Nu intram prea mult in subiect. Voiam doar sa va spun ca racheta Falcon Heavy a lui Elon Musk a costat mai putin decat metroul din Drumul Taberei. De ras sau de plans…voi alegeti. Mentionez ca ambele proiecte au inceput in 2008, iar unul dintre ele deja e finalizat.
Metroul din DT o sa ne costa in total 700 milioane de euro si trebuia sa fie gata in 2014. Pe cand racheta a costat cu tot cu lansare 500 milioane de dolari. Plus ca si-a indeplinit misiunea.
Potrivit declaraţiilor miliardarului, dezvoltarea celei mai puternice rachete din lume şi lansarea ei au costat în jur de 500 de milioane de dolari – sumă acoperită integral din fonduri private – iar Falcon 9, unde NASA a acoperit o mare parte din costuri, 300 de milioane de dolari. Este vorba, conform lui Musk, despre dezvoltarea de la zero, nu pornind de la un proiect deja existent. Adică în total echivalentul a 650 de milioane de euro, mai ieftin decât metroul spre Drumul Taberei.
Sursa: stirileprotv
Eu cred ca ar trebui sa ne dea de gandit comparatia de mai sus. Asta este nivelul ingineriei din Romania, un nivel cel mult jalnic. Este rezultatul a peste 25 de ani de amestec politic acolo unde decizia ar trebui sa fie strict inginereasca, este rezultatul invatamantului din ce in ce mai slab cu atat mai mult in cazul invatamantului superior ingineresc si este rezultatul atitudinii tipice pentru acest popor „noi stim mai bine, altii sunt prosti si ne vor raul”. E trist ca astazi nu mai suntem capabili sa ducem la bun sfarsit proiecte mari de inginerie (de la metrou si pana la o amarata de autostrada), si e si mai trist ca nu avem perspective bune. Am ajuns o tara de „datatori cu parerea” despre subiecte care de cele mai multe ori ne depasesc complet.
In calitate de inginer ma simt jignit de comparatia de mai sus, insa asta este realitatea si cativa oameni foarte greu pot schimba ceva pe termen scurt.
Da, bre, dar cit de lunga e racheta lu’ Elon si cit de lung e metroul?
Cat mintea ta… pff
Pariez ca ei mai fac inca 10 rachete si metroul va fi in aceasi faza ca si azi, dar vor inflori 10 ciuperci politice mai rotunde.La noi este nevoie doar de politicieni si aplaudaci, restul fac parte din paralela nu ?
Nefericita comparatie!Sunt lucruri atat de diferite incat postarea asta este un can-can ieftin
Cred ca nu se pricepe nimeni cat costa un metrou in general si cat costa o racheta in general. Ne dam doar asa cu parerea….
Un metrou nu stiu cat costa in general, insa pot sa iti spun ca o racheta costa cam de 3 ori mai mult decat cea facuta de Elon, tot in general.
Nu prea mai au stiri de postat…de aia posteaza tot felu de idiotenii.
Pentru idioti … idiotenii.Mandrii ca suntem romani, pana luam calea libienilor.
Gaby,las-o cum a cazut.Nu cred ca esti in masura sa faci aprecieri felul asta.
Hai, dă-o în plm cu populismul… Ce legătura are proiectul Flacon Heavy, care are un cost relativ mic de r&d și producție, bazându-se pe zecile de ani de experiență ale NASA și ale Rusiei, cu un proiect la care costurile vin din simplul volum de muncă și din dimensiunea acestuia?
Iar atitudinea ăia e de cacao, în care ni se bagă în cap că suntem coada cozilor.
Magistrala 5 ar urma să aibă aproximativ 6,87 kilometri, pe care se află 10 staţii şi un depou, şi ne va costa în jur de 700 de milioane de euro, dintre care doar 100 de milioane de euro sunt daţi de România.
Adică aproximativ 100 milioane euro / km, un preț decent și probabil corect dacă-l comparăm cu alte proiecte din „țările cu apă caldă” la care ne uităm cu admirație.
Central Subway San Francisco $500 million per km.
Jubilee Line Extension London $450 million per km.
Amsterdam North-South Line $410 million per km.
Toei Oedo Line Tokyo $350 million per km.
Berlin U55 $250 million per km.
Paris Metro Line 14 $230 million per km.
Milan Metro Line 5 $110 million per km.
Seoul in general gives its tunneling construction cost as $100 million per km.
Perfect de acord. Felicitări!
Poti sa pui si costul cu mana de lucru pentru fiecare proiect in parte? Ca am o vaga impresie ca daca compari costurile din Romania cu oricare din proiectele enumerate de tine o sa iasa ca la noi costurile de personal sunt cel putin la jumatate daca nu la sfert.
O alta diferenta care nu apare la tine e ca proiectele de infrastructura in alte tari se termina la timp pentru ca o intarziere de cateva luni poate duce direct la falimentul contractorului. La noi mai se trage de timp un an doi, mai se cer niste bani in plus pentru probleme neprevazute in faza de priectare (ca doar na, studiul de fezabilitate se face ca sa fie) si uite asa un pret initial decent ajunge sa sfarsitul proiectului sa fie enorm. Sa nu mai vorbim de contractori care castiga mai multe proiecte pentru care ar trebui sa foloseasca aceleasi utilaje, si uite asa se ajunge sa se lucreze doar atunci si acolo unde se fac inspectii.
Si da, la capitolul inginerie (proiecte mari si foarte mari) suntem coada cozilor, abia acum incepem sa contam putin in zona de manufacturing in special in industia auto. In rest Romania este zero barat cand vorbim de inginerie.
Daca nu reusim sa educam mizerabilii de fac politica-n Romania azi, o sa consideram anii 1800 viitor.Unii fac rachete, altii trenuri de mare viteza, noi demolam tot sa umplem sacosele cu bani unor nemernici, care nu se considera romani nici in visele urate.E bine ca altii fac ceva, sa avem si noi ce privi, cand mergem sa le stergem babele la fund.
Pana una,alta,daca tot am trecut la politica,te intreb si eu daca ai votat?Cu o prezenta la vot de 39,5 %,desi se stia ca orice prezenta de peste 60% spulbera PSD-ul,lumea a preferat sa stea acasa.Acum ne zbatem pe la mitinguri degeaba.PSD-ul guverneaza cu un procent de 19% din numarul total de votanti.Poporul asta isi merita conducatorii.
nu are legătura una cu alta….dacă ești profesionist si ai caracter poate fi si Hitler la guvernare…nu are cum sa te manipuleze. E vorba de prostie multa si needucare.
Normal Chiti ca asa e.Dar,in afara de ce spui tu se mai adauga si napasarea si inconstienta.Poate ai vazut interviul ala la tv cu tanara care spunea ca se p….e pe el de vot!
foarte scuma rachetuta!
bravo psd, numai sa fie lasati sa-l termine. daca era pnl(pdl defapt) costa triplu si sigur nu faceau nimic. la ei si „trenul e un lux”.
Uita-ti aici mostra de analfabet functional!
Până o să fie terminat metroul o să avem un deficit bugetar la fel de mare ca profitul Apple pe un an. Și asta datorită programului de guvernare extraordinar propus de PSD care se bizuie pe o creștere economică bazată pe consum și nu pe investiții.
Din păcate sunt multi cu gândirea lui Alin,aici va las un Link nu este nici o reclama e vorba de viitorul nostru,cei care mai au puțină inteligenta or sa înțeleagă.https://youtu.be/dubKtBDWFyw
Corecteaza, „cei cu mai putina inteligenta or sa inteleaga”. Cei cu mai mult de doi neuroni stiu ca Malin Bot este un propagandist.
Marius M,poate asa o fi cum spui tu,poate nu,cert este ca are dreptate.
Mi se pare aiurea sa se discute de politica si aici. M-am uitat 30 secunde ca mai mult nu am rezistat si nici nu cred ca are rostul sa ma uit mai mult. Legile justitiei sunt bune. Toate ambasadele si toti propagandistii care s-au dat ingrijorati, au tacut malc cand li s-a cerut sa evidentieze un singur articol de lege care nu e bun. Nu trebuie sa fi jurist ca sa-ti dai seama cine mananca rahat in toata povestea asta. Tu reusesti sa evidentiezi un articol de lege, lasand propaganda ca nu mai sunt probe imaginile video si celelalte prostii?