In mai am facut o tura pana la Bran si inapoi cu Nissan Leaf 2018 primit de la Auto Europa Timisoara. A fost o aventura super tare pe care am documentat-o intr-un articol dedicat si chiar un vlog. Tot atunci am re-condus Tesla Model 3.
Avand aceste doua masini ca si reper de moment, am putut sa trag niste concluzii cu referire la franarea regenerativa si mi-am dat seama ca este o functie putin apreciata si constientizata, de aceea am scris un articol dedicat despre aceasta pe blogul Electromobilitate, pe care vi-l recomand.
In acelasi timp, va recomand sa cititi review-urile mele pentru masinile electrice conduse, daca n-ati facut-o deja:
Wow, economie de placute… Poti sa adaugi si frigider plin daca mergi ca o batranica.
Avand in vedere ca nu ai schimb de ulei, filtre, distributie etc. si tot ceea ce se poate strica sunt bucse, telescoape si placute de frana, adaugand si economia asta (prin franare regenerativa) te duce la un cost de mentenanta apropiat de 0.
Asa este, totusi o vizita periodica la service tot trebuie facuta macar sa se uite daca sunt toate la locul lor. Pana la urma masina electrica e alt animal dar nu m-am gandit niciodata la placute ca fiind o mare economie, sa nu ajungem sa nu punem frana ca se tocesc placutele.
Ai cam ratat subiectul articolului Mihai. Vizionasem la un moment dat o comparatie foarte interesanta intre Leaf si Tesla 3 (o atasez mai jos, pentru cei care au rabdare sa o vizioneze).
https://m.youtube.com/watch?v=a90pI-8xibw
Stiu ca sunt oarecum pe langa subiect, franarea regenerativa e obligatorie pentru masinile electrice. Dar pana la urma placutele si discurile tot trebuie schimbate chiar daca nu sunt uzate din cauza corziunii in ciuda faptului ca musk se lauda mai demult ca nu trebuie schimbate niciodata la tesla.
E interesanta comparatia de mai sus (scuze, nu am putut sa vad tot din cauza unitatilor de masura dubioase) dar ce sunt eu foarte curios e cum se comporta sistemul de franare regenerativa cand bateria e plina sau incinsa (ca tot e vb de leaf). Teoretic daca bateria nu poate accepta curentul rezistenta opusa de motor (generator) va fi mult diminuata.
Cel mai probabil (nu sunt sigur), dupa un anumit procent de incarcare (sa zicem 90%), masina sa franeze automat folosind sistemul mecanic. Un alt mod ar fi sa cupleze automat o rezistenta care sa disipe energia aditionala sub forma de caldura. Habar n-am care sunt sistemele lor, ca inca nu m-a interesat asa tare. Dar cu siguranta sunt protejate la supraincarcare. Tine cont ca 99% sunt sanse sa avem si un condensator maricel in sistem care sa ajute la plecarea de pe loc si intai sa se incarce acesta folosind franarea regenerativa.
Ce pot sa va spun e ca Leaf franeaza singur (regenerativ sau nu) si daca bateria e la 100%. Nu am vazut vreo diferenta semnificativa a fortei de franare,
Am vazut ca multi se plang de leaf ca franarea nu e destul de puternica in b-mode/e-pedal pentru one-pedal driving (comparativ cu tesla de ex.) de asta nu sunt sigur ca actioneaza si frana de serviciu ca sa compenseze lipsa de rezistenta de la generator.
Este o perioada foarte grea pentru service-uri. Cum e in Timisoara?