Prima interfata de programare GPU de ultima generatie, capabila sa puna in valoare toate resursele de care dispune placa video, a fost Mantle. Ea a fost dezvaluita de AMD in octombrie 2013, impreuna cu GPU-ul Hawaii. Dar dupa o lunga perioada de beta, si cateva jocuri reusite, AMD a anuntat in martie 2015 ca va renunta la dezvoltarea sa.
Pentru a lasa scena lui DirectX 12 de la Microsoft. Insa Mantle nu a murit, ci a fost preluat de grupul Khronos, cunoscut pentru OpenGL. Aici se lucra deja la un proiect de unificare a variatelor interfete proprii intr-una comuna, glNext. Si impreuna cu Mantle, acest proiect a fost redenumit drept Vulkan. Cu o varianta programata pentru sfarsitul acestui an 2015.
Insa se pare ca pana la urma Vulkan 1.0 nu va fi gata la timp. Aparent faza de autentificare si finisare finala s-ar fi prelungit, insa grupul Khronos nu ofera lamuriri suplimentare. Kiturile de dezvoltare pentru toate principalele sisteme de operare ale momentului (Windows, Android si Linux) sunt aproape gata si ele. Iar driver-ele sunt puse la punct.
Google este extrem de interesat de aceasta interfata de programare, si o va folosi in viitoarele versiuni de Android. Si in acest scop ocupa acum functia de promotor avand si o pozitie in conducerea grupului Khronos. In concluzie Vulkan 1.0 va fi gata undeva la inceputul anului viitor 2016, si cu cat mai repede cu atat mai bine!
Să sperăm că pe desktop va fi comparabil cu DirectX 12