nivel global. Cum Foxconn produce iPhone-urile pentru Apple, așa și HTC produce pentru Google, însă asta nu înseamnă că Foxconn se ocupă de suportul logistic. Americanii sunt acoperiți, au acces la Google Play Devices, iar operatorul american Verizon deja îl listează la preț redus împreună cu diverse pachete de servicii. Ce faci însă cu restul lumii? Cu excepția câtorva țări, dintre care amintesc Germania și Regatul Unit, europenii sunt lăsați în urmă și sunt slabe șanse ca telefoanele să ajungă vreodată pe canal oficial. Desigur, sunt importatori care le aduc cu sacoșa, dar, de obicei, prețurile sunt prohibitiv de mari, iar disponibilitatea lasă de dorit. Vă aduceți aminte de Nexus 4? Telefonul costa în jur de 250 Euro în magazinele Google Play din Germania și Regatul Unit, însă, dat fiind faptul că nu era importat pe canal oficial, la noi a ajuns foarte târziu și la un preț de 2 ori mai mare.
Lipsa service-urilor autorizate
Nu cred că cei de la HTC se vor ocupa de service. În State și în cele câteva țări în care dispozitivele sunt distribuite pe canal oficial, Google se ocupă de cererile de RMA, însă în restul lumii situația este incertă. De dragul comparației, Samsung, prin intermediul ESD-ROM, se laudă cu serviciul de reparații într-o oră pentru aproape toate modelele de telefoane, iar Apple înlocuiește dispozitivele defecte cu unele noi. Stau și mă gândesc ce distractiv ar fi să ai garanția anulată de un service de colț de stradă pe motiv că telefonul tău ar fi suferit un șoc mecanic.
Preț vs. competiție
Google are șanse relativ mici să concureze cu Samsung și Apple. După cum vă spuneam și mai sus, nu au suport logistic, nu au service-uri autorizate și, poate, ce e cel mai important, nu au campanii de marketing bine puse la punct. Pixel, în varianta cu doar 32 GB spațiu de stocare, pornește de la 759 Euro în Europa, iar Pixel XL urcă până la 899 Euro. Comparativ, OnePlus 3, un phablet performant cu ecran de 5.5 inchi, costă doar 400 Euro în Europa și se laudă cu specificații tehnice similare. Samsung Galaxy S7 Edge este chiar mai ieftin decât Pixel-ul de 5 inch și dispune de un ecran QHD de 5.5 inch, certificare IP68, spațiu de stocare expandabil și încărcare wireless. E destul de greu să justifici pricetag-ul prohibitiv, mai ales în fața unor oameni care s-au obișnuit cu conceptul de Nexus și cu toate avantajele aferente, aici intrând desigur și prețul. Cel mai probabil, majoritatea celor care au așteptat cu sufletul la gură noile Pixel-uri se vor orienta către dispozitivele din generația anterioară sau către alte modele mai accesibile.
Am urmărit aseară câteva discuții aprinse pe rețeaua de socializare Reddit unde oamenii își exprimau dezacordul față de prețurile anunțate. Într-o oarecare măsură, tind să le dau dreptate. E nasol să te obișnuiești cu o gamă de produse la un preț cât de cât corect, iar la un an după să te trezești cu prețuri de aproape 2 ori mai mari fără vreun motiv concret. Cu toate acestea, e nevoie de competiție, mai ales pe high-end unde nu prea mai sunt foarte mulți jucători relevanți.
Legat de design, îmi place la nebunie construcția metalică îmbinată cu porțiunea aceea de sticlă. Oferă noilor telefoanelor un plus de nuanță și originalitate. Din păcate, construcția beneficiază doar de certificare IP53, asigurând protecție doar împotriva unor ușoare stropiri.
În ciuda riscurilor asociate, eu am să încerc să pun mână pe un Pixel XL. Îmi plac phablet-urile și momentan nu am găsit nici o altă alternativă cel puțin la fel de bună.
Mai bine dau 800e pe iphone…desi nu mi place..sau doar asa putin
Mai bine nu dai atâția bani pe un mobil
Sunt variante mai bune la preturi mult mai avantajoase.
@Grr
Exact, s-a ajuns la niste preturi ridicole pentru un telefon.
Sincer cred că rezultatul final il va da experienta de utilizare… Iti dau dreptate, nu au nimic spectaculos, insa cu toate astea par a aduce un echilibru pe care-l dorim cu totii de la telefonul mobil. Ce mi-a gadilat placut auzul au fost informatiile legate de viteza camerei si senzorul Sony, si cele legate de viteza de incarcare (15min pentru 7 ore… ok, probabil 7 ore 2G, dar… suficient cat sa ajunga pana la urmatoarea incarcare – parerea mea).
Preturile sunt mult prea mari, sper sa vedem totusi preturi mai decente prin operatorii de telefonie mobila.
Sincer, daca pretul mi-ar permite as lua un Pixel, si recunosc, duc dorul unor telefoane performante cu diagonala mai mica de 5. Sony Xperia Compact a fost unul din cele mai faine, pacat ca pe masura ce piata a evoluat ei au cam ramas in urma cu specificatiile tehnice.
Galaxy Note 4 Ftw !
imi dau seama cat de expert esti cand spui ca un telefon are QHD fata de altul……
Detaliaza te rog.
Qhd rules
Daca vrei Android curat poti lua Motorola.
tot ce ați scris dumneavoastră aici… Este fantastic, ați scris parcă ca si cum as fi scris eu, aveți aceasi părere că și mine… super si succes mai departe…
S-au manelit…
Incearca un Lumia 950XL: QHD Amoled true black / incarcare wireless / baterie separata / support SD. La jumate din pretul unui Google Pixel non XL 🙂
Și cu un sistem de operare aproape inutilizabil. No thx!
Pura curiozitate: ai incercat un Lumia 950 / XL cu Win10, sau doar ce ai citit in reviews? Si cand zic incercat, ma refer sa il fi folosit 2-3 zile, nu ce ai vazut la cineva 1 minut cum il foloseste.
Da, am avut pe mana un review sample imediat dupa o lansare. Aplicatii facute pe genunchi si interfata incredibil de urata. Asta e parerea mea despre Windows 10 Mobile.
Foarte bune articol;
Foarte bun, imi place ca zici si bune si rele, dar mai mult adevaraul, care este destul de ‘rau’ despre aceasta serie de telefoane.
M-am saturat de review/articole in care se spune :
„E nasol produsul, dar e okay, insa nu-i pentru toata lumea, mie imi place, dar are cateva probleme ~ nu merita, dar per-total e un produs bun, doar ca eu va recomand sa il evitati”
(vorbesc de astfel de articole in general nu neaparat de cele de aici)
Scuzati Limba Romana 🙂
@Silver Problema jurnalistilor sau blogerilor la fel ca si din nisa automobile este ca daca scrii intr-un review chestii nasoale despre un produs (chiar si pe buna dreptate), te-ai lins pe bot de la a mai primi alta data produse in test, de aceea multi bloggeri/testeri evita sa scrie negru pe alb chestiile mai putin placute sau defectele unui gadget/automobil/vibrator/etc. Si sincer ii inteleg.
Pe mine ma dispera altceva, blogeri gen Bufnici, care scrie nasolii la comanda despre produse ok, iar despre pocnitori gen Alview scrie numai laude, iar lumea nestiutoare pune botul ca il crede mare guru. Cea mai mare aberatie a lui a fost cand la un review despre un Chevrolet Cruze prin 2010 a insinuat in review ca masina nu prea ia curba cand dai de volan. WTF, pe bune, daca era adevarat iti dai seama ce scandal monstru iesea cu rechemari in service la nivel global. Adica cat sa aberezi frate, singura explicatie gasita de mine a fost ca uneori este „sponsorizat” de alte companii concurente pentru a le denigra pe altele.
Pei da, stiu ca daca spun adevarul de multe ori o iau pe coaja de la „sponsori”;
Asta am vrut sa evidentiez aici, ca e bine ca nu a facut asta 🙂
Am vazut ca sunt deja listate la quicknobile si evomag. Intrebare: daca le cumperi de la ei nu ar trebui sa ofere garantie/service ? Inteleg ca nu sunt google deci nu sunt vreun canal oficial dar totusi dai 1000e pe telefoanele astea ..
Suna-i si intreaba-i „cine onoreaza garantia”, daca ei zic „producatorul”
pa … pentru ca asta inseamna ca il trimiti la google … si noi nu avem google 🙂
@Silver: sau la „serviciul european Service Return” :)). Adică o cămăruță în care băieții repară telefoanele așa cum au văzut pe YouTube.
Teoretic au garanție, dar cum nu e oferită de vreun service autorizat e aproape nulă. Îți bușesc telefonul și după te anunță că ai garanția anulată din cauza unui șoc mecanic. Dacă îți dorești neapărat telefonul, poți apela la un serviciu de redirecționare a coletelor și să-l iei direct de pe Google Play UK, Germania, ș.a.m.d. Am prieteni care au procedat așa cu OnePlus One, pe vremea când nu livrau în România.
Stai, ce ?
” serviciul european Service Return ” ?
Ăsta e service-ul QuickMobile. Așa îl promovează prin diverse spoturi. 🙂
uite ca dupa 2 luni nu au esuat lamentabil. Stocurile google sunt epuizate continuu din cauza comenzilor mari de pixel.
Ciudat cum pentru Samsung-uri este intotdeauna stoc suficient….
Hmmm :mystery: