Nu știu alții cum sunt, dar eu, când mă gândesc la… cât de greu am reziliat contractul de telefonie al bunicilor soției, mă ia cu durere de cap și acum, la cinci ani după…
Dacă nu mai rețineți cazul, l-am povestit aici cu lux de amănunte. Așa că, o informare oficială de la ANCOM despre ce trebuie să știe utilizatorii care doresc încetarea unui contract de telefonie este bine-venit.
Încetarea contractului la cererea utilizatorului
Atunci când doresc încetarea contractului de servicii de telefonie, utilizatorii sunt sfătuiți să verifice următoarele:
- dacă a expirat perioada contractuală iniţială, caz în care nu sunt percepute penalități pentru rezilierea contractului;
- ce penalități se aplică dacă solicită încetarea contractului înainte de expirarea perioadei inițiale;
- termenul şi modalităţile în care pot depune o cerere de încetare a contractului, precum și termenul în care este operată efectiv încetarea contractului (de exemplu, 30 de zile de la data depunerii cererii de către utilizator).
Toate aceste informații trebuie să se găsească în contract.
Unii furnizori oferă posibilitatea ca solicitarea de încetare a contractului să fie adresată și telefonic. Cu toate acestea, este mai sigur dacă cererea este adresată în scris și este transmisă prin poştă, cu confirmare de primire, e-mail sau este depusă la un punct de lucru/magazin al furnizorului, în acest ultim caz utilizatorii fiind sfătuiți să solicite un număr de înregistrare.
Mai multe detalii despre contractele de telefonie încheiate cu operatorii sunt disponibile pe InfoCentrul ANCOM, aici.
Trecerea de la abonament la cartelă preplătită sau portarea
Atunci când utilizatorii solicită trecerea de la abonament la cartelă preplătită, la același furnizor de telefonie, trebuie să aibă în vedere că acest aspect ține de politica comercială a fiecărui furnizor. Prin urmare, este la latitudinea furnizorilor dacă și în ce condiții acceptă astfel de solicitări din partea utilizatorilor, această situație nefiind reglementată de legislația din domeniul comunicațiilor electronice.
Dacă furnizorul refuză o astfel de cerere, iar utilizatorii nu sunt interesați în mod special de serviciile acestuia, ci doar să-și păstreze numărul de telefon și, totodată, să beneficieze de servicii preplătite, aceștia au posibilitatea să-și porteze numărul de telefon.
În acest caz utilizatorii trebuie să aibă în vedere că cererea de portare reprezintă, în același timp, o cerere de încetare a contractului pe care aceștia îl au cu furnizorul din rețeaua căruia pleacă și nu vor fi scutiți de plata eventualelor taxe de reziliere anticipată.
Obligațiile furnizorilor
În plus față de informațiile prevăzute în contractele încheiate cu utilizatorii, furnizorii de servicii de telefonie din România sunt obligați să publice pe site-urile proprii:
- informații legate de încetarea contractelor încheiate cu utilizatorii, respectând, astfel, Decizia ANCOM nr.158/2015 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali;
- informații privind demersurile pe care utilizatorii trebuie să le facă pentru a obține încetarea contractului;
- adresa de e-mail, adresa poștală și numărul de telefon/fax, la care utilizatorii pot transmite cererea de încetare a contractului;
- formulare/cereri-tip, dacă se solicită completarea acestora, precum și informații legate de modalitățile prin care utilizatorii pot intra în posesia lor, dacă este cazul;
- informații legate de penalitățile care pot fi aplicate în cazul încetării anticipate a contractului, dacă astfel de penalități sunt percepute.
Potrivit Deciziei ANCOM nr.158/2015, toate informațiile destinate utilizatorilor trebuie să se regăsească pe site-urile furnizorilor într-un loc ușor accesibil, prezentate într-un mod vizibil și bine structurat.
Reclamații
ANCOM poate lua măsuri dacă furnizorul nu a prevăzut în contract sau pe pagina sa de internet informații legate de încetarea contractelor. Sesizările pot fi trimise aici.
Atenție! Dacă un furnizor refuză să dea curs unei cereri de trecere de la abonament la cartelă preplătită, în rețeaua sa, ANCOM nu poate interveni deoarece în acest caz nu s-a produs o încălcare a legislației din domeniul comunicațiilor electronice.
Dacă însă prin contract este reglementată o astfel de situație și furnizorul nu respectă această prevedere contractuală sau în cazul în care furnizorul nu dă curs unei cereri de încetare a contractului, utilizatorii care au calitatea de consumatori (persoane fizice) se pot adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
Daca ANCOM nu ar fi mana in mana cu asazisii operatori, poate m- as chinui sa citesc.Am reziliat 2 contracte cu operatori diferiti, ambele cu bataie de cap.Usor sa semnezi, greu sa renunti.Oare chiar exista legi in Romania, daca da cine le ia in seama ? Despre ANPC o alta insttutie corupta si bine platita… hai sa fim seriosi.
Ancom e ca bnr. Protejeaza institutiile care le pastoresc fiindca puterea lor (a bancilor, respectiv a operatorilor de comunicatii) e direct proportionala cu insitutia aferenta (bnr, ancom). Daca am aveam operatori de 2 bani, si ancomul ar avea fix aceeasi valoare. Asa ca e oarecum logic ca ancom sa protejeze mediul de afaceri al operatorilor. Si uneori in detrimentul consumatorulii. Sunt zeci de mii de exemple in orice domeniu.
Eu am renuntat la un abonament Orange, cu cateva luni inainte de incheierea contractului, fara costuri suplimentare, cu ajutorul ANPC.
Operatorul avea pretentii financiare pentru o inchidere in avans. Si desi era vorba doar de vreo 40 lei, ANPC-ul le-a spus ca se poate si fara 🙂